Doctorat en Comunicació Estratègica, Publicitat i Relacions Públiques

Presentació

El doctorat en Comunicació Estratègica, Publicitat i Relacions Públiques està adreçat a cobrir un espai acadèmic i del mercat professional que, en aquests moments, està immers en un procés d’intens desenvolupament:  El nostre objectiu és formar doctors preparats per aplicar tècniques de recerca científica pel desenvolupament d’estratègies comunicatives destinades a:

  • la promoció de productes, idees i serveis;
  • la planificació i el seguiment de processos de difusió;
  • l’anàlisi, la segmentació, la selecció i la persuasió de públics concrets.

 

La proximitat cultural, les relacions del nostre Departament amb universitats llatinoamericanes de primera línia, el fort desenvolupament en el sector de la comunicació i l’espai privilegiat de negoci que componen aquests països determinen que aquest doctorat posi el seu èmfasi en una formació adreçada a la recerca de la Comunicació Estratègica en l’espai Iberoamericà.

 

Perfil del doctorand

L’estudiant ha de tenir experiència (acadèmica o professional) en recerca, així com també coneixements profunds i disposar de les eines conceptuals bàsiques en Publicitat, Relacions Públiques, Màrqueting, Comunicació Audiovisual o Periodisme, i en altres especialitats de l’àmbit de les ciències socials com la sociologia, la psicologia o l’economia.

Es prioritzaran els candidats provinents de formacions de graus i màsters universitaris directament vinculats a la Publicitat, les Relacions Públiques, el Màrqueting i l’estudi de la comunicació en el seu sentit global.

 

Sortides professionals

Aquest programa de doctorat té com a principals sortides professionals :

  • Professor d’universitat (i escola universitària) en els diferents àmbits de la comunicació
  • Analista d’ investigació de mercats
  • Tècnic en estudis de mercat i opinió pública
  • Consultor estratègic en comunicació
  • Analista de branding
  • Tècnic de treball de camp
  • Expert en analítica web

 

Objectius i justificació

El Doctorat en Comunicació Estratègica, Publicitat i Relacions Públiques és un programa de formació d'investigadors dirigit a cobrir un espai acadèmic i del mercat professional. Es tracta de formar doctors preparats per aplicar el mètode científic al desenvolupament i l'avaluació d'estratègies comunicatives orientades a solucionar problemes de comunicació en àmbits com la promoció de productes, idees i serveis; la construcció i potenciació de marques; la planificació de mitjans; i l'anàlisi, segmentació, selecció i persuasió de públics concrets.

Hem detectat dos fenòmens molt clars que determinen les directrius d'aquest programa de doctorat :

  1. Una de les línies de servei importants que el Màrqueting i la Investigació de Mercats aporten a la indústria és en l'assessorament sobre accions de comunicació. No obstant això, és molt poc freqüent trobar a les empreses dedicades a aquest camp especialistes en Comunicació Estratègica.
  2. Els professionals que treballen en departaments de recerca a les empreses d'assessorament comunicatiu i d'investigació de mercats estan formats en branques del coneixement molt diverses (publicitat, sociologia, màrqueting, psicologia, economia...) però, tot i que desenvolupen rols professionals d'investigació, és extremadament estrany que tinguin formació doctoral.

En suma, al mercat hi ha demanda d'investigació en Comunicació Estratègica, però els especialistes en aquest camp d'investigació són molt escassos i els professionals que cobreixen aquest rol no estan formats com a investigadors. En coherència amb aquests arguments, encara que, òbviament, persegueix també la formació d'investigadors que puguin desenvolupar el seu treball en el medi acadèmic, el programa doctoral que proposem té una clara vocació professionalitzadora i es dirigeix a un nínxol de mercat laboral concret.

 

Infraestructures per a la recerca

A banda dels recursos materials que la UAB posa a disposició dels programes de doctorat per al desenvolupament de les activitats de formació i investigació, els doctorands d’aquest programa tenen a l’abast les infraestructures per a la recerca següents:

  • Un excel·lent fons bibliogràfic, documental i audiovisual específic en comunicació, publicitat i relacions públiques a la Biblioteca, Hemeroteca i Mediateca de la Facultat de Ciències de la Comunicació.
  • Les infraestructures pròpies dels grups de recerca: LAICOM, MIGRACOM, PUBLIRADIO i GRP, equipades amb materials informàtics i audiovisuals així com de bibliografia i documentació específica de les seves línies de recerca.

 

Coordinador/a

Dr. Àngel Rodríguez Bravo

 

Composició de la comissió acadèmica del programa de doctorat

  • El coordinador del programa de doctorat
  • El director del Departament
  • Una representació de cadascuna de les línies de recerca del programa no superior a 2 persones

 

Gestió administrativa

Secretaria del Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual
c. de la Vinya - Edifici I - Campus de la UAB
08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). Barcelona. Spain
Telèfon: +34 93 581 1529
e-mail: doctorat.publicom@uab.cat

Doctorat UAB

Titulació: Doctor/a per la Universitat Autònoma de Barcelona en el programa de doctorat cursat
Nombre de places: 10
Preu: aprox. 540 €/curs Veure el detall del preu del doctorat

Idiomes en què es pot realitzar la tesi:
Català, castellà, portuguès i anglès
Universitats o institucions responsables:
Universitat Autònoma de Barcelona

Departaments o instituts vinculats:
Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual

Institucions que hi col·laboren:
  • Banc de Sang i Teixits
  • Universidad de Guadalajara
  • Fundación del foro de la reputación, marca y comunicación corporativa y para los intangibles (CORPORATE EXCELLENCE)
  • Instituto de Trastornos Alimentarios (ITA)
Ciències Socials i Jurídiques