Setmana del 7 a l'11 de juliol
Trobareu les indicacions i els enllaços per a la matrícula al final d'aquesta pàgina.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Carmen Ávalos del Pino.
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la Comunicació.
Preu: 94€.
Presentació
T'has preguntat alguna vegada com s'han creat els teus personatges i trames favorits? Com s’han gravat les pel·lícules i sèries que tant t'agraden?
Aquest curs està adreçat a persones que:
- Us interessa i diverteix el fantàstic món de les sèries i el cinema.
- Voleu conèixer els secrets de l'ofici seguint les diferents etapes del treball (idea, guió, filmació).
- Desitgeu descobrir fins on arriba la vostra imaginació i creativitat.
Objectius
- Conèixer l’ofici de manera pràctica i divertida a partir de la ideació i gravació.
- Treballar la capacitat comunicativa lingüística i audiovisual.
- Fomentar la creativitat artística i cultural.
- Afavorir la reflexió social i ciutadana.
- Fomentar el treball col.laboratiu, la participació i el debat respectuós.
- Reflexionar sobre temes i personatges d’interès a partir de la pròpia experiència com a espectadors.
Continguts
- Anàlisi d’algunes de les sèries i pel·lícules més recents a partir del visionat comentat d’algunes escenes.
- Com trobar i presentar una idea original.
- Introducció a l’escriptura audiovisual: idea, tractament, personatges, trames, escenaris.
- Gravació i edició d’un curtmetratge o d’una seqüència de sèrie o pel·lícula.
Metodologia
Les classes estan orientades de manera totalment pràctica. L’alumnat aplica els coneixements a la gravació i l'edició d’una peça audiovisual que serà tutoritzada per la professora des de la fase inicial fins a la presentació.
La participació és una part important, així com el treball col·laboratiu, els debats i els intercanvis d’idees entre l’alumnat.
Observacions
L'alumnat ha de portar telèfon mòbil, paper i bolígraf.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Agustín Sánchez Aguilar.
Lloc de realització: Facultat de Filosofia i Lletres.
Preu: 94€.
Presentació
Com s’ho fan els relats policíacs per agradar gairebé a tothom? En el nostre curs ho descobrirem. Aprendrem quines són les estratègies que utilitzen els escriptors d’històries de detectius per captivar la nostra atenció, crear ambientacions sinistres, desplegar pistes falses, generar suspens i deixar-nos sense alè. I, a més de familiaritzar-se amb allò que han escrit els altres, l'alumnat planificarà i començarà a escriure el seu propi conte policíac.
Objectius
- Familiaritzar-se amb els conceptes clau de la narrativa policíaca.
- Obtenir un coneixement bàsic de la història de la literatura policíaca.
- Desenvolupar la creativitat literària mitjançant la invenció d’una història i la planificació de la seva escriptura.
- Millorar la competència literària de l'alumnat, afinar el seu gust estètic i esperonar el seu esperit crític com a lectors i espectadors de novel·les, sèries i pel·lícules.
Continguts
- Com està fet un relat policíac? La figura de l’investigador: detectius professionals i detectius amateurs.
- La invenció de la història. Com documentar-se per escriure un relat policíac. El disseny de la trama. L’elecció del narrador i del punt de vista.
- Com començar un relat policíac. Les primeres línies del relat. L’escena del crim. Traçat dels personatges. La creació de l’espai.
- Construint els episodis. Escenes d’acció i escenes dialogades. Els interrogatoris. Com enllaçar els esdeveniments. Pistes correctes i pistes falses. El suspens. La versemblança.
- El desenllaç. Com jugar amb les expectatives del lector. Dissenyant el final perfecte.
Metodologia
Les sessions combinaran quatre mètodes d’aprenentatge:
- Les explicacions breus en format de classe magistral.
- El comentari de passatges de contes policíacs o d’escenes de pel·lícules i sèries policíaques.
- Els exercicis pràctics destinats a la creació d’un conte policíac original.
- El comentari col·lectiu dels exercicis.
Observacions
- L'alumnat ha de portar material per prendre notes.
-
Durant el curs s’esmentaran alguns crims reals. Tot i que el docent hi al·ludirà amb la màxima prudència, la descripció podria ferir la sensibilitat dels alumnes particularment susceptibles.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Xavier Jordana Comin i Cristina Maria Pereira Dos Santos.
Lloc de realització: Facultat de Biociències.
Preu: 94 €.
Presentació
El curs va dirigit a l'alumnat interessat en l'antropologia forense. Aquesta ciència estudia les restes humanes amb l'objectiu d'arribar a la identificació i la determinació de les causes de la mort. S'aprendran les tècniques morfològiques i genètiques que utilitzen els forenses. El plantejament del curs es basa en la resolució d'un cas, en què l'alumnat passarà per les diferents etapes de l'estudi antropològic, des de la recollida de les restes fins als estudis de laboratori.
Objectius
- Conèixer l'àmbit de l'antropologia forense, les seves tècniques i aplicacions.
