Campanyes

Campanyes

L’Observatori per a la Igualtat ha realitzat diferents campanyes de sensibilització per a l'alumnat de la Universitat Autònoma de Barcelona. 

Podeu consultar-les i descarregar-ne els materials als correspondents links.

No és amor

En motiu de la Diada de Sant Jordi d'enguany, dia del llibre i de les persones enamorades a Catalunya, volem convidar-vos a repensar la manera com ens vinculem sòcio-afectivament.

Creiem que l'amor (no només dins les parelles) és un dels motors de creixement i de canvi més potents de la nostra societat i, per aquest motiu, no podem permetre que els mecanismes de l'amor romàntic intoxiquin la nostra forma d'estimar. Els mites de la mitja taronja, de l'exclusivitat, de la posessió, del sacrifici, etc. provoquen sentiments de gelosia, por a la soledat, inseguretat i dependència emocional. Això genera relacions insanes i desiguals que faciliten l'exercici de violència dins la parella.

És per això que confiem en el potencial constructiu i transformador de l'amor i rebutgem tota toxicitat en les relacions afectives. Repensar un món nou està íntimament lligat a repensar la nostra concepció de l'amor.

Material descarregable:

- Cartell

Campanya el sexisme no fa gracia

L'humor té una funció social: en paraules de Bourdieu, l'humor serveix per a difondre un habitus establert pel poder. L'humor reprodueix esquemes mentals establerts per la cultura hegemònica que, en la nostra societat, és patriarcal.

Podem dir, doncs, que l'humor té molt a veure amb el poder i que, per tant, no és neutre, sinó que s'exerceix de dalt cap a baix. És llavors quan l'humor deixa de tenir gràcia i esdevé una eina de control social. Moltes vegades reprodueix estereotips sexistes, banalitza la violència masclista, fomenta la cultura de la violació, difon models de bellesa tòxics, castiga les masculinitats no hegemòniques, etc. Aquesta producció cultural en forma d'humor sexista dóna continuïtat al sistema patriarcal i a la dominació masculina.

Cal trencar la cadena i prendre consciència de les importants conseqüències de ser còmplices de l'humor sexista. Hem de ser conscients del límit de l'humor, que no és un altre que la seguretat de les persones que patim violència estructural. Per aquesta raó, a l'Observatori per a la Igualtat de la UAB hem iniciat aquesta campanya amb la difusió de quatre cartells que mostren quatre bromes sexistes i les seves conseqüències. Acompanyem la campanya amb el hashtag #JoNoRic per a que es pugui interactuar per les xarxes socials rebutjant l'humor sexista i defugint la complicitat.



 Material descarregable:

-Cartells

Campanya 25N
En motiu del 25 de novembre, dia internacional contra les violències masclistes, l'Observatori per la Igualtat va dur a terme una campanya contra l'assetjament sexual i per raó de sexe a la UAB, ja que que suposen la forma de violència masclista més greu al campus universitari. Aprofitant la recent aprobació del Protocol d'actuació contra l'assetjament, s'han volgut visibilitzar i esclarir els propis conceptes d'assetjament sexual i assetjament per raó de sexe mitjançant una relació de conductes, per tal de sensibilitzar a la comunitat UAB. Alhora, també s'ha volgut recordar l'existència del Protocol, com a eina en la lluita per l'eradicació de les violències masclistes a les universitats.

A part, es va convidar a tota la comunitat universitària de la UAB a compartir un minut de silenci en record a les dones assassinades al llarg de l'any a la plaça Cívica. També es va fer la lectura del manifest a càrrec de la directora de l’Observatori, Joana Gallego, i es va penjar un llaç lila a la façana de l’Àgora.

Material descarregable:

- Cartell 25N
- Vídeo minut de silenci i lectura del manifest

No siguis paparra
El 10 de novembre de 2016 va tenir lloc l'anual Festa Major de la UAB. En motiu de la celebració, l'Observatori per a la Igualtat va realitzar la campanya "No siguis paparra" amb l'objectiu de fer de la festa un espai lliure d'assetjament, de discriminació i de sexisme. Aquest objectiu s'emmarca dins el Tercer Pla d'Acció per a la Igualtat entre homes i dones a la Universitat Autònoma de Barcelona (Eix 4, mesura 4).  Per tal de sensibilitzar a la comunitat universitària, s'ha difós el cartell de la campanya "No siguis paparra" amb una relació de conductes sexistes i el telèfon del personal de seguretat.

