La Fundació UAB

"Els estudis de Turisme UAB van ser pioners, amb un contingut acadèmic molt vinculat amb la realitat del món laboral"

Alumni UAB Marta Alamany

Entrevistem l’Alumni UAB del grau en Turisme, Marta Alamany, membre d’una de les primeres promocions d’aquest estudi a l’Escola FUAB Formació. Actualment dirigeix l’Hotel Catalonia Magdalenes i ens explica com ha evolucionat la seva trajectòria professional des que va finalitzar els seus estudis.

26/11/2025

Marta Alamany, exalumna d’una de les primeres promocions de Turisme a la UAB i actual directora de l’Hotel Catalonia Magdalenes, ens comparteix com va viure l'etapa universitària, l'experiència que es va endur de la formació rebuda a Turisme i Direcció Hotelera - Escola FUAB Formació (EUTDH) i com li ha servit en la seva trajectòria professional.

 

  1. Com ha influït la formació en Turisme i Direcció Hotelera en la teva carrera professional actual?

Un punt fort que vaig detectar a la universitat i he pogut comprovar en l’entorn laboral és que comptàvem amb un hotel al costat de les aules. Els professionals ens queixem del gap que hi ha normalment entre les facultats i la realitat del món laboral i considero que els estudis de Turisme van ser pioners, proporcionant un contingut acadèmic molt vinculat amb el que ens trobaríem després al món laboral, fent-nos conscients que ens estàvem preparant per estar a serveis. Aquest sentiment d’hospitalitat que vam viure a les aules m’ha acompanyat per sempre.

 

  1. Quines són les responsabilitats diàries que tens com a directora de l’Hotel Catalonia Magdalenes?

La feina com a directora és facilitar el dia a dia perquè els treballadors donin el millor de si mateixos i puguin oferir una experiència excel·lent als clients. Vaig passant per les diferents àrees operatives per detectar com reinventar-nos, com sorprendre el client i com millorar. Des de la direcció soluciono els problemes greus, pel que fa als lleus el que intento és posar el camí perquè l’equip els pugui resoldre.

Cap dia és igual, potser et planteges que estaràs més amb un departament o altre, però canvia. El que intento és acompanyar a l’equip, compartir i integrar el servei de l’hospitalitat.

 

  1. Quins reptes has hagut d’afrontar en el teu rol de lideratge? Com t’han ajudat a gestionar-los les competències adquirides a l’Escola FUAB Formació?

En el moment en què vaig anar escalant i vaig arribar a la posició directiva em vaig trobar amb unes estructures molt rígides amb les quals no m’identificava. Creia que hauria de tornar a començar des de zero, però era així, sempre es comença des de l’experiència. Va ser un punt d’inflexió important, ja que assolia la meva primera fita i van confiar en mi per poder fer-ho a la meva manera, des de la intel·ligència emocional.

Un bàsic indispensable pel lideratge és la comunicació. Sempre parlo de la comunicació FairPlay, aquella que posa el focus en l’escolta molt més que la parla. Al grau en Turisme vaig aprendre molt a escoltar, a posar-me al lloc dels altres, el sentiment d’equip, el valor de l’hospitalitat, la pertinença i el reconeixement. També la capacitat analítica, el pensament crític, la curiositat de saber i conèixer més, per poder transformar-nos.

 

  1. Avui dia, el sector del turisme ha evolucionat i requereix professionals polivalents, innovadors i sostenibles. Hi estàs d’acord? Com creus que els nous professionals del sector hoteler han d’enfocar aquesta realitat? Com treballes seguint aquesta línia?

Em veureu poc parlant de la intel·ligència artificial (IA), parlo més de la intel·ligència relacional, que la considero bàsica i indispensable. No podem deixar de banda que tot ha evolucionat molt i tenim eines que ens permeten anar més de pressa, però valoro més la curiositat d’aprendre, de reptar-nos, de deixar anar creences limitants i adoptar-les com a eines que ens ajuden en els processos.

El professional ha de tenir la vocació d’estar en relació amb les persones, en constant transformació i estar disposat a reinventar-se, formant-se contínuament. Els cicles són com pèndols, anem a l’extrem i tornem i penso que ara ens trobem a l’era del pensament i el coneixement. Ens hem anat digitalitzant tant que ens oblidàvem de les relacions. El que sempre demano és que creiem en aquesta vocació tan gratificant que té el sector per servir a les persones, no només del nostre país sinó de tot el món.

 

  1. Quins consells donaries als estudiants actuals del grau que volen seguir una carrera professional en el sector turístic i hoteler?

Participar d’un sector que es dedica a les persones i per les persones per mi és la millor professió del món. Una gran oportunitat per relacionar-te amb el client, per conèixer noves cultures i per escalar en l’àmbit professional. Amb esforç, dedicació, implicació, ganes de saber i de conèixer, i moltes hores, el que jo vaig aconseguir està a l’abast de qui aspiri a arribar-hi.

 

  1. Per què recomanaries estudiar el grau en Turisme/Direcció Hotelera a la UAB?

Els estudis ofereixen la possibilitat de desenvolupar no només un coneixement tècnic sinó integral. Estàs molt a prop de l’hotel, el claustre és molt interessant, gran part dels mestres estan vinculats al sector, han estat o estan en actiu, de forma que també tenen un vessant experiencial, que permet aportar consells i pautes pel futur. Si hagués de tornar a estudiar, ho tornaria a fer al grau en Turisme de la UAB.