UNESCO Open Educational Resources

Els Recursos Educatius Oberts (REO) són "materials d'ensenyament, aprenentatge i investigació en qualsevol suport, digital o d'un altre tipus, que siguin de domini públic o publicats amb una llicència oberta que en permeti l'accés gratuït, així com el seu ús, adaptació i redistribució per altres sense cap restricció o amb restriccions limitades" (UNESCO, Declaració de París sobre els Recursos Educatius Oberts 2012).
Els REO poden ser cursos, mòduls didàctics, exercicis, simulacions, llibres de text, jocs, material multimèdia i altres tipus de materials d’ensenyament i aprenentatge.
Mireu aquest vídeo breu per saber-ne més:
Són conceptes que defineixen els drets d’ús dels recursos i autoritzen a:
Les 5 R dels REO s’atribueixen a 5 Rs of Openness by David Wiley i l’explicació es pot trobar en el seu blog Open Content.
Aquests drets o permisos són representats amb l’aplicació de llicències obertes, habitualment les llicències Creative Commons. La UAB recomana l'ús de diverses llicències CC en funció de la tipologia de document: Llicències CC recomanades a la UAB.
Podem veure que algunes llicències no permeten alguns usos de l'obra, com per exemple la generació d’obres derivades, que serien incompatibles amb les característiques que hem esmentat. Aquests materials podrien ser uns bons materials d’aprenentatge i estar en accés lliure però no els podríem qualificar d’oberts segons els paràmetres dels REO.
Podeu consultar la presentació Propietat intel·lectual en la tasca docent i investigadora del PDI si teniu algun dubte sobre aquesta qüestió.
Quan creeu un REO:
Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 (ODS4): Educació de qualitat.
Per a més informació: Els objectius de desenvolupament sostenible.