- Aplicar les tècniques de l'antropologia forense en la resolució d'un cas.
Continguts
1r dia
- Presentació del curs per part del professorat.
- Treball de camp: recollida de mostres.
- Identificació genètica 1: mostres i extracció de DNA.
2n dia
- Identificació de les restes.
- Diagnòstics del perfil biològic de les restes: edat, sexe i estatura.
- Identificació genètica 2: amplificació per PCR de DNA mitocondrial.
3r dia
- Trets individualitzadors: patologia antemortem, perimortem i postmortem.
- Determinació de les causes de mort.
- Identificació genètica 3: seqüenciació de DNA mitocondrial.
4t dia
- Dactiloscòpica.
- Identificació genètica 4: interpretació de les dades genètiques.
5è dia
- Presentació dels resultats de la investigació.
Metodologia
L'alumnat treballarà en grup i veurà les diferents tècniques emprades en l’antropologia forense:
- Osteobiografia: estudi antropològic i forense de restes esquelètiques humanes. S’utilitzaran ossos humans reals de les col·leccions osteològiques de la Unitat d’Antropologia Biològica del BABVE.
- Genètica Forense: estudi genètic de restes i familiars amb tècniques de genètica molecular i anàlisi de dades.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori, càmera de fotos (pot ser el telèfon mòbil), crema solar i gorra.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Elena Hernández del Amo i Olga Sánchez Martínez.
Lloc de realització: Facultat de Biociències.
Preu: 94 €
Presentació
Els microbis són invisibles a l’ull humà i d’ells se’n té poca informació, malgrat la seva importància en el funcionament del nostre planeta i la seva influència en un gran nombre d’activitats humanes. En aquest curs pretenem familiaritzar l'alumnat amb el món microbià mitjançant tota una sèrie d'activitats pràctiques. Veurem de forma senzilla com es treballa amb els microbis al laboratori. Prepara’t per endinsar-te en l’univers microbià, un món invisible que governa la vida!
Objectius
- Introduir l'alumnat al món dels microbis.
- Situar els microbis en la jerarquia dels éssers vius.
- Analitzar el paper dels microbis des d’un punt de vista ambiental, industrial i de salut.
- Fer ús d’instruments i aparells per l’observació de microbis.
- Estudiar les tècniques bàsiques de treball i manipulació de microbis en el laboratori.
- Realitzar aïllament i recompte de microbis.
- Observar els microbis en una varietat de mostres naturals.
- Despertar interès i curiositat pel món de la ciència.
Continguts
Les classes pràctiques estaran constituïdes per diferents sessions en què primer s'introduirà l'alumnat en els coneixements bàsics per treballar en un laboratori de microbiologia (mètodes d'esterilització, tècniques asèptiques de manipulació de microbis, funcionament i observació amb el microscopi òptic). Després, les pràctiques constaran d'una sèrie d'activitats dirigides a mostrar la ubiqüitat i la diversitat del món microbià en diferents tipus de mostres (cos humà, sòl, aire, aliments), així com l'efecte de substàncies antimicrobianes sobre els microorganismes. En algunes mostres caldrà aplicar tècniques de tinció per poder observar-les millor al microscopi. D'altra banda, es familiaritzarà els estudiants amb els mètodes més habituals de sembra i recompte de microbis.
El programa està estructurat en les pràctiques següents:
- Tècnica asèptica i sembra d'un cultiu axènic. Ubiqüitat. És important rentar-se les mans?
- Tècnica microscòpica i tincions. Altres mètodes de sembra. Quin és millor antisèptic?
- Aïllament de microorganismes del sòl. Descongelació d'aliments. Conservació d'aliments.
- Postulats de Koch. Motilitat.
Metodologia
El curs és eminentment pràctic i, per això, totes les activitats es duran a terme en els Laboratoris Integrats de la Facultat de Biociències. Les classes s’acompanyaran de breus explicacions introductòries per a cada pràctica i en finalitzar aquesta, es recopilaran les dades del grup i es discutiran els resultats a través d’un feedback amb l'alumnat, que haurà d'omplir un qüestionari sobre cada pràctica. Es propiciarà el treball en parelles.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata (pot ser de roba o d'un sol ús), ulleres de protecció, retolador per vidre i un encenedor.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Uh Jeen Lee.
Lloc de realització: Facultat de Traducció i d'Interpretació.
Preu: 94 €
Presentació
ATEEZ, BTS, Juego de Calamar, Parásito… però, què sabem de la Corea real més enllà del renaixement de pop cultural? Pretenem entendre la transformació de la societat coreana des d’un punt de vista del discurs generacional. Oferirem una panoràmica de la història, la societat i la cultura coreana contemporània i estudiarem la seva posició destacada al món global a través de diversos elements, com ara lletres de cançons, capítols o imatges de sèries coreanes. Gaudeix de la cultura pop coreana!
Objectius
- Comprendre el passat i el present de la societat sud-coreana.
- Entendre el sistema de l’escriptura coreana: l’origen, la funció de vocal i consonant.