Per una altra banda, també s'ha previst la detecció i la intervenció en situacions de violència sexista amb el Protocol d'abordatge i intervenció contra les agressions sexistes a la Festa Major de la UAB. En el marc d'aquest protocol s'han realitzat formacions al personal de seguretat sobre la intervenció en casos de violència sexista amb una perspectiva de gènere. El protocol s'ha divulgat amb molt èxit entre la comunitat UAB mitjançant el kit antisexista, on s'explica que fer en cas de ser víctima d'una agressió.

En el marc de la campanya institucional "Fora la LGTBIfòbia de la UAB", l'Observatori va elaborar un díptic per tal d'informar a les persones que pateixin assetjament per raó d'orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere sobre les eines legals que estan a la seva disposició.

Material descarregable:

- Cartell "No siguis paparra", octavetes LGTBIfòbia i kit antisexista.
- Pregó de Festa Major a càrrec de Miquel Missé

Portada Pestanyes campanyes

Amb motiu del Dia Internacional de la Dona Treballadora, el 8 de març, i com ja és tradició, l'Observatori va iniciar una campanya per commemorar la cita.

Enguany però l'objectiu va ser promoure la interacció amb la comunitat estudiantil i vetllar perquè la campanya no es limités al 8 de març, és per això que l’Observatori va elaborar enganxines i cartells (aquí) per encoratjar a denunciar i respondre les situacions de discriminació a la UAB per mitjà del hashtagh #comunicaccio, enviant-les a través d’un missatge privat al twitter i facebook de l'Observatori, o per correu electrònic.

La campanya es va portar a terme en tres fases, coincidint amb la presentació de diferents materials, podeu consultar-les (i descarregar tots els materials) a la pestanya "8 de març", "No callis! (Geolocalització)" i "Espais Lliures de Discriminació".

Consulta totes les publicacions sota el hashtag #comunicaccio (a Facebook i Twitter).

Campanya Observatori 25N
El 7 de novembre de 2013, en motiu de la Festa Major de la UAB, l’Observatori  per a la Igualtat va encetar la campanya No és No!, amb la voluntat de promoure una campanya de sensibilització al voltant de la violència en les relacions a la universitat i els espais d'oci. La campanya es va utilitzar per realitzar una recollida de dades sobre la percepció de diverses formes de violència en diferents espais del campus i que ens mostren la necessitat de jornades reivindicatives com la del 25 de novembre.

Aquestes dades, juntament amb un estudi realitzat pel grup Antígona de la UAB, evidencien la presència de violència en les relacions al campus: Un 21% de l’estudiantat participant manifesta haver patit alguna vegada assetjament, un 14% stalking, un 5,3% abusos sexuals i un 3,4% agressions sexuals. Un 28 % dels casos es van produir dins de les instal·lacions universitàries.

L'Observatori, a banda de la difusió a les xarxes socials (podeu consultar el hashtag #NoesNo25N directament a Twitter), va elaborar diferents materials que podeu consultar i descarregar:

- Programa amb totes les activitats del 25 de Novembre
- Cartell "No és no!" i octavetes
- Vídeo "Hi ha sexisme a la UAB?" (a partir del recull de testimonis el mateix dia 25-N sobre la seva experiència amb la discriminació a la UAB) 

Enganxina TG

Diferents col·lectius, entitats, departaments i grups de recerca van organitzar activitats entre els dies 3 i 14 de març en motiu del Dia Internacional de les Dones Treballadores: recollides de signatures a la plaça Cívica, xerrades, taules rodones, visionats de pel·lícules i conferències sobre la dona en diferents àmbits, etc. omplen un programa d’activitats diverses i engrescadores (podeu consultar el programa complert aquí).

Com a activitat destacada, l'Observatori va retre homenatge el dia 7 de març a les 12h a la Sala Teatre UAB, a Amparo Moreno, en un acte obert a tota la comunitat i que es va poder seguir en directe. La sessió va constar de la conferència “Aportacions del feminisme a un humanisme plural”, a càrrec de la mateixa professora homenatjada, a més, de la lectura d'un manifest, la projecció d’audiovisuals sobre sexisme i comunicació, etc.

