Innovació docent
Millora i innovació docent
La Universitat Autònoma de Barcelona promou anualment el Premi a l’Excel·lència Docent amb la voluntat de valorar l’activitat docent del professorat i d’impulsar la innovació i la millora constant de la docència universitària. El plantejament d’aquest premi està orientat a identificar i valorar la trajectòria del professorat que hagi desenvolupat una activitat especialment remarcable en aquest àmbit. La candidatura guanyadora d’aquest premi serà una de les candidatures que presentarà la UAB a les distincions Vicens Vives, promogudes per la Generalitat de Catalunya, o a d’altres de similars que les puguin complementar o substituir.
Enguany la candidatura s’ha de presentar entre el 15 de gener i el 17 de febrer de 2025.
Candidatura premiada el 2019: Dra. Sònia Parella Rubio.
Candidatura premiada el 2020: Dra. Gemma Puigvert Planagumà.
Candidatura premiada el 2021: Dr. Sergi Robles Martínez (vídeo de lliurament del III Premi a l’Excel·lència Docent, amb la ponència de Sergi Robles).
Candidatura premiada el 2022: Dra. Carme Mangiron Hevia.
Candidatura premiada el 2023: Dra. Sònia Casillas Viladerrams
Candidatura premiada el 2024: Dr. Carles Górriz López
El Premi s'entregarà durant la celebració de la Jornada d'innovació docent.
La Coordinació de Formació i Innovació Docent de l'Institut de Ciències de l'Educació i la Unitat de Formació obren anualment una convocatòria d'ajuts per al desenvolupament de projectes relacionats amb els estudis oficials de grau que tinguin en compte necessitats docents i que aportin propostes de millora de la qualitat docent transferibles a la comunitat universitària.
La convocatòria contempla dues modalitats de projectes:
Modalitat A. Projectes d'innovació docent, curs acadèmic 2024-25 (projectes anuals)
Modalitat B. Projectes de recerca de la docència i de la innovació docent, cursos acadèmics 2024-25 i 2025-26 (projectes bianuals)
SOL·LICITUDS I TERMINIS
MODALITAT A:
- Presentació de sol·licituds: del 22 d'abril al 22 de maig de 2024.
- Resolució provisional: 14 juny de 2024.
- Al·legacions: del 14 de juny a l'1 de juliol de 2024.
- Resolució definitiva: 16 de juliol de 2024.
- Termini d'execució del projecte: del 2 de setembre de 2024 al 31 de juliol de 2025.
- Termini d'execució del pressupost del primer any natural: del 2 de setembre al 31 de desembre de 2024.
- Termini d'execució del pressupost del segon any natural: del 15 de gener al 31 de juliol de 2025.
- Lliurament de la memòria final del projecte: abans del 15 desembre de 2025.
MODALITAT B:
- Presentació de sol·licituds: del 22 d'abril al 22 de maig de 2024.
- Resolució provisional: 14 juny de 2024.
- Al·legacions: del 14 de juny a l'1 de juliol de 2024.
- Resolució definitiva: 16 de juliol de 2024.
- Termini d'execució del projecte: del 2 de setembre de 2024 al 31 de juliol de 2026.
- Termini d'execució del pressupost del primer any natural: del 2 de setembre de 2024 al 31 de desembre de 2024.
- Termini d'execució del pressupost del segon any natural: del 15 de gener de 2025 al 31 de desembre de 2025.
- Termini d'execució del pressupost del tercer any natural: del 15 de gener de 2026 al 31 de juliol de 2026.
- Lliurament de la memòria final del projecte: abans del 31 desembre de 2026.
Dins de l’oferta formativa que es publica tres cops l’any, podreu trobar activitats formatives de millora de la docència centrades en:
- Competències metodològiques vinculades a la planificació, el procés d'ensenyament i aprenentatge, l'avaluació i la innovació de la docència. Disseny, la implementació i la utilització de metodologies, recursos i sistemes d'avaluació innovadors a l'aula.
- Línies estratègiques de la UAB per a la docència.
- Competències genèriques i transversals aplicades a la docència: Promoure la implementació i avaluació de les competències genèriques i transversals aplicades a la docència.
- Programa d’acollida als docents de nova incorporació a la UAB: Potenciar les competències docents inicials del professorat de la Universitat referides a la planificació del procés d'ensenyament i aprenentatge, la utilització d'estratègies i recursos didàctics i el sistema d'avaluació de l'alumnat.
La UAB com a universitat d'excel·lència impulsa la formació del professorat, en diferents nivells de desenvolupament, com a estratègia de millora constant de les competències docents i la transformació de la docència.
El nostre repte és transformar la docència i l'aprenentatge a la UAB, les
concepcions i cultures del professorat, en coherència amb l'enfocament SoTL, el MDAD i el
model docent UAB, mitjançant un programa de formació i acompanyament al desenvolupament acadèmic docent, dialogat i co-construït amb els departaments i les titulacions.
El pla formatiu s'estructura en 3 programes, que donaran dret als certificats corresponents:
- FIDU: Programa de formació d'iniciació a la docència universitària
- EXPERT: Programa d'expertesa i excel·lència en la docència universitària
- INVEST: Programa de formació per a la investigació i la innovació en i per a la docència
Convalidacions
Es crearà una comissió per a valorar les convalidacions.
Es pot sol·licitar la Convalidació TOTAL del programa en els següents casos:
- Haver realitzat satisfactòriament el programa FDES de la UAB (175h).
