Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Situacions d'Aprenentatge a l'Aula de Ciències: Pensament Crític

Jornada pensament crític

Informació del calendari i del contingut de l'activitat

Aquesta és una jornada que ofereix situacions d'aprenentatge a l'aula de ciències des d'una mirada crítica. A la jornada reflexionarem sobre què és i com treballar el pensament crític a l'aula de ciències i discutirem algunes situacions d'aprenentatge dissenyades per l'Equip de Ciències de Primària i l'Equip Scientia Omnibus de secundària de l'ICE UAB.

Data: 17 de febrer de 2024.

Lloc de realització: Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB (Cerdanyola del Vallès).

Horari: de 9 h a 14 h. 

Preu: 26€.

Inscripció tancada

Programa

  • 9 h Recepció i acreditació. 
  • 9.30 h Conferència inaugural a càrrec de Conxita Márquez professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB.

“Pensament crític. Activitats que podem fer servir per treballar el pensament crític a les classes de Ciències”

Què entenem per pensament crític en el context científic-tecnològic? Per què cal treballar el pensament crític a l’aula de ciències?  Com podem capacitar l’alumnat per jutjar adientment en quines fonts o en quines dades és raonable confiar? Quins criteris ens poden ajudar a avaluar el pensament crític dels nostres estudiants? 

En aquesta conferència es tractaran de respondre aquestes preguntes aportant breus reflexiones teòriques i alguns exemples d’activitats d’aula tant de primària com de secundària que ens han funcionat per treballar el pensament crític a les classes de ciències.

  • 10.30 h Pausa.

