La Fundació UAB

Turisme i Direcció Hotelera UAB llança un curs MOOC sobre turisme de luxe sostenible

Una professora durant el curs MOOC

Aquesta formació gratuïta i en obert és fruit d’un projecte Erasmus+ i aborda les bases i característiques del turisme de luxe i el seu vincle amb la sostenibilitat. L’acte de presentació, celebrat el 29 de novembre a l’Edifici Blanc, també va comptar amb representants del sector públic i privat que ofereixen i promocionen experiències prèmium a Catalunya.

01/12/2023

El 29 de novembre va tenir lloc, a l’Edifici Blanc, la presentació del nou Massive Open Online Course (MOOC) Sustainable high-end tourism, dins l’acte de tancament del projecte Erasmus+ SUHET “Creating and Implementing Education for Sustainable High-end Tourism throughout Europe”.

La presentació del nou curs virtual, ja disponible a la plataforma Coursera UAB des del novembre, i íntegrament en anglès, va ser a càrrec de Francesc Romagosa, responsable de recerca de Turisme i Direcció Hotelera UAB i investigador del projecte. 

Maria Noguera, directora de Turisme i Direcció Hotelera UAB, va destacar que, d’una banda, aquest curs gratuït i en obert és útil per a estudiants, professorat i professionals per contribuir al sector i, de l’altra, respon a l’objectiu de la Universitat de “generar i transferir coneixement a tota la societat a nivell global”. 

Maria Noguera i Francesc Romagosa durant la presentació del curs

Imatge: Francesc Romagosa i Maria Noguera durant l'acte de presentació del curs.

Aquest curs aporta les bases i característiques sobre el turisme de luxe o d’alta gamma, conformat per empreses i entitats vinculades amb el sector del luxe que ofereixen propostes prèmium pensades per emocionar als turistes que busquen experiències autèntiques, exclusives i personalitzades; a més del seu vincle amb la sostenibilitat, tant des del punt de vista de gestió i operativa, fins a la qualitat del producte o servei.

La validació del MOOC ha comptat amb la participació d’alumnes de Grau de Turisme i Direcció Hotelera. A finals de 2022, quatre estudiants del centre també van viatjar a Brussel·les per participar en activitats formatives i visitar establiments d’aquest sector amb representants de les universitats del projecte - l'Erasmushogeschool de Brussel·les (Bèlgica), la Universitat de Maribor (Eslovènia) i Lapin AMK de Rovaniemi (Finlàndia).

El projecte Erasmus+, que té previst finalitzar el juny de 2024, també comptarà amb la participació d’estudiants en la darrera fase del projecte, en què faran estades de pràctiques a diversos negocis i establiments per recollir bones praxis relacionades amb el turisme prèmium i la sostenibilitat.  

Segons Francesc Romagosa, el sector del turisme de luxe ha crescut enormement en els últims cinquanta anys, i ha anat evolucionant amb la perspectiva d’una nova tipologia de client, repensant inclús una nova concepció del “luxe”.

Participació de representants del sector públic i privat

A la segona part de la presentació, Esteve Dot, professor i investigador del projecte, va moderar la taula rodona “El sector del turisme prèmium a Catalunya: reptes per la seva sostenibilitat”, amb Beatriz Nubiola, Head of Brands de l’Agència Catalana de Turisme, Miquel Herrero, responsable d’hospitality de Gramona, i Macarena Escolar, directora de vendes de l’Hotel Mandarin Oriental.

D’acord amb Esteve Dot, la participació dels representants d’empreses, allotjaments i l’administració pública ha estat “clau” per a la recerca, que ha comptat amb la seva experiència i percepció del sector, i també visites a les instal·lacions per conèixer de primera mà els seus productes i serveis.   

Participants de la taula rodona

Imatge: Els participants de la taula rodona, d'esquerra a dreta: Esteve Dot, Miquel Herrero, Beatriz Nubiola i Macarona Escolar.

El celler Gramona, situades a Sant Sadurní d’Anoia, ofereixen vins espumosos altament posicionats al sector prèmium. Ofereixen visites enoturístiques personalitzades i exclusives que fan sentir “com a casa”, i permeten conèixer com treballen sota el concepte de la viticultura biodinàmica i l'autosuficiència. La sostenibilitat és, segons Miquel Herrero, part del seu ADN.

Per a Macarena Escolar, l’experiència que ofereixen a Hotel Mandarin Oriental és emocional, però també dinàmica i amb capacitat d’adaptabilitat, ja que s’adeqüen a les necessitats i característiques socioculturals del client. A través d’una eina interna, l’equip genera des del moment de la reserva un global guest profile amb les seves preferències. La digitalització també està present en altres aspectes de la gestió, com ara l’eficiència energètica o la gestió de residus. 

D’acord amb Beatriz Nubiola, actualment l’Agència Catalana del Turisme té un centenar d’empreses membres de la marca Catalunya Premium. Els afiliats reben acompanyament i suport a la comercialització i promoció, accés a informació i intel·ligència de mercat, i a activitats de formació. A més, l’Agència ofereix condicions especials a les empreses que disposen de distintius i certificats mediambientals.