- Conèixer la identitat coreana observant les seves sèries i les músiques populars.
- Gaudir de la cultura pop coreana!
Continguts
Primer dia: Geografia i història: des de mites de creació fins al dia d'avui.
Examinarem la mitologia de creació del primer país i analitzarem els valors i la filosofia coreana en ella. Entendrem també la relació amb La Xina i El Japó des de les primeres dinasties antigues. Revisarem les tendències sociopolítiques de la societat coreana contemporània.
Segon dia: Llengua i literatura coreana.
En aquesta sessió, aprenem l’alfabet coreà, Hangeul, i literatures contemporànies. A més de la història i el procés de crear Hangeul, estudiarem l’estructura de l’escriptura coreana i les tendències socioculturals a la literatura més popular coreana. I escrivim els noms de cadascun i dels seus estimats!
Tercer dia: Tradicions i costums: filosofia, religió, arts i gastronomia coreana.
Els coreans acostumen a tenir orgull de ser l’ètnia única. D’on ve aquest orgull?
En aquesta sessió, analitzarem el mite de ser l’ètnia única, un dels aspectes importants de la coreanitat. Recorrerem diferents religions, valors i tradicions en la seva història de 2000 anys. Finalment, coneixerem els menjars més típics com el Kimchi o Sachal i el pensament i costums en relació amb la cultura gastronòmica.
Quart dia: Assumptes sociopolítics i vida quotidiana en K-drama.
En aquesta sessió explicarem l’origen i el per què de la creixent popularitat del fenomen Hallyu, l’onada coreana, i analitzarem les diferents manifestacions d’aquest corrent cultural i econòmic a través de les famoses sèries coreanes i com aborden temes que reflecteixen tant assumptes sociopolítics com la vida quotidiana de la societat coreana en el seu moment.
Cinquè dia: Evolució del K-pop i dels seus fandoms.
A la darrera sessió, ens centrarem en el fenomen musical coreà, K-pop, que arrasa al país i més enllà de les seves fronteres. Analitzarem l’inici i el per què de la seva popularitat, les bandes més famoses i què hi ha darrere d’una estètica visual cuidada i d’unes coreografies molt elaborades.
També observarem com s’han convertit els fandoms de K-pop en líders de canviadors de paradigma, que van ser vist simplement com a seguidors apassionants d’una subcultura. Aprofitarem aquesta sessió com a clausura i diàleg amb tot l'alumnat.
Metodologia
El curs s’articularà a partir de presentacions, combinant-hi l’ús de textos, imatges i vídeos que ens ajudaran a il·lustrar i analitzar els diferents temes del curs.
Es procedirà a un format de classe que incentivi el debat i la discussió, de manera que hi hagi participació activa en tot moment. A més, l'alumnat rebrà recomanacions bibliogràfiques i fílmiques que els ajudaran a complementar les explicacions de les classes.
Observacions
L'alumnat ha de portar curiositat, open-mind i creativitat.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9:30 h a 14 h.
Professorat: Neus Crespo Puig i Corel Mateo Canedo.
Lloc de realització: Facultat de Psicologia.
Preu: 94 €
Presentació
Per què ens comportem com ho fem? Com funciona la nostra ment? Com podem modificar el nostre comportament? I el dels altres? Quin paper tenen les emocions en la regulació de la nostra conducta? Tenen alguna cosa a veure les nostres emocions amb la salut? I amb els anys que viurem? Què és l'estrès? Com ens afecta? Podem detectar mentides? A aquestes i moltes altres preguntes provarem de donar una resposta basada en l'evidència científica.
Objectius
Es tracta d’una activitat orientada a aproximar el futur alumnat universitari a la comprensió dels processos motivacionals i emocionals. Es pretén fer una aproximació conceptual i molt pràctica perquè tinguin una visió general del coneixement científic sobre la matèria, de les aportacions de diferents ciències biològiques i socials a la seva comprensió, i de les implicacions que té a la seva vida quotidiana i per a les professions on el coneixement de la motivació i l’emoció humanes resulta essencial.
Continguts
En relació amb els continguts a desenvolupar, s’inclouen entre d’altres els següents: conceptes de psicologia de la motivació, conceptes de psicologia de les emocions, sistemes motivacionals, motivació intrínseca, funcions i expressió de les emocions, cognició i emoció, intel·ligència emocional, psicologia positiva. En relació a les preguntes que permeten presentar i treballar els continguts, a tall d’exemple s’enumeren les següents: Com una rata en un laberint ens ensenya a guanyar els Jocs olímpics? Per què les bates blanques causen hipertensió? Com saber si el teu veí és un psicòpata? Com detectar mentides?
Metodologia
Per tal de desenvolupar la matèria, els continguts es presentaran integrats, sobre la fórmula de preguntes sobre alguns comportaments humans, que serveixen de fil conductor per presentar els tòpics més rellevants. Per tant, es pretén emprar una metodologia novedosa, atractiva i molt "refrescant", que combina la discussió en grup amb l'experimentació (pràctiques de laboratori i pràctiques virtuals) i amb jocs adreçats a verificar l'aprenentatge assolit (gamificació).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Xavier Bardina Simorra i Albert Ruiz Cirera.