TALLERS

11 h 

  • Ciència i publicitat: L'aigua embotellada. 
    • Formadors: Mònica Suils i Begonya Oliveras (Equip ICE UAB Scientia Omnibus).
    • Adreçat a docents de primària i secundària.
    • Descripció: En aquesta situació es parteixen de diferents anuncis publicitaris relacionats amb l’aigua embotellada. S’analitzen des d’una mirada crítica a partir del concepte de mescla i substància. Es donen pautes per fer aquest anàlisi amb altres tipus de productes. 
  • Controvèrsia científica: L'homeopatia.
    • Formadors: Núria Janer, Ramon Nassarre i Laia Palou (Equip ICE UAB Scientia Omnibus). 
    • Adreçat a docents de secundària.
    • Descripció: Aquest projecte s’estructura al voltant de la homeopatia, on a partir d’opinions de diferents professionals es posa en evidència la diversitat d’opinions. A través de les activitats del projecte els alumnes acaben prenent decisions fonamentades en evidències científiques que han anat treballant. 
  • Construcció de la ciència: influencers de ciència.
    • Formadors: Laia Palou i Marta Salvadó (Equip ICE UAB Scientia Omnibus).
    • Adreçat a docents de secundària.
    • Descripció: Aquesta situació d'aprenentatge té com a finalitat comprendre el funcionament de la ciència i la seva construcció social. A partir de la construcció d’un perfil en una xarxa social, es mostra l’aportació científica a la generació espontània que fan diversos científics coneguts en diferents moments de la història. Finalment es reflexiona al voltant dels factors que permeten que la ciència evolucioni i avanci.  
  • Ciència al dia a dia: Tovalloletes d’un sol ús, aliments i el seu embalatge i d’altres.
    • Formadores: Sandra Guerrero, Montse Arnau, Montse Torrella i Àngela García (Equip ICE UAB Ciències a Infantil i Primària).
    • Adreçat a docents de primària.
    • Al taller es presentaran diverses situacions d’aprenentatge on es treballa amb l’alumnat de primària a partir de situacions quotidianes que demanen el nostre posicionament com l’ús de tovalloletes humides d’un sol ús, l’embalatge que porten alguns aliments... Les propostes que es presenten busquen fomentar el pensament crític de l’alumnat a partir del treball d’algunes idees importants de la matèria i els materials. 
  • Ciència sostenible a prop i lluny de casa: canvi climàtic, la brossa del pati i les plates del menjador.
    • Formadors: Joan Fernández, Mar Requena, Sònia Casas i Èlia Tena (Equip ICE UAB Ciències a Infantil i Primària).
    • Adreçat a docents de primària.
    • Descripció: Al taller es presentaran diverses situacions d’aprenentatge on es treballa amb l’alumnat de primària aspectes de sostenibilitat que demanen el nostre posicionament. Les propostes presenten situacions quotidianes i de rellevància planetària relacionades amb la sostenibilitat: el canvi climàtic, les plates del menjador o la brossa del pati seran el punt de partida d’aquestes situacions. 
  • 12.15 h Pausa.
  • 12.30 h Tallers.
  • Ciència i publicitat: L'aigua embotellada. 
    • Formadors: Begonya Oliveras, Ramon Nassarre i Núria Janer (Equip ICE UAB Scientia Omnibus).
    • Adreçat a docents de secundària.
    • Descripció: En aquesta situació es parteixen de diferents anuncis publicitaris relacionats amb l’aigua embotellada. S’analitzen des d’una mirada crítica a partir del concepte de mescla i substància. Es donen pautes per fer aquest anàlisi amb altres tipus de productes. 
  • Controvèrsia científica: L'homeopatia.
    • Formadors: Núria Janer i Ramon Nassarre (Equip ICE UAB Scientia Omnibus).
    • Adreçat a docents de secundària.
    • Descripció: Aquest projecte s’estructura al voltant de la homeopatia, on a partir d’opinions de diferents professionals es posa en evidència la diversitat d’opinions. A través de les activitats del projecte els alumnes acaben prenent decisions fonamentades en evidències científiques que han anat treballant. 
  • Construcció de la ciència: influencers de ciència.
    • Formadors: Laia Palou i Mònica Suils (Equip ICE UAB Scientia Omnibus).
    • Adreçat a docents de secundària.
    • Descripció: Aquesta situació d'aprenentatge té com a finalitat comprendre el funcionament de la ciència i la seva construcció social. A partir de la construcció d’un perfil en una xarxa social, es mostra l’aportació científica a la generació espontània que fan diversos científics coneguts en diferents moments de la història. Finalment es reflexiona al voltant dels factors que permeten que la ciència evolucioni i avanci.  
  • Ciència al dia a dia: Tovalloletes d’un sol ús, aliments i el seu embalatge i d’altres.
    • Formadores: Sandra Guerrero, Montse Arnau, Montse Torrella i Àngela García (Equip ICE UAB Ciències a Infantil i Primària).
    • Adreçat a docents de primària.
    • Descripció: Al taller es presentaran diverses situacions d’aprenentatge on es treballa amb l’alumnat de primària a partir de situacions quotidianes que demanen el nostre posicionament com l’ús de tovalloletes humides d’un sol ús, l’embalatge que porten alguns aliments... Les propostes que es presenten busquen fomentar el pensament crític de l’alumnat a partir del treball d’algunes idees importants de la matèria i els materials. 
  • Ciència sostenible a prop i lluny de casa: canvi climàtic, la brossa del pati i les plates del menjador.
    • Formadores: Joan Fernández, Mar Requena, Sònia Casas i Èlia Tena (Equip ICE UAB Ciències a Infantil i Primària).
    • Adreçat a docents de primària.
    • Descripció: Al taller es presentaran diverses situacions d’aprenentatge on es treballa amb l’alumnat de primària aspectes de sostenibilitat que demanen el nostre posicionament. Les propostes presenten situacions quotidianes i de rellevància planetària relacionades amb la sostenibilitat: el canvi climàtic, les plates del menjador o la brossa del pati seran el punt de partida d’aquestes situacions. 

 

Avís: la inscripció als tallers es va tancant en omplir-se l’aforament. En el moment de fer la inscripció es visualitzen els que encara disposen de places lliures.

 

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb una certificació total de 5 hores.

Per obtenir la certificació és necessària una assistència mínima del 80% de la jornada.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'activitat. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. En cas de devolució de l’import, se'n deduiran 5€ en concepte de despeses de gestió.