La Fundació UAB

La FUAB supera amb èxit el repte de la docència davant del COVID-19

Docència online

Les entitats i serveis docents de la Corporació han sabut resistir i continuar la seva tasca enmig d’una conjuntura de pandèmia inaudita, en la què han hagut de fer un esforç de flexibilitat i capacitat d’adaptació.

19/06/2020

Cal estar preparats pel proper any acadèmic, que presenta encara incerteses pel que fa a la presencialitat, i pel que els aprenentatges fets durant la pandèmia esdevindran molt útils.

La conjuntura de crisi sanitària a causa de la pandèmia de la COVID-19 a partir de mitjans del mes de març de 2020 ha exigit un gran esforç d’adaptació a totes les entitats docents de la Corporació. Les escoles i serveis han aconseguit fer la transformació digital de la seva oferta formativa amb èxit en un lapse de temps molt curt, garantint als estudiants matriculats la continuïtat de la docència en format telemàtic en tots els estudis. La situació, a més, ha aportat noves i positives experiències en docència que podrien ser incorporades a l’oferta amb caràcter permanent en propers cursos.

Els estudiants, la primera preocupació

Després de la declaració de l’estat d’alarma per part del Govern de l’Estat i de l’ordre de tancament de tots els centres educatius de la Generalitat de Catalunya el divendres 13 de març, el primer pas va consistir en contactar amb tots els estudiants a través del correu electrònic i de reunions virtuals per explicar-los la situació i com podrien continuar la seva formació, que havia de ser impartida telemàticament des d’aleshores. Un model de docència que parteix del principi de corresponsabilitat estudiant-professor, com puntualitzen des de l'EUTDH, en la qual, per la correcta consecució dels resultats d'aprenentatge, l'estudiant ha de prendre part activa, rebent l'acompanyament i motivació del professorat.

Calia una ràpida intervenció dels equips docents per garantir aquest canvi en el mínim temps possible; alguns tenien experiència, com els de l’ESAGED, l’EPSI o l’EUTDH, però d’altres no. Així, a tall d’exemple, al Centre de Formació Professional, amb formació estrictament presencial, els alumnes només es van quedar sense classe un dia, l’esmentat 13 de març; el dilluns 16, que marcava l’inici de l’estat d’alarma, la totalitat de les classes es va impartir ja a través de l’aplicació Microsoft Teams amb el suport de les aules Moodle de la UAB.

Exàmens i pràctiques

La transformació de l’avaluació dels estudiants a l’entorn telemàtic ha estat una altra de les tasques que les entitats i serveis docents de la FUAB han assolit: tant els exàmens com els procediments de presentació i defensa de Treballs de Fi de CFGS, de Fi de Grau i de Fi de Màster han estat adaptats a format virtual. Pel que fa a les pràctiques, la possibilitat de fer-les telemàticament era més llunyana pel seu caràcter generalment presencial. Tot i així, a l’ESAGED, on les pràctiques són remunerades i aquesta remuneració és en molts casos l’única font d’ingressos dels estudiants, es va intentar gestionar amb les entitats, centres i administracions que tenien alumnes en pràctiques que es fessin virtualment. Malgrat la dificultat de les gestions, es va aconseguir en alguns casos. Altres s’han pogut reiniciar amb la desescalada del confinament i la resta es farà el curs vinent.

El professorat, el millor còmplice

Res de tot això hagués estat possible sense la dedicació i responsabilitat dels equips docents, que han fet un esforç d’adaptació i col·laboració. En temps rècord han transformat els plans d’estudi per poder ser impartits online i han fet seves aplicacions com Zoom, Microsoft Teams, Webex, Moodle, OneDrive, Hangouts o Skype. La seva aportació, i la del personal de gestió acadèmica i altres serveis, ha estat imprescindible per dissenyar plans de contingència, procediments i protocols, no només per la conjuntura actual, sinó també de cara al curs vinent, que presenta encara incerteses pel que fa a la presencialitat. Motiu pel qual el format semipresencial per l’any acadèmic 2020-21 ha quedat ja protocol·litzat a l’ESAGED, per posar un exemple.

Cursos d’idiomes i programes per estudiants internacionals

Els serveis docents i escoles de la FUAB que ofereixen formació amb una durada més curta que els estudis de CFGS, Grau o Màster s’han vist molt afectats per la crisi sanitària, ja que ha provocat cancel·lacions de programes formatius. No obstant, a banda de la dels equips docents, destaca la col·laboració d’empreses contractants i alumnes de cursos d’UAB Idiomes Barcelona, que han triat seguir amb la formació en format online en la majoria dels casos. Menció especial mereix el col·lectiu d’alumnes d’anglès Sènior, que es va matricular al tercer trimestre del curs amb el coneixement de que les 26 classes restants s’impartirien íntegrament en línia.

Al servei de Programes Específics per Estudiants Internacionals, la situació d’excepció va obligar també a traslladar tota la docència de la modalitat Pre-Established -que ofereix períodes curts de formació en diverses assignatures i en llengua a estudiants estrangers- a l’entorn virtual. Malgrat les circumstàncies, el pas a ensenyament telemàtic ha estat rebut molt positivament per part del professorat i, sobre tot, de l’alumnat, per la qual cosa s’ha decidit incorporar una nova plataforma digital des de la que poder oferir un complement formatiu als cursos presencials o, fins i tot, cursos híbrids o 100% online.

Un cas diferent: l’Hospital Clínic Veterinari

En termes d’haver d’adaptar la docència a l’entorn virtual, a l’Hospital Clínic Veterinari, que ofereix formació de grau, postgrau i cursos d’especialització, el procés ha estat similar al dels altres serveis docents. No obstant, la dimensió pràctica d’aquests estudis és imprescindible, i es nodreix de casos reals que s’atenen a l’Hospital. Per aquest motiu, el fet de ser un servei essencial va permetre decidir si es continuava l’activitat assistencial durant el confinament, entre d’altres coses per assegurar que, en el moment de la reincorporació dels estudiants, hi haguessin prou casos per satisfer les necessitats docents tant del grau de veterinària com de la formació de postgrau. Ara, la docència pràctica s’està recuperant paulatinament a l’HCV, però, naturalment, amb restriccions, aforaments limitats i els protocols i mesures de seguretat corresponents.

El factor social

Tot i que l’assistència a seminaris, masterclass, xerrades informatives o sessions d’orientació professional virtuals ha millorat respecte a la de les presencials, la relació social i personal amb els estudiants, amb els professors i amb els centres es troba a faltar. Pel curs vinent s’espera que es pugui reprendre, sense deixar d’estar preparats per encarar un any acadèmic en el què, amb tota probabilitat, els aprenentatges fets durant la pandèmia hauran estat molt útils.