Seminaris de transició
Els seminaris de transició de l’ICE, integrats per docents novells (0-5 anys d’experiència en el sistema educatiu) i per professorat formador amb reconeguda experiència, pretenen millorar la professionalització i el treball en equip dels docents en la transició entre el Màster o Grau i la incorporació a les aules. Promoguts i coordinats per l’ICE en col·laboració amb la Facultat de Ciències de l’Educació, integren diverses accions de mentoria i de creació de comunitats docents reflexives a partir de la pràctica docent. El programa té els objectius següents:
- Acompanyar el professorat novell en els seus primers anys a les aules a través del disseny de situacions d’aula fonamentades en principis pedagògics i didàctics actualitzats i de la reflexió sobre la pràctica.
- Possibilitar la transferència i la consolidació del coneixement pedagògic i didàctic a les aules de secundària.
- Dotar la pràctica reflexiva d’una dimensió investigadora que propiciï la recerca acció sobre la implantació de les activitats dissenyades per tal de crear una cultura de treball i competència docent basada en l’evidència.
- Crear cultura del treball docent en equip per a la construcció compartida de coneixement.
- Compartir amb la comunitat educativa el coneixement construït (publicació d’articles, participació en seminaris, jornades, etc.).
- Estudiar a partir d’evidències l’impacte en el desenvolupament professional dels docents participants.
- El seminari és l'espai central del programa i des d’on es poden generar accions de transferència i de recerca-acció.
Seminaris de transició
Coordinació:
Ana María Margallo González, llicenciada en Filologia Hispànica i doctora en Didàctica de la Llengua i Literatura per la UAB. Professora agregada interina al Departament de la Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials de la UAB. Coordinadora del grup GRETEL.
Mireia Manresa, membre de l’equip ICE de la UAB i professora associada al Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials de la UAB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del¿Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de català i castellà. El grup centra el seu treball en el disseny i anàlisi de pràctiques d’aula de propostes de lectura literària guiada.
Objectius Principals:
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l’ensenyament de la literatura a l’Educació Secundària Obligatòria.
-
Aprofundir en la formació de docents en l’àmbit de l’educació literària, concretament al voltant de la lectura guiada a l’ESO.
-
Dissenyar de manera col·lectiva dispositius d’acompanyament de les lectures literàries a l’Educació Secundària.¿
-
Dissenyar de manera col·lectiva instruments de recerca per documentar els resultats de la experimentació de les propostes de lectura guiada dissenyades.
-
Analitzar els resultats de la experimentació dels dispositius d’acompanyament de les lectures guiades en la resposta literària dels estudiants.
Coordinació:
Jesús Sanz, professor de secundària a l'EIP Els Pinetons (Ripollet) i professor associat a la facultat de Ciències de l'Educació, Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura i les Ciències Socials, UAB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de català i castellà.
El grup centra el seu treball en el seguiment de les necessitats del dia a dia a l’aula a través de l’actualització de la fonamentació didàctica, el disseny de propostes didàctiques de llengua i literatura i l’anàlisi i l’observació de situacions d’aula per aprofundir en la pràctica reflexiva docent, que serveixin com a experiència formativa per als membres de l’equip.
Objectius:
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l’ensenyament de la llengua i la literatura a l’Educació Secundària Obligatòria.
-
Aprofundir en la formació de docents en l’àmbit de la matèria de llengua i literatura, a través de la fonamentació i la reflexió sobre la pràctica.
-
Dissenyar de manera col·lectiva dispositius didàctics per a l’aula de llengua i literatura així com desenvolupar estratègies d’observació de situacions d’aula.
Coordinació:
Joan Escoda Domènech, professor de música de secundària. Llicenciat en Història i Ciències de la música (UAB), i en Història de l’art (UAB). Titulat Superior en flauta de bec (CSMB). Màster Oficial en Recerca en Educació (UAB) i actualment realitzant el doctorat en educació musical (UAB).
Mauricio Rey Garegnani, professor de música de secundària. Graduat en Musicologia (UAB), Integrant del grup de recerca MUSC i del consell de redacció de la revista JoSSIT (TecnoCampus). Actualment realitzant el doctorat en Art i Musicologia (UAB).
Laia Viladot Vallverdú, professora Agregada a la UAB i directora del Dep. Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal. Coordinadora de l’especialitat de Música del MUFPS. Llicenciada en Psicologia, Grau Professional de Música i Doctora en Didàctica de la Música. Investigadora Principal del grup de recerca GRUMED (2017SGR1256).
Responsable ICE:
Mireia Manresa, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l'equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del¿Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de Música. El grup centra el seu treball en el disseny de pràctiques d’aula, la reflexió pedagògica i la transferència a l’aula dels aspectes treballats en col·laboració. ¿
Objectius Principals:
-
Viure de forma compartida i acompanyada l’inici de l'etapa com a docents de música.
-
Compartir experiències, reflexions i neguits sobre el que ens afrontem quan entrem a l’aula.
-
Compartir recursos i materials que necessitem, així com buscar-ne de nous.
-
Engegar iniciatives creatives i engrescadores, com és el disseny d’activitats d’aula o petites recerques per tenir evidències de què funciona i què no.
-
Treballar sobre la pràctica real que duem a terme cadascú de nosaltres a les aules.
-
Crear propostes didàctiques innovadores a partir de la creació i la reflexió col·lectiva amb l’acompanyament d’experts.
Coordinació:
Victor Lòpez, professor lector del Departament de la Didàctica Matemàtica i Ciències Experimentals de la UAB.
Anna Marbà Tallada, professora agregada Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB.
Responsable ICE:
Begonya Oliveras Prat, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del Màster de Formació del professorat de Secundària, en l'especialitat de Física i Química.
El grup centra el seu treball en el seguiment de les necessitats del dia a dia a l’aula a través de l’actualització de la fonamentació didàctica, el disseny de propostes didàctiques de física i química, l'anàlisi i l'observació de situacions d'aula per aprofundir en la pràctica reflexiva docent, que serveixin com a experiència formativa per als membres de l'equip.
Objectius:
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l'ensenyament de la Física i Química a l'Educació Secundària Obligatòria.
- Aprofundir en la formació de docents en l'àmbit de la matèria de Física i Química, a través de la fonamentació i la reflexió sobre la pràctica.
- Dissenyar de manera col·lectiva pràctiques i recursos didàctic per a l'aula de Física i Química així com desenvolupar estratègies d'observació de situacions d'aula.