Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

VI Jornada Llegir i Escriure a l'Educació Infantil i a Primària

Projecte Brúixola

El compromís amb la lectura

Informació del calendari i del contingut de l'activitat

La competència lectora ens acompanya i es desenvolupa al llarg de tota la nostra vida. De ben petits intentem comprendre els escrits tot i que encara no sapiguem descodificar totes les paraules i de més grans desenvolupem la nostra capacitat enfrontant-nos a textos cada cop més complexos que requereixen emprar diferents estratègies. Aquest fet ens porta, com a societat, a establir un compromís amb la lectura que requereix que l’entorn familiar i social, el sistema educatiu, els docents i el mateix lector hi estiguin implicats i compromesos. Necessitem infants compromesos amb la lectura, que tinguin la capacitat de fer entrar en joc  les estratègies cognitives i afectives que ajuden a interpretar el text  i a construir la pròpia identitat lectora.

En aquesta jornada sobre lectura abordem tres eixos de continguts: el lector i l’activitat lectora, les especificitats que requereixen els diferents textos per aprendre a llegir-los, i les pràctiques d’aula. Aquestes línies temàtiques es concreten i desenvolupen en tres espais: una conversa de l’especialista en lectura Isabel Solé amb mestres en actiu, un espai per a comunicacions d’experiències d’aula i un bloc de tallers pràctics per reflexionar i construir coneixement al voltant de la lectura. Tancarà la jornada la narradora i actriu Sherezade Bardaji.  

La jornada està organitzada per dos equips de l’ICE amb experiència i expertesa en l’ensenyament i aprenentatge de la lectura, tant a educació infantil i cicle inicial com als cicles superiors de primària: equip Aprendre a llegir i a escriure, coordinat per Montserrat Fons i Rosa Gil, i equip La llengua a l’escola, coordinat per Juli Palou i Marta Pont. 

Data: 16 de març de 2024.

Lloc de realització: Facultat de Filosofia i Lletres, campus de la UAB.

Horari: de 9 h a 14 h. 

Preu: 35€.

Està previst realitzar fotografies durant la jornada. S'ampliarà la informació un cop s'hagi realitzat la inscripció.

 

Inscripció tancada

 

Programa

  • 8.45 h a 9.15 h Arribada de participants. 
  • 9.15 h a 10.30 h Llegir i aprendre a llegir, avui.  Reflexions d’Isabel Solé en conversa amb Oriol Berch i Maria Gràcia, mestres de primària i membres dels equips de llengua de l’ICE.  
  • Conduirà la conversa: Rosa Gil. 
  • 10.30 h a 11 h Esmorzar (inclòs) 
  • 11 h a 11.30 h Sales d’experiències d’aula (a triar-ne una)

1. Llegir i escriure per decidir, a càrrec Maria Gràcia, mestra i membre de l’equip Aprendre a llegir i a escriure.

Cal regular l’ús de la nova taula de ping-pong del pati de l’escola. Els infants de primària seran capaços d’utilitzar la lectura i l’escriptura com a eines per arribar a un consens? Ajudarà la llengua escrita a regular la vida en comunitat? Serà necessària la intervenció adulta a l’hora de transformar els textos infantils i fer-los útils per als infants de totes les edats? 

2. Aprendre estratègies lectores a partir del padrinatge de lectura, a càrrec de Montse Vilella, mestra  i membre de l’equip La llengua a l’escola.

Comentarem aquesta experiència d’aprenentatge present a moltes escoles, des de la mirada de les proves PIRLS i PISA.  Una manera d’enfocar les estones que els infants grans fan de mentors i mentores dels petits per tal que puguin ser, especialment, situacions de millora de les estratègies lectores. 

3. Contextos i textos a l’educació infantil, a càrrec de Sílvia Vendrell i Aina Vila, mestres i membres de l’equip La llengua a l’escola.

A l'aula d'infantil la lectura i la creació de textos va més enllà de l'aprenentatge de la codificació i descodificació. Si ens parem a pensar hi ha molts moments i contextos on els infants utilitzen la lectura i els escrits com a pràctiques socials establint vincles entre ells i no només com una pràctica individual. El seu dia a dia està ple de moments màgics i de situacions d'alfabetització que com a adults no podem deixar perdre.

4. Motivar la lectura a primària, a càrrec de Núria Sàrria, mestra i membre de l’equip La llengua a l’escola. 

Llegir per comprendre el món, per imaginar, per crear, per emocionar-nos, per gaudir, per estimar... Aprendre a llegir, el plaer de llegir, llegir per aprendre... 

5. Llegim poesia als infants, a càrrec d’Anna Bendicho, mestra i membre de l’equip Aprendre a llegir i escriure. 

Llegir poesia en veu alta és una experiència fàcil de dur a terme a l’escola i molt ben rebuda i gratificant per als infants. La poesia atrapa per com juga amb el llenguatge, amb les imatges, amb el ritme, amb la sonoritat, amb els silencis... És a les nostres mans que els infants la coneguin i la puguin gaudir.

TALLERS

  • 11.30 h a 13 h (a triar-ne un)

 

1. Llegir textos narratius, a càrrec de Lara Reyes, mestra i membre del grup Aprendre a llegir i a escriure.  

Com es poden llegir obres narratives i quines situacions d’aprenentatge se’n pot fer a les aules? En el taller s’establiran criteris i estratègies per llegir textos literaris narratius a primària, a través de la participació dels assistents. 

2. Llegir el món, a càrrec de Marta Pont i Marta Aguilar, mestres  i membres del grup La llengua a l’Escola.

Al món on vivim passen coses. Premsa, ràdio i televisió ens mostren cada dia les notícies que mouen les persones i modifiquen els seus contextos. Com arriben aquestes notícies als nens i nenes de les nostres escoles? Un taller on mirarem de trobar estratègies perquè els infants de cicle mitjà puguin llegir i entendre el món.

3. Llegir a la frontera entre ficció i no ficció, a càrrec d’Alessia Corsi i Mireia Pérez, professores de la UB i membres del grup Aprendre a llegir i a escriure. 

En aquest taller parlarem dels llibres de no ficció per tal de qüestionar la frontera entre aquests i els de ficció. Concretarem les característiques dels llibres de no ficció així com les seves potencialitats en la formació de lectors crítics. A partir de l’anàlisi de fragments de diferents llibres, observarem com aquestes noves propostes, basades entre d'altres en la multimodalitat i la hibridació, afavoreixen nous tipus de procediments en la lectura, que fan que la seva presència a les aules sigui imprescindible.    

4. Cites ràpides amb àlbums lents i un extra-extra emocionant!, a càrrec de Paula Jarrín, professora de la UB especialista en literatura infantil i juvenil.

Benvingudes a les nostres cites ràpides. 5 minuts per enamorar-se o no d'un àlbum únic i singular. I per poder generar una conversa posterior... En cinc minuts podem llegir un àlbum? 

  • 13 h a 14 h Tancament de la jornada amb Sherezade Bardaji, narradora i actriu. 

 

Avís: la inscripció als tallers es va tancant en omplir-se l’aforament. En el moment de fer la inscripció es visualitzen els que encara disposen de places lliures.

 

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb una certificació total de 5 hores.

Per obtenir la certificació és necessària una assistència mínima del 80% de la jornada.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'activitat. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.