VII Trobada d'Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives d'Universitats

Xarxa Vives 2019
Els passats 28 i 29 de novembre de 2019 l'Observatori per a la Igualtat de la UAB, va participar a la VII Trobada del Grup de Treball d'Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives d'Universitats, aquest any a la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona.

16/12/2019

La trobada d’enguany es va organitzar en dos grans blocs. El primer va consistir, per una banda en una sessió formativa conjunta entre les Unitats d’Igualtat i les Unitats de Qualitat de les universitats, centrada en aportar indicacions, dades i recursos per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els processos d’avaluació i d’acreditació a les universitats. D’altra banda,  va incloure una conferència sobre pressupostos amb perspectiva de gènere a les universitats, així com el debat i la reflexió a partir de diferents experiències com els “Programes de mentoria en temes d’igualtat a càrrecs de gestió” de la Universitat del País Basc o les iniciatives de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya. 

El segon bloc va consistir en al presentació  dels resultats de l'informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats, coordinat per Inma Pastor (Directora de l'Observatori de la Igualtat de la Universitat Rovira i Virgili) i Anna Pérez-Quintana (Directora de la Unitat d'Igualtat de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya). La publicació analitza les diferències entre  dones i homes en la carrera professional i acadèmica de l'estudiantat, el personal docent i investigador (PDI) i el personal d'administració i serveis (PAS) de les universitats de la Xarxa Vives. L'informe pretén visibilitzar la situació de les dones a les universitats i contribuir al disseny de polítiques per corregir els desequilibris existents.

A mesura que augmenta el rang acadèmic, la presència de dones es redueix; malgrat tractar-se d'un col·lectiu feminitzat, 7 de cada 10 alts càrrecs del personal d'administració i serveis els ocupen els homes; i l'elecció dels estudis universitaris encara respon als estereotips de gènere. Aquestes són algunes de les realitats presents a les universitats que es conclouen i posen de manifest en l'informe en qüestió. 

Aquest, clou amb una sèrie de propostes i reivindicacions adreçades a corregir les desigualtats de gènere identificades. D'una banda, s'apunta a la necessitat d'avaluar la incidència que tenen els indicadors que diagnostiquen la desigualtat de gènere a les universitats en les polítiques universitàries. D'altra banda, es reivindica la urgència de dur a terme recerques que quantifiquen les necessitats del personal universitari en matèria de conciliació i coresponsabilitat. 

Finalment, es va acordar que  l'any 2020 es publicaran 6 noves Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere per tal d'incorporar la perspectiva de gènere en la docència i la recerca universitàries mitjançant una estratègia conjunta.


ACCÉS A LES PRESENTACIONS