Lloc de realització: Facultat de Ciències.
Preu: 94 €
Presentació
Les matemàtiques són el llenguatge comú de la ciència i són essencials en el desenvolupament tecnològic. D'altra banda, vivim en l'era de la informació i la comunicació i es generen dades per tot arreu. El paper de les matemàtiques i l'estadística és central en la física, la informàtica i l'enginyeria però també en la biologia, la medicina, les finances, la comunicació o l'entreteniment. En aquest curs veurem com són presents a tot arreu i ens poden ajudar a abordar molts problemes reals.
Objectius
L'objectiu és visualitzar com les matemàtiques i l'estadística apareixen en contextos molt diversos. Volem transmetre la profunda transversalitat d'aquestes disciplines i les possibilitats de desenvolupament tant personal com professional que ofereixen. Veurem com la probabilitat ens permet prendre decisions en situacions d'incertesa i com molt sovint la nostra intuïció ens portaria a conclusions errònies. Fonamentada en la probabilitat, l'estadística ens permet d'una banda resumir la informació que contenen les dades i de l'altra, treure conclusions. Veurem que les matemàtiques estan presents en camps com la biologia per estudiar la dinàmica de les poblacions o la propagació d'una epidèmia, en el xifratge per poder enviar missatges encriptats com el número de la nostra targeta de crèdit o com els grafs formen part de l'entramat de mecanismes que fan funcionar moltes de les coses que ens envolten, que ens permeten relacionar-nos i que ens faciliten el nostre dia a dia.
Continguts
El curs està dividit en cinc mòduls:
- Probabilitat i combinatòria: cada dia de la nostra vida hem de prendre decisions en situacions d’incertesa. Per modelar aquestes situacions, que poden donar diferents resultats, els matemàtics hem desenvolupat la Teoria de la Probabilitat. Quan ens posem a calcular probabilitats, però, veiem que sovint la nostra intuïció falla i el resultat no és el que, a priori, esperàvem. Veurem alguns dels problemes clàssics de la probabilitat, alguns resultats sorprenents i plantejarem algunes paradoxes d’aquesta teoria. Per calcular probabilitats hem d'aprendre a comptar i, per tant, hem d'introduir la combinatòria.
- Estadística i anàlisi de dades: l'estadística ens permet resumir la informació continguda amb grans volums de dades i ens permet també treure conclusions i, en conseqüència, generar coneixement a partir de les dades. Darrere de la majoria d'avenços científics, com pot ser una vacuna o un medicament, l'estadística hi participa activament en el disseny de l'experiment, en l'obtenció de les dades i en l'anàlisi de les dades per poder treure conclusions.
- Models de dinàmica de poblacions: La dinàmica de poblacions és la branca de la biologia que estudia com canvien les poblacions amb el temps plantejant-se preguntes del tipus: podem predir com creixerà una certa població de bacteris? Quina serà la població d’un país d’aquí a deu anys? Acabarà una població de depredadors amb les seves preses? Podem saber com s’estendrà una malaltia contagiosa? Veurem com podem trobar respostes a aquestes preguntes amb matemàtiques sorprenentment senzilles.
- Missatges encriptats i nombres primers: La criptografia ha estat present al llarg de la història per a poder assegurar les comunicacions confidencials. Amb la generalització dels ordinadors i la comunicació digital és imprescindible poder xifrar les comunicacions, i poder-nos assegurar que tan sols el destinatari la pot desxifrar. Veurem mètodes de criptografia utilitzats al llarg de la història, i ens concentrarem en un mètode molt usat actualment que es basa en el concepte de nombre primer.
- Grafs: Un graf és un objecte matemàtic format per vèrtexs i arestes. Aquests objectes serveixen per modelar problemes de tota mena: des de les xarxes de carreteres fins a les xarxes socials, passant per jocs com el cub de Rubik. Si tenim un graf, podem trobar un camí que passi exactament un cop per cada aresta? Com podem trobar el camí curt entre dos punts? Veurem algunes solucions a aquests problemes, i alguns algorismes que permeten explorar-les.
Metodologia
De 9.30 h a 11.30 h durem a terme activitats d’aprenentatge dirigit, amb presentacions teòriques, resolució tutoritzada d’exercicis i anàlisi de situacions. En les sessions de 12 h a 14 h farem la part pràctica del curs. Serà el moment de posar en pràctica tot allò que hem après a la primera part i veure com les matemàtiques i l'estadística ens permeten solucionar problemes reals molt diversos. Sempre que sigui necessari farem ús d'ordinadors.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 1r i 2n d’ESO.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Carlos Borrego Iglesias, Cristina Fernández Córdoba, Adrián Sánchez Carmona i Sergi Robles Martínez.
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria.