- Haver realitzat satisfactòriament programes de formació per a la docència universitària (tipus FDES) no organitzats per la Unitat de Formació de la UAB per valor de com a mínim 75h.
- Cursos de formació per la docència universitària organitzats per la Unitat de Formació de la UAB per valor de com a mínim 75h, un cop valorats els continguts.
- Cursos de formació per la docència universitària no organitzats per la Unitat de Formació de la UAB per valor de com a mínim 75h, un cop valorats els continguts.
- Acreditar mínim un tram de docència autonòmic, amb una valoració de B en les cinc dimensions de l’avaluació de l’activitat docent.
Es pot sol·licitar la Convalidació PARCIAL de mòduls en els següents casos:
- Per al mòdul d’acollida, de coneixement de la institució: convalidació quan es tingui una antiguitat acumulada major de 2 anys a la UAB.
- Per a cursos amb continguts similars: a) organitzats per la Unitat de Formació de la UAB, convalidació d’ofici (es publicarà una taula de correspondències); i b) organitzats per altres universitats, entitats, administracions, etc. i és necessari aportar documentació acreditativa.
- Ser IP o co-IP d’un projecte d'innovació docent (amb temàtiques vinculades, entre d’altres, amb metodologies actives i innovadores, planificació de la docència, diversitat i acció tutorial i avaluació), reconegut en les convocatòries de la UAB i, en cas de fora de la UAB, caldrà valorar el tipus de projecte d’innovació i convocatòria competitiva. NOTA: Per aquelles persones que es trobin en transició entre el programa inicial i aquesta revisió i actualització, se li convalidaran totes les activitats realitzades i caldrà que facin activitats per valor de les hores que li manquin a escollir entre les activitats troncals establertes. Necessitaran una versió a mida del programa.
La formació a mida del PDI es gestiona per convocatòria amb l'objectiu d'atendre les necessitats formatives específiques per a la millora de la docència de la comunitat universitària.
L'import dedicat a aquest ajut tipus de formació està subjecte al pressupost de la Coordinació de Formació i Innovació Docent i la Unitat de Formació, i se n'informa públicament juntament amb la resta d'informació pròpia de cada convocatòria.
Termini de presentació primera convocatòria 2025.
- Sol·licituds: del 13 de desembre de 2024 al 17 de gener de 2025
- Sol·licituds amb signatura del Deganat: data límit 23 de gener de 2025
- Resolució provisional: 11 de febrer de 2025
- Termini al·legacions: de l'11 al 25 de febrer de 2025
- Resolució definitiva: 28 de febrer de 2025
- Realització cursos: entre el 6 març i el 15 juliol de 2025
La Coordinació de Formació i Innovació Docent de l’Institut de Ciències de l’Educació i la Unitat de Formació organitzen anualment les Jornades d’Innovació Docent.
L’objectiu és crear un espai de reflexió i d’intercanvi d’experiències entre el personal interessat en la innovació educativa.
El mes de juliol de l’any 2000 els instituts de ciències de l’educació (ICE) de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya van organitzar el I Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI). Els organitzadors eren conscients d’estar vivint canvis molt ràpids que obligaven a atendre la contínua variabilitat de les coses, molt més que no pas la seva estabilitat i continuïtat. Les noves realitats demanaven nous professionals amb capacitat d’autoaprenentatge per afrontar noves situacions i coordinar i dirigir equips.
La cooperació entre aquells tres ICE en va multiplicar l’eficàcia i la incidència en la vida real de les seves universitats. Aquest fet es va expressar gràficament amb la fórmula «CIDUI-ICE 3», amb la qual es va convocar, l’any 2001, el Primer Simposi Internacional, dedicat a reflexionar sobre els models de formació inicial del professorat universitari a Europa. La fórmula d’organitzar un congrés de manera biennal i un simposi en els anys intercongressuals va anar arrelant.
A poc a poc es van anar afegint al CIDUI la resta d’universitats públiques catalanes. Actualment en formen part els instituts de ciències de l’educació de la Universitat de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Girona i la Universitat de Lleida, la Unitat d’Innovació Docent en Educació Superior de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Centre de Qualitat i Innovació Docent de la Universitat Pompeu Fabra i l’eLearn Center de la UOC.
Finalitats:
• Fomentar l’intercanvi d’experiències de millora docent.
• Impulsar la recerca i la innovació.
• Fomentar el rigor científic en l’àmbit de la docència.
• Afavorir la cooperació entre les universitats en temes de qualitat docent.
• Debatre en l’àmbit acadèmic sobre la realitat i els reptes de les universitats.
• Fomentar la internacionalització de les universitats públiques catalanes.
La col·lecció Eines d’Innovació Docent en Educació Superior té com a objectiu posar a disposició de la comunitat universitària un conjunt d’eines que poden servir d’orientació i de guia al llarg del procés de canvi encetat de cara a la construcció de l’espai europeu d’educació superior.
Eines 1. Les titulacions UAB en l’EEES
Eines 2. Resoldre problemes per aprendre
Eines 3. El Pla de Tutoria a la Universitat
Eines 4. Aprenentatge Cooperatiu en Ciències Socials
Eines 5. Carpetes d’aprenentatge a l’educació superior: una oportunitat per repensar la docència
Eines 5. Carpetas de aprendizaje en la educación superior: una oportunidad para repensar la docencia
Eines 5. Portfolios in higher educations: an opportunity to rethink teaching
Eines 6. L’aprenentatge basat en problemes
Eines 7. Pràctica no laboral i treball: distinció, protecció social i responsabilitats
Eines 8. Experiències docents innovadores a la UAB