La Fundació UAB

Projecte Investigació i Acció Participativa (IAP): infants que es posen en la pell del recercador/a social

Projecte IAP

Estudiants del Màster en Polítiques Socials i Acció Comunitària participen cada any com a voluntaris al Projecte Investigació i Acció Participativa (IAP), que ha permès a nens i nenes d’escoles en barris d’exclusió social formar part d’una investigació social. La finalitat del projecte és facilitar als centres educatius teixir xarxa amb les entitats i associacions del territori.

02/07/2021

Cada curs acadèmic, als estudiants del Màster Oficial en Polítiques Socials i Acció Comunitària se’ls ofereix participar com a voluntaris al Projecte d’Investigació Acció Participativa (IAP), impulsat per l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) de la UAB.

L’objectiu del projecte IAP és fomentar i consolidar el vincle i la relació de l’escola amb el seu territori i comunitats properes; impulsar una visió crítica i propositiva de la realitat social a l’alumnat de primària, promoure la reflexió i la posada en marxa d’accions per a les desigualtats socials detectades, i acompanyar als centres en aquest procés per a fer front a les desigualtats educatives

Fa cinc anys que aquest projecte s’implementa durant el curs escolar en diferents centres educatius en barris de Barcelona i rodalia en risc de vulnerabilitat o exclusió social. El projecte IAP va néixer el curs 2013-14 després que l’IGOP desenvolupés un estudi sobre l’impacte de la crisi econòmica del 2008 a Ciutat Meridiana, en què va participar l’Escola Mestre Morera

Les dues entitats van veure la possibilitat de construir conjuntament una recerca social com a eina de motivació per als alumnes. Des d’aleshores, la iniciativa s’ha ampliat a altres centres i ja s’ha implantat en set escoles de Barcelona i Montcada i Reixac.

Ferran Moya ha participat enguany com a voluntari mentre estudiava el Màster. Amb els alumnes de 6è curs de l’Institut-Escola Trinitat Nova, han fet una recerca sobre l’impacte de la Covid-19 al barri en l'àmbit econòmic, de salut física i mental, i de relacions socials. Per a ell, ha estat una oportunitat per conèixer de primera mà “les desigualtats educatives i les diferents formes d’exclusió de caràcter estructural que travessen els barris més vulnerabilitzats de la ciutat de Barcelona”.

Ferran Moya

El titulat Ferran Moya durant una de les sessions a l'aula (Foto: IGOP).

L’IGOP ha recollit les diferents experiències d’aquest projecte a les escoles en una guia metodològica perquè altres centres ho puguin implementar. “Aquest projecte proposa iniciar la relació del centre educatiu amb el territori que l’envolta [...], que beneficiï i en formi part tota la comunitat”, assenyala la guia.

Un projecte de recerca liderat pels infants

Les primeres sessions a l’aula consisteixen a fer reflexionar als infants sobre la seva realitat als barris, i se’ls dóna l’oportunitat de trobar problemàtiques, opinions i solucions a un tema concret que ells mateixos escullen a partir d’un tema general que s’escull entre la coordinació del projecte i l’equip docent. 

Víctor Mirete, que coordina el projecte des de l’IGOP, explica que a l’Escola El Turó (al Turó de la Peira) aquest any el professorat va decidir tractar la temàtica de la "violència al barri” i, posteriorment, els alumnes van escollir els temes de la violència verbal, la violència de gènere i la violència animal.

Estudiants durant la sortida de camp

Els alumnes posen en pràctica tècniques d'investigació com l'enquesta durant el treball de camp (Foto: IGOP)

Aquesta primera fase del projecte permet als alumnes conèixer què és una investigació social, quin és el rol d’un investigador/a i com construir una hipòtesi que hauran de respondre. També es fa un disseny d’un mapa d’actors, on els infants identifiquen els equipaments, les entitats, els comerços o altres associacions de referència al barri. 

Com a recercador/es, els alumnes s’endinsen en el món de la recerca treballant a l’aula les diferents tècniques i instruments de recerca existents -com ara l’entrevista, l’enquesta o l’observació de l’entorn-, i que després posen en pràctica al treball de camp.

A l’Escola Mestre Morera, a Ciutat Meridiana, una de les eines utilitzades va ser un quadern de debat familiar on s’explicava la “Llegenda dels Lleons i el Colibrí”, amb la qual infants i famílies van poder reflexionar conjuntament sobre problemàtiques i millores als espais públics. Els alumnes també fan dues sortides al territori en què realitzen enquestes als veïns i veïnes de la zona. En l’última etapa, els alumnes fan un buidatge de la informació i analitzen els resultats, que presenten en un acte a final de curs on es convida a tots els agents participants.

El voluntariat: primer vincle entre la universitat i l’escola

Un dels principals beneficis per l’alumnat és la possibilitat de conèixer noves realitats i descobrir professions i estudis que desconeixien. La guia de l’IGOP recull testimonis de les escoles afirmant que això ha ampliat les expectatives d’aquests alumnes de zones desafavorides per anar i arribar a la universitat. En molts casos, aquest projecte resulta el primer contacte de prop i directa amb la universitat. 

Adriana Maria Offredi és d’Itàlia i mentre ha cursat el Màster en Polítiques Socials i Acció Comunitària ha participat com a voluntària al projecte IAP, a l’Escola El Turó. A través del voluntariat, ha pogut posar en pràctica els aprenentatges del Màster i “començar a relacionar-me amb el territori i els seus actors”, explica. Segons ella, és una bona manera de guanyar experiència en dinamització, ampliar competències en l'àmbit escolar i de relació amb diversos actors.

Adriana Maria

La titulada Adriana Maria Offredi a l'Escola El Turó, a Barcelona (Foto: IGOP).

L’IGOP s’encarrega de donar formació a tots aquests voluntaris i voluntàries que realitzen la intervenció directa amb els infants. En total, els participants reben una formació de 20 hores on se’ls dota de tècniques i recursos sobre noves metodologies educatives i d’acció comunitària, i se’ls acompanya en l’organització de les sessions a l’aula i el repartiment de tasques.

Aquesta experiència de voluntariat també està oberta a altres estudiants de la UAB, impulsat des de la Fundació Autònoma Solidària, com un dels projectes socioeducatius que s’ofereix als alumnes juntament amb el programa CROMA 2.0.

Equip del projecte IAP

Imatge de l'equip del projecte IAP durant el curs 2020-2021 (Foto: IGOP).