Preu: 94 €
Presentació
T’has preguntat mai com funciona el món digital? Com poden els ordinadors entendre números, lletres i imatges? Com podem enviar missatges secrets per Internet? Saps com Google Maps sap quin és el camí més ràpid? Saps què és la intel·ligència artificial i com aprenen les màquines? En aquest taller, explorarem el món invisible que fa que la tecnologia funcioni. Un taller pràctic, ple d’experiments i reptes perquè descobreixis els secrets de la tecnologia d’una manera emocionant!
Objectius
Fomentar el pensament digital mitjançant activitats pràctiques que ajudin a comprendre conceptes informàtics fonamentals. Introduir els fonaments del tractament de la informació en els ordinadors d’una manera accessible i introductòria. Despertar l’interès per les disciplines STEM i l’enginyeria, especialment en estudiants de cursos inicials de l’ESO. Fomentar la inclusió i reduir els biaixos de gènere en l’àmbit tecnològic, promovent la participació de tot l’alumnat.
Continguts
-
El llenguatge dels ordinadors: el sistema binari: Descobrirem com els ordinadors representen i manipulen la informació, incloent-hi lletres i números, a través del sistema binari.
-
Seguretat informàtica: com protegim la informació a Internet.
-
Intel·ligència artificial: poden les màquines pensar? Explorarem com funcionen els algorismes d’IA i com prenen decisions basades en dades.
-
Grafs i camins òptims: de les xarxes socials a la navegació GPS. Descobrirem com les matemàtiques dels grafs ens ajuden a trobar el camí més curt i optimitzar rutes en diferents aplicacions tecnològiques.
Metodologia
El curs es desenvoluparà a través d’un aprenentatge actiu i participatiu, combinant explicacions breus amb activitats pràctiques que permetin a l'alumnat descobrir els conceptes per si mateixos. Cada sessió estarà centrada en la resolució de reptes i experiments interactius per entendre com funcionen els conceptes informàtics en situacions reals. Els continguts s’aniran introduint de manera gradual, fomentant la curiositat i l’experimentació. A més, es connectaran els conceptes amb casos pràctics del dia a dia, com la seguretat a Internet, la intel·ligència artificial o els algorismes de navegació. Finalment, es fomentarà el treball en grup i el debat per analitzar problemàtiques reals i promoure el pensament crític d'una manera guiada.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Carles Pedret Ferré.
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria.
Preu: 94 €
Presentació
Si t'interessa el fascinant món de la producció musical, aquest és el teu curs! Independentment del teu nivell i coneixement musical, aprendràs de forma pràctica i amena a crear els teus propis temes des de zero. Utilitzant eines de programari gratuïtes, recorrerem tant el vessant tècnic com l'artístic de la creació i la producció musical.
Objectius
En aquest curs ens introduirem en el món de la producció musical per tal que puguis crear els teus propis temes.
- Analitzarem els elements necessaris per construir un estudi de producció a casa.
- Ens endinsarem en la creació i producció de l'obra musical, estudiant la naturalesa del so i experimentant amb la creació de nous efectes sonors amb sintetitzador.
- Explorarem l'estructura de les diferents parts d'una cançó i els elements que hi podem trobar (melodia, acords, baix, percussió, etc.)
- Aprendrem les tècniques bàsiques de la producció musical actual, incloent-hi la mescla i la masterització.
En definitiva, independentment del teu nivell i coneixement musical, aconseguirem entendre de forma pràctica el paper de la producció en la creació de la música actual.
Continguts
Al llarg del curs, combinarem la part artística amb continguts propis de l'enginyeria. Potenciarem el teu talent musical, la teva capacitat de creació i les teves emocions per aprendre a fer música des de zero. Ho farem mitjançant eines de programari gratuïtes, aprofundint en aspectes tècnics de la creació del so i de la producció de música.
- L'evolució de la producció musical.
- Els elements d'un Home Studio.
- El DAW (Digital Àudio Workstation): Configuració inicial. Navegació i funcions bàsiques. Instal·lació d'instruments virtuals (VST plugins). Edició de pistes d’àudio i MIDI.
- Creació de sons amb sintetitzadors.
- Procés compositiu: Melodia. Harmonia. Forma o estructura. Estil o arranjament.
- Harmonia total i progressions harmòniques típiques.
- El procés d'autoproducció: Gravació de veu i d'instruments reals. Creació de pistes amb teclat MIDI. Loops i automatitzacions.
- Efectes sonors: Reverbs i Delays.
- La postproducció: La mescla. La masterització.
- La publicació a les plataformes de música.
Metodologia
El curs combinarà parts expositives amb parts pràctiques. El professor explicarà els objectius a aconseguir al començament de cada activitat, els continguts fonamentals i les eines necessàries de programari per poder-ho fer. Amb exemples pràctics i il·lustratius es mostrarà què es pretén aconseguir en cada activitat. En la part pràctica es treballarà de forma individual i fent equips i el professorat guiarà en els passos a seguir.
