
"El Màster i les pràctiques m'han ajudat a convertir-me en Cap d'Arxiu de la UAB"

Ildefons Rojas, alumni del Màster d’Arxivística i Gestió de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona i actualment el Cap de la Unitat d'Arxiu General i Oficina d'Assistència en Matèria de Registre de la UAB.
29/09/2025
Després d’estudiar Història, l’Arxivística es va convertir en la disciplina que més interessava a l'ildefons Rojas. Per aquest motiu, va decidir estudiar el Màster d’Arxivística i Gestió de Documents a l’Escola FUAB Formació. Ara, s’enfronta al repte professional i personal d’exercir com a Cap de la Unitat d'Arxiu General i Oficina d'Assistència en Matèria de Registre de la UAB. Llegeix l’entrevista:
Per què vas decidir estudiar el Màster d’Arxivística a l’Escola FUAB Formació?
Vaig fer la carrera d'Història entre els anys 2010 i 2014. La vessant que més sortides professionals oferia, i que, per tant, t'assegurava una inserció en el mercat laboral, era l'Arxivística. Em semblava una sortida bastant atractiva, ja que sempre m’havia agradat la paleografia i la documentació històrica.
Quines impressions et vas endur del Màster?
El Màster et dona una visió teòrica sobre el món dels arxius, que està molt bé, però que a més després es pot complementar amb les pràctiques que es fan a diferents arxius de Catalunya. Vaig tenir l’ocasió de fer pràctiques en diversos arxius, des d'administratius fins a històrics, fet que em van donar un ampli ventall d’eines pràctiques i de teoria arxivística, que es complementa molt bé amb el dia a dia d’un arxiu.
Com creus que els coneixements que has obtingut al màster t'han ajudat després a les pràctiques i al món laboral?
Aprofites realment les classes teòriques que es fan al llarg del màster amb l’aplicació pràctica que en fas a posteriori, quan ja has après a fer tractament de documentació, amb descripcions, classificacions i altres tasques, com pot ser l'avaluació documental.
T'has convertit en Cap de la Unitat d'Arxiu General i Oficina d'Assistència en Matèria de Registre de la UAB. Què significa per tu assolir aquesta responsabilitat?
Em fa molt feliç. Des que vaig acabar el Màster, he treballat a l’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental i a l’Arxiu de Sant Quirze del Vallès. Ser cap d’Arxiu de l’Autònoma és un repte tant personal com professional. És una oportunitat de demostrar-me a mi mateix que tot el que he après, no només al màster, sinó en aquest bagatge d'arxius diferents pels quals he passat, m'ha servit per convertir-me en un professional adequat que podrà assumir i assolir totes aquelles tasques i aquells reptes que presenta una administració tan gran com és l'Autònoma. I, en conseqüència, a l'arxiu i al registre que també portem des de la Unitat General d'Arxiu.
Ens pots explicar què feu des de la Unitat d’Arxiu de la UAB?
L'arxiu està dividit en dos apartaments. A la Unitat d'Arxiu General ens encarreguem del préstec de la documentació de l'Autònoma, tant préstecs interns com externs, i també del disseny de la política de gestió documental de la Universitat. És a dir, com la Universitat Autònoma crea els seus documents, els seus expedients administratius i quina gestió fa de tots aquests procediments administratius.
Com a Cap d’Arxiu, quines línies estratègiques implementaràs o seguiràs a partir d’ara?
Tenim aprovat des de fa molt temps un reglament d'arxiu que està totalment desfasat respecte a la normativa actual. Ara estem intentant redissenyar la política de gestió documental de la Universitat Autònoma i adaptar-la a les noves normatives, a la Llei 19-2014 de transparència, a la Llei 39-2015 de procediment administratiu... reorganitzant la gestió documental de la nostra organització als nous requeriments normatius.
És un repte que, a més, moltes vegades no requereix una feina únicament de la Unitat d'Arxiu i Registre, sinó que necessita el contacte directe amb altres departaments de la Universitat Autònoma de Barcelona, com Gabinet Jurídic o Protecció de Dades. Al final, fem una tasca que no és únicament per l'arxiu, sinó que és transversal per tota l'organització.
Què recomanaries als futurs alumnes que volguessin ser arxivers i els cridés l’atenció el Màster d’Arxivística i Governança de la Informació?
Els recalcaria la importància de veure les diferents vessants dels arxius. Sovint, estàs còmode en un arxiu i hi fas moltes pràctiques única i exclusivament, sense moure’t. Però t’estàs perdent les altres realitats dels arxius. Jo recomanaria, com a exalumne, poder fer pràctiques en un arxiu administratiu, en un arxiu històric i en un arxiu fotogràfic, si hi ha ocasió, per apreciar les diferents visions de la nostra feina.