La Fundació UAB

La IA com a suport, l'arxiver com a guia: les conclusions del II Think Tank d'Arxivística de l'ESAGED

1a taula de debat del II Think Tank en Arxivística 2026
1a taula de debat del II Think Tank en Arxivística 2026.

Més de seixanta professionals van debatre a la sala de revistes de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB sobre els límits i les oportunitats de la IA en la gestió documental. Es va fer palès que la intel·ligència artificial és una aliada per automatitzar tasques, però que mai podrà substituir el control humà del professional de l’Arxivística.

22/05/2026

Arxivística i Gestió de Documents – Escola FUAB Formació (ESAGED) va reunir una seixantena d'assistents i professionals del sector de la gestió documental en la celebració del II Think Tank d'Arxivística i Gestió de Documents. La jornada, celebrada el passat 21 de maig, a la Sala de Revistes de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB sota el títol "Arxivística i intel·ligència artificial: IA futur?", es va consolidar com un espai de reflexió estratègica per abordar l'impacte de les noves tecnologies en la professió.

L'esdeveniment de caràcter bianual, que donava continuïtat al Workshop Universitat i Empresa, va ser inaugurat per una representació institucional encapçalada per Maria Luz Pacheco, vicepresidenta executiva de la Fundació UAB; Francisca Blánquez, directora de l’Escola de Formació Permanent, i Joan Pérez Ventayol, director de l'ESAGED, qui va exercir com a moderador global de la jornada.

La ponència marc, titulada "IA i Arxivística", va anar a càrrec de Mariona Coll Ardanuy, lingüista computacional del Barcelona Supercomputing Center (BSC). Durant la seva intervenció, l'experta va incidir sobre la part més tècnica d'aquesta tecnologia de present i futur, i va explicar de manera detallada com funcionaven els models actuals d'intel·ligència artificial, i els possibles biaixos que podien presentar en les seves respostes. Així mateix, la doctora va exposar els mecanismes a través dels quals aquests sistemes gestionaven les dades i quins eren els processos clau per poder-los entrenar de forma òptima i aplicar-los a l'àmbit de les humanitats i la recerca.

 

Un moment de la ponència de Mariona Coll Ardanuy, lingüista computacional del Barcelona Supercomputing Center (BSC).
Un moment de la ponència de Mariona Coll Ardanuy, lingüista computacional del Barcelona Supercomputing Center (BSC).

 

La IA com a aliada, l’expert com a guia indispensable

El nucli del Think Tank es va articular a través de dues taules de debat tècnic amb una participació activa d'empreses i entitats de referència, com l'Associació d'Arxivers i Professionals de l'Arxivística i la Gestió de Documents de Catalunya (AAC), MagmaCultura, AGTIC Consulting, Logisdoc Servicio Movil, La FoneriaVidimusEspublico-Gestiona. i l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, entre d’altres.

A la primera taula, centrada en els processos arxivístics pràctics (classificació, descripció automàtica i preservació digital), es van identificar les oportunitats i els riscos del cicle de vida de la informació. La segona taula va posar el focus en les competències del futur i en el procés d'adaptació tecnològica que havien d'afrontar els professionals en un entorn altament tecnificat.

Al llarg d'aquestes taules de diàleg es va fer palesa una conclusió unànime entre els experts: la intel·ligència artificial s'erigia com un suport i un complement imprescindible per dur a terme tasques automatitzades i optimitzar la gestió, però sempre sota la premissa que hi havia d'haver la supervisió directa de l'expert en la gestió de la informació i les dades. Segons es va defensar en els debats, el criteri humà, l'ètica i el control del professional continuaven sent insubstituïbles per garantir la fiabilitat i l'autenticitat dels documents.

Els assistents també van poder fer aportacions i formular preguntes als ponents de les taules rodones, a la part final de cada taula de debat. Les conclusions detallades de la jornada es publicaran en breu al web de l’ESAGED, gràcies a l'alumnat del Màster Oficial en Arxivística i Governança de la Informació que va col·laborar en l'organització de la logística de l’esdeveniment.

 

2a taula de reflexió dedicada a analitzar les competències i futur de la professió.
2a taula de reflexió dedicada a analitzar les competències i futur de la professió.