Observacions
L'alumnat ha de portar auriculars (imprescindible). Es recomana portar un ordinador portàtil per poder instal·lar tot el programari necessari durant el curs i poder produir a casa en el futur. Per a qui no tingui portàtil, hi haurà ordinadors de sobretaula disponibles.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Sebastián Grinschpun i Pere Masjuan.
Lloc de realització: Facultat de Ciències.
Preu: 94 €
Presentació
En aquest curs explorarem les connexions espectaculars entre la Física de Partícules i la Cosmologia que trobem en la Taula Periòdica dels Elements, en les dades d’experiments conduïts al CERN i en les cascades electromagnètiques que deixen els muons creuant la nostra atmosfera. De què està fet l’univers i quines regles segueix? Un curs a mig camí entre la física, la química i la matemàtica on posarem en valor els coneixements d’aquestes tres disciplines.
Objectius
L'alumnat aprendrà a posar en valor els coneixements d'aquestes tres disciplines per seguir l'aventura del camí de la investigació en física fonamental per tal de poder entendre la formació de la Taula Periòdica dels Elements.
A més, treballarem altres competències com són el treball en equip, la competència oral, la presentació, la discussió en gran grup, etc.
Continguts
Farem 5 grups, un per cada tipologia de generació d’elements de la taula periòdica: Big Bang (H, He), Cosmic Ray Fission (Be, B), Merging of Neutron Stars (els més pesats), Exploding Massive Stars (els més comuns), dying low-mass stars (Li, C, N).
Cada dia farem una activitat diferent: Escales+LEGO, Master Class (histogrames), scattering + experiments, relativitat (inclou relativitat i decaïments).
Cada grup explorarà, dia a dia a última hora, el mecanisme que creu que pot explicar el que ha generat el seu(s) element(s). Haurà d’anar incloent el que hem après cada dia. Només després podràs entendre com s’ha generat el teu element.
El programa que seguirem serà el següent:
- Activitat escales; Reptes amb LEGO (càrrega, massa, taula periòdica)
- LEGO 2. (desintegració i recull dels diferents reptes); Scattering (experiment + activitat dinàmica)
- Master Class del CERN (experiment ATLAS) + dinàmica amb histrogrames; Dinàmica amb Muons i cascades electromagnètiques. (elements de relativitat especial).
- Relativitat (formal) + experiments de Michelson-Morley; Diagrames de Feynman.
- Preparació d'una presentació de resultats i conclusió en petit grup dels resultats de tota la setmana; sessió d'aprendre a escoltar, comentar, criticar, ajudar una presentació oral; posada en comú dels diferents temes treballats.
Metodologia
Combinarem les classes magistrals a la pissarra/power-point amb metodologies de treball en petit i gran grup, alhora que l’eix de treball és el projecte que cada grup tindrà assignat. Així, l'última hora de classe de cada dia serà de treball de projecte, mentre la resta del temps es distribuirà d'aquesta forma: 2 hores de treball teòric i 2 hores de treball pràctic.
L’últim dia serà diferent ja que les 2 primeres hores preparem en petit grup les presentacions que posarem en comú a les següents 2 hores (tindrem 5 grups de 5 persones, que tindran 20 minuts per presentar allò que han fet i han entès); la darrera hora servirà per recollir i compartir allò après i comiat.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil (si en té), llibreta, estoig complet, llapis/retoladors de colors.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Laila Darwich Soliva, Dolors Izquierdo, Manel Lopez Bejar, Pol Llonch i Chiara Seminati.
Lloc de realització: Facultat de Veterinària.
Preu: 94 €
Presentació
L'objectiu d'aquest curs és donar a conèixer a l'alumnat la nova visió multidisciplinar d'Una Sola Salut ( "One Health") que s'està instaurant a nivell mundial per combatre les futures Pandèmies. Per tal que l'alumnat tingui una visió molt més àmplia de les malalties que es poden transmetre entre animals i persones, es treballarà de forma multidisciplinar els mecanismes de control i prevenció de les malalties infeccioses, tenint en compte la salut humana, animal i dels ecosistemes.
L'alumnat també aprendrà com s’ha de treballar en un laboratori de microbiologia de forma segura.
Objectius
- Entendre el concepte “d’Una Sola Salut" i conèixer com s'aborda l'estudi de les malalties sota aquest concepte.
- Conèixer els principals mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses i els patrons de presentació.
- Conèixer els principals tipus de malalties que es poden transmetre dels animals a les persones i les mesures de prevenció.
- Interpretació i utilitat de les eines de diagnòstic de malalties infeccioses.
- Entendre els efectes afavoridors en l'aparició i transmissió de malalties vinculades a afectacions de salut ambiental.
- Entendre la importància del benestar animal i en quins aspectes ètics i funcionals se sustenta.
- Aprendre com es relaciona el benestar animal amb la salut i quins elements els condicionen.
Continguts
- Nous conceptes en malalties infeccioses: "Una Sola Salut", "zoonosi".
- Mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses entre animal-home (zoonosi).
- Patrons de presentació de les malalties infeccioses.
- Casos pràctics de transmissió de zoonosi.