L'Observatori per a la Igualtat de la UAB, per la seva banda, va presentar la campanya "#Comunicacció" i els respectius materials: cartell i primeres enganxines, una sèrie de tres exemples anb diferents situacions comunicatives (foto: exemple d'una de les enganxines).

En el marc de la campanya "#Comunicaccio", l’Observatori per a la Igualtat convidava a denunciar i respondre les situacions de discriminació a la UAB per mitjà del hashtagh #comunicaccio, enviant-les a través d’un missatge privat al twitter i facebook de l'Observatori, o per correu electrònic. Es pot consultar aquí el mapa (Vols denunciar una situació? Aquí tens les instruccions!).

NOcallis! TG

Aquesta campanya neix de la percepció, en el si de la comunitat universitària i les activitats del campus, d’unes formes de discriminació latents, implícites, que sovint queden normalitzades i invisibilitzades per les mateixes persones que les exerceixen o pel seu entorn. Segons la directora del Observatori, Montse Rifà: “Hem volgut anar als lavabos de la nostra universitat, explorar allò primitiu que sorgeix de la comunicació immediata, que sembla que mostra el pitjor, ja sigui a les xarxes socials, les converses de bar o passadissos”.

Les actituds, gestos, paraules, mirades... són formes de comunicació que poden estar carregades de sexisme, homofòbia, racisme o qualsevol altre tipus de discriminació. Amb la campanya #comunicaccio es volen destapar totes aquestes situacions, fer-les visibles, per tal de poder-les respondre.

Per portar a terme la campanya, es mobilitzen les xarxes socials de l'Observatori, sota el hashtag #comunicacció, s'imprimeixen cartells com el que acompanya el text i es reparteixen octavetes amb les instruccions (podeu consultar-les aquí). A més, s'elaboren tres vídeos explicatius amb les instruccions de la campanya:

- #comunicaccio | No callis, tampoc als lavabos!
- #comunicaccio | No callis, tampoc a les xarxes socials!
- #comunicaccio | No callis, tampoc al carrer!
 

Encara es poden fer arribar les denúncies i respostes que l'equip de l'Observatori indexa en un mapa geolocalitzat, consultable aquí.

Espais Lliures TG

“Aquest és un espai lliure de discriminació i respecta a les persones, independentment de la raça, etnicitat, expressió, orientació sexual, etc.”, es pot llegir al cartell per un “Espai lliure de discriminacions” dins de la tercera fase de la campanya “#comunicaccio”, que va començar el 8 de març i que, entre d’altres coses, proposava denunciar i respondre les discriminacions del campus per tal de confeccionar un “Mapa de les discriminacions” –obert i consultable aquí-.

Des de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB es pretèn fer un pas més per avançar cap a una universitat lliure de discriminacions, instant a tota la comunitat universitària a adoptar un compromís en la prevenció i l’acció contra qualsevol tipus de discriminació. És per això que aquesta fase insta la comunitat UAB que declari els seus espais lliures de “sexisme, racisme i homofòbia” penjant el cartell als llocs de treball, tot assumint el missatge que proposa.

Amb l’objectiu de donar el tret de sortida a aquesta part de la campanya, el 20 de maig a les 13h es va realitzar una accíó simbòlica a la Plaça Cívica, pintant-hi el símbol del cartell (com el de la imatge que acompanya aquest text): consulteu les fotografies de la jornada. A més es va fer un enviament massiu d'emails amb el cartell adjunt "4 maneres de contribuir a una universitat amb menys desigualtat" (consulta'l aquí). 

Podeu descarregar aquí el cartell "Espai lliure de discriminacions" i penjar-lo al vostre espai de convivència.

img_tenimunpla
Amb aquesta campanya van convidar a tota la comunitat universitària a participar durant el 2013 en l'elaboració del Tercer pla d'acció per a la igualtat de la UAB  a través de les següents vies:

- Omplint un qüestionari sobre el grau de coneixement i la valoració del Segon pla d'acció per a la igualtat de la UAB. Accés al qüestionari 

- Visitant la nostra estand del 8 de març a la plaça cívica

- Participant als grups de discussió o de treball que es van realitzar durant el mesos de març i abril