- Mesures de prevenció davant malalties infeccioses.
- Com comportar-se i treballar de forma segura en un laboratori de microbiologia.
- Conèixer les eines per al diagnòstic de malalties infeccioses.
- Salut ambiental.
- Conceptes ètics, definicions i aspectes que determinen el benestar animal.
- Com es mesura el benestar animal.
- El benestar animal condicionat per l'ambient.
- El benestar animal condicionat per la salut animal.
- Mecanismes de prevenció i millora del benestar animal.
- Com resoldre un cas pràctic.
Metodologia
- Classes teòriques (interactives).
- Exposicions orals i discussió de casos clínics a classe.
- Treball pràctic en el laboratori d’infeccioses.
- Visites guiades a la granja de la Facultat de Veterinària.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Aquest curs està impartit per l’alumnat del GAD (Grup d’argumentació i debat de la Facultat de Dret) i coordinat per professorat de la Facultat de Dret.
Lloc de realització: Facultat de Dret.
Preu: 94 €
Presentació
T’agradaria experimentar com es prenen decisions en un parlament? En aquest curs, l’alumnat de secundària tindrà l’oportunitat de convertir-se en legislador per una setmana, debatent, negociant i aprovant lleis en una simulació realista del procés parlamentari.
Guiat per l’alumnat del GAD i professorat universitari, aprendràs sobre el funcionament del poder legislatiu, l’art de l’argumentació i la importància del consens en la política. A través de dinàmiques interactives i discussions en equip, desenvoluparàs habilitats d’oratòria, pensament crític i lideratge.
Prepara’t per representar un partit, defensar les teves idees i viure l’experiència de la democràcia en acció!
Objectius
- Introduir l'alumnat al funcionament del poder legislatiu.
- Desenvolupar habilitats d'argumentació i debat.
- Promoure la cooperació, el diàleg i el treball en equip.
Continguts
-
Estats i Institucions.
-
Funcionament simulacions.
-
-
Creació d’un partit polític.
-
Sessions plenàries.
-
Funcionament i realització.
-
-
Treball en les comissions.
-
Realització de rodes de premsa.
-
Sessió de control al Govern.
-
Presentació de la proposta de llei.
Metodologia
Classes teòriques impartides per professorat universitari especialitzat en aquest àmbit, acompanyats per membres del GAD. Classes pràctiques on es realitzaran simulacions parlamentàries per representar tot el procés legislatiu, en les quals l'alumnat serà partícip.
Observacions
L'alumnat ha de portar paper i bolígraf; portàtil opcional.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Jordi Bartolomé i Josep Estruch.
Lloc de realització: Facultat de Veterinària.
Preu: 94 €
Presentació
El curs pretén que l’alumne es familiaritzi amb diferents tècniques d’observació, monitoratge i estudi d’animals salvatges. Aquestes tècniques inclouen l’ús de diversos tipus d’aparells, com trampes fotogràfiques, telèmetres, drons o sistemes de posicionament global (GPS). També inclouen l'observació directa de la fauna de forma sistematitzada, mitjançant transsectes, aguaits o captures i l'observació indirecta, a partir de l’anàlisi de restes recollides en el camp.
Motivar als alumnes en l'estudi, seguiment i gestió de la fauna salvatge del nostre territori. Adquirir coneixements teòric-pràctics que serveixin de fonament als alumnes que vulguin cursar graus dins de l'àmbit de les ciències de la vida.
El curs s’organitzarà en dues sessions diàries, una teòrica a l’aula i una pràctica al laboratori o al campus de la UAB.
Objectius
Donar a conèixer la importància del seguiment de fauna salvatge per a:
- Obtenir dades d'individus, poblacions o comunitats animals al llarg del temps.
- Observar canvis temporals i espacials en l’abundància, distribució o comportament de les espècies animals.
- Avaluar l’eficàcia dels plans de recuperació i/o conservació d’espècies animals amenaçades o vulnerables.
- Aprendre sobre la biologia de les espècies.
- Detectar possibles afectacions (epidèmies, furtivisme, etc.).
Continguts
Primer dia
Sessió teòrica: Introducció al curs. Justificació del seguiment de fauna. Mètodes per determinar la presència de fauna: fototrampeig, aguaits, drons, rastres i esquers i bioacústica.
Sessió pràctica al camp: Introducció al fototrampeig i esquers. Telèmetre i telescopi.
Segon dia
Sessió teòrica: Mètodes per determinar l’abundància, la diversitat i la distribució: transsectes de diversitat i abundància (distance sampling): Tècniques de captura i recaptura, seguiments amb GPS.
Sessió pràctica (camp): Ús de sarbatana i gàbies-trampa.
Tercer dia
Sessió teòrica: Mètodes per determinar la dieta de la fauna: observació directa, mètodes físico-químics, mètodes moleculars, identificació de restes microscòpiques.
Sessió laboratori: anàlisi microhistològica de femtes d’herbívors.
Quart dia
Sessió pràctica al camp: Anellament d’ocells (Recomanable estar al campus a les 8.00 h).
Sessió laboratori: observació de cranis dels grans mamífers de Catalunya barreres làser i infraroig, guies d’ocells
Cinquè dia
Sessió pràctica al camp: recollida de trampes fotogràfiques
Sessió aula informàtica: Observació de resultats (cal portar un llapis de memòria per guardar imatges). Exercici: proposta de seguiment de les espècies que hagin sortit al fototrampeig.
Metodologia
Classes magistrals, sessions de laboratori i sessions de camp.
Observacions
- L'alumnat haurà de portar bata de laboratori, calçat adequat pel camp, gorra i aigua.
-
El dijous (quart dia) l'activitat començarà a les 8 h per tal d'optimitzar la sessió d'anellament d'ocells. Si l'alumne/a no pot arribar a aquesta hora, no hi ha cap inconvenient i es podrà incorporar a l'activitat a l'hora habitual.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 1r i 2n d’ESO.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Aura Hernández Sabaté, Antoni Morell Pérez i José López Vicario.
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria.
Preu: 94 €
Presentació
T’agradaria descobrir com la tecnologia pot ajudar a millorar la salut de les persones? En aquest curs d’estiu t’endinsaràs en el món dels dispositius wearables, sensors i intel·ligència artificial, però d’una manera pràctica i divertida!
Què farem?
- Crearem i programarem dispositius per monitoritzar la salut amb Micro:bit.
- Explorarem com la IA pot predir i detectar moviments o caigudes a partir de dades reals.
- Aprendrem a utilitzar tècniques de processament d’imatges/senyals per aplicacions mèdiques.
- Farem tallers pràctics cada dia perquè puguis experimentar i veure els resultats en directe.
No cal que tinguis experiència prèvia en programació. Si tens curiositat i vols descobrir com la tecnologia pot marcar la diferència en el món de la salut, aquest curs és per a tu.
Objectius
- Introduir els estudiants en l’ús de tecnologies aplicades a la salut, com sensors, dispositius wearables i intel·ligència artificial.
- Fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia mitjançant activitats pràctiques i projectes interactius.
- Desenvolupar la creativitat i el pensament computacional a través de reptes i experiments pràctics.
- Potenciar el treball en equip i la resolució de problemes en un entorn col·laboratiu i dinàmic.
Continguts
- Introducció a la tecnologia aplicada a la salut: sensors, wearables i el seu impacte en el benestar.
- Programació bàsica amb Micro:bit: recollida de dades biomètriques senzilles (moviment, temperatura, etc.).
- Intel·ligència artificial aplicada a la salut: ús de dades per a la detecció de patrons i predicció de moviments.
- Processament d’imatges en aplicacions mèdiques: com la IA pot ajudar en l’anàlisi d’imatges i senyals mèdiques.
Metodologia
- Aprenentatge basat en la pràctica:
Cada sessió inclou exemples concrets i exercicis pràctics, permetent als participants experimentar directament amb Micro:bit, sensors i intel·ligència artificial.
- Treball per projectes:
L'alumnat desenvoluparà petits projectes individuals i en grup relacionats amb la monitorització de la salut, fomentant la creativitat, la resolució de problemes i el pensament computacional.
- Enfocament col·laboratiu:
Es fomentarà el treball en equip, on l'alumnat compartirà idees i resoldrà problemes conjuntament, creant un entorn participatiu i enriquidor.
- Aplicació a situacions reals:
Totes les activitats es contextualitzen en exemples del món real, demostrant com la tecnologia pot tenir un impacte positiu en la salut i la societat.
Observacions
- L'alumnat haurà de portar bolígraf i llibreta.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 7 de juliol a divendres 11 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Belen Monclus Blanco, Pau Lluis Gumiel i Xavier Ribes Guardia.
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la Comunicació.
Preu: 94 €
Presentació
El curs està plantejat com una introducció a les tipologies de videojocs, així com a la creació de guions interactius. Es tracta que els alumnes puguin distingir les principals característiques d'aquests productes culturals i experimentar les primeres etapes de la creació i disseny d'un videojoc.
Objectius
L'objectiu del curs és que els estudiants siguin capaços de distingir les diferents tipologies de videojocs, narratives i històries interactives. Es pretén que l'alumnat experimenti el procés d'ideació i disseny d'un videojoc en les seves primeres etapes creatives.
Continguts
-
Gèneres de videojocs.
-
Narrativa interactiva.
-
Procés d'ideació i disseny d'un videojoc.
Metodologia
El curs comptarà amb sessions teòriques al COMTEC i sessions pràctiques a les aules informatitzades i GameLab.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Matrícula
Per matricular-vos necessiteu un NIU (número d'identificació universitària de la UAB). Trieu l'opció que correspongui, en funció de si ja disposeu de NIU o no:
- Matrícula amb NIU:
- en cas que no recordeu el NIU, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic argo.ice@uab.cat.
- si el que no recordeu és la contrasenya, podeu generar-la de nou en aquest enllaç.
- Matrícula sense NIU:
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.