Setmana del 30 de juny al 4 de juliol
Trobareu les indicacions i els enllaços per a la matrícula al final d'aquesta pàgina.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Jordi-Manuel Cabrera Gumbau, Sònia Casillas Viladerrams, Carlos Sarabia Dominguez i Iris Sarmiento Guàrdia.
Lloc de realització: Facultat de Biociències.
Preu: 94 €
Presentació
Sabies que els nostres genomes conserven informació sobre la història evolutiva de la nostra espècie? Per exemple, poden revelar-nos de quina manera diferents poblacions humanes s’han adaptat a grans canvis culturals, com la transició de les poblacions caçadores-recol·lectores als assentaments agrícoles del neolític; o com s’ho fan algunes poblacions per sobreviure en ambients extrems, com els inuits a les gèlides tundres àrtiques. Endinsa’t als secrets del passat amagats en els nostres genomes!
Objectius
-
Conèixer conceptes com: genoma, gen, ADN, cromosoma, variant genètica, fenotip, dominància i recessivitat; replicació, transcripció i traducció, expressió gènica; bioinformàtica, base de dades, alineament de seqüències, arbre filogenètic; seqüenciació de l’ADN, assemblatge; diversitat genètica, evolució, selecció natural, adaptació a l’entorn.
-
Conèixer algunes de les principals bases de dades d’interès per a les biociències.
-
Conèixer algunes de les principals eines bioinformàtiques d’anàlisi de seqüències d’ADN.
-
Conèixer els aspectes més rellevants de la composició genètica de les poblacions humanes i descobrir alguns exemples d’adaptació humana a l’entorn.
-
Fomentar el respecte i l’afecte per la diversitat genètica i cultural intrínseques de la nostra espècie, potenciar el creixement intercultural i avançar cap a un desenvolupament més sostenible.
-
Inspirar, atansar la recerca científica i fomentar l’interès per les biociències a la propera generació d’estudiants universitaris.
Continguts
Benvinguda i presentació del curs.
Tan diferents i tan iguals alhora: taller sobre la diversitat genètica humana.
- En aquest taller, l’alumnat aprendrà a: determinar el sexe de l'individu representat pels seus dos genomes; localitzar els gens en els cromosomes corresponents; llegir el genotip de l'individu en una posició del genoma; i interpretar el genotip i predir el corresponent fenotip, incloent-hi el color dels ulls, pell i cabell, la tolerància a la lactosa en adults, la detecció del sabor amarg del PTC, les propietats de la cera de l'orella i de l'olor corporal, o el daltonisme.
Copiant i enviant missatges genètics: taller sobre la replicació i transcripció de l’ADN, la traducció de l’ARN a proteïna i l’expressió gènica.
- L’alumnat aprendrà què o com és: la transcripció de l'ADN a l'ARN missatger; la traducció d'ARN missatger a proteïna; i a interpretar patrons d’expressió gènica. Els estudiants de diferents grups s'intercanviaran missatges genètics (ARN missatgers) corresponents a l'expressió d'un tipus cel·lular que hagin triat, de manera que un altre grup traduirà aquests missatges i esbrinarà el tipus cel·lular d’on s'han transcrit. A la part bioinformàtica, l'alumnat comprendrà com la intel·ligència artificial pot ajudar-nos a predir el plegament tridimensional de les proteïnes.
SARS-CoV-2: L’epidèmia del segle XXI.
- L’alumnat aprendrà a: interpretar correctament les relacions representades en un arbre filogenètic; conèixer com s'acumulen les mutacions en les seqüències d'ADN al llarg del temps evolutiu; conèixer la relació entre el nombre esperat de diferències entre seqüències homòlogues i el camí evolutiu a l'arbre; inferir la relació evolutiva entre espècies o gens homòlegs. L’alumnat completarà una activitat interactiva sobre les característiques, l'origen i l'expansió del SARS-CoV-2, el virus causant de l’actual pandèmia.
Seqüenciació de l’ADN en temps real: taller sobre la seqüenciació de l’ADN amb la tècnica d’última generació Oxford Nanopore.
- L’alumnat aprendrà què o com és: l'estructura de l'ADN; la replicació de l'ADN; la transcripció de l'ADN a l'ARN missatger; la tècnica de seqüenciació de l’ADN amb Oxford Nanopore; i jugarà al joc de taula PhyloGenome. Aquest mòdul representa una primera presa de contacte amb el laboratori en què l’alumnat coneixerà els mètodes d'extracció, preparació i seqüenciació de l'ADN amb l'aparell MinION Mk1C, seguit de l'anàlisi de les dades generades.
Adapta’t!: taller sobre el descobriment de desenes de gens que han contribuït a l’adaptació de la nostra espècie al llarg de la nostra història evolutiva.
- L’alumnat aprendrà: quins són els processos que causen l'evolució biològica; el concepte de selecció natural a partir de simulacions; que la selecció natural deixa empremtes en el genoma, les quals fan que puguem identificar-ne els episodis després de milers d'anys des que van ocórrer; descobrirà el que ens han revelat les dades genètiques sobre l'origen de la nostra espècie i les principals rutes migratòries que ha seguit en la seva expansió pel planeta; descriurà i entendrà la composició genètica de les poblacions humanes; descobrirà molts exemples d’adaptació humana a l’entorn mitjançant la resolució de diverses activitats interactives del projecte Adapta’t; jugarà al joc de taula Genogràfic, sigui en la seva versió física o virtual. Finalment, l’alumnat descobrirà exemples d’històries demogràfiques i d’adaptació en altres espècies.
Metodologia
El curs és eminentment pràctic. Es treballaran tots els conceptes i reptes plantejats en grups i seguint la metodologia Learning by Doing, primer a partir de materials manipulatius i després a partir d’activitats interactives a l’aula virtual d’aprenentatge. El taller del dimecres inclourà una activitat al laboratori. S’acabaran totes les sessions amb una posada en comú d’allò que s’ha après al taller.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Carmen Ávalos del Pino.
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la Comunicació.
Preu: 94€
Presentació
T'has preguntat alguna vegada com s'han creat els teus personatges i trames favorits? Com s’han gravat les pel·lícules i sèries que tant t'agraden?
Aquest curs està adreçat a persones que:
- Us interessa i diverteix el fantàstic món de les sèries i el cinema.
- Voleu conèixer els secrets de l'ofici seguint les diferents etapes del treball (idea, guió, filmació).
- Desitgeu descobrir fins on arriba la vostra imaginació i creativitat.
Objectius
- Conèixer l’ofici de manera pràctica i divertida a partir de la ideació i gravació.
- Treballar la capacitat comunicativa lingüística i audiovisual.
- Fomentar la creativitat artística i cultural.
- Afavorir la reflexió social i ciutadana.
- Fomentar el treball col.laboratiu, la participació i el debat respectuós.
- Reflexionar sobre temes i personatges d’interès a partir de la pròpia experiència com a espectadors.
Continguts
- Anàlisi d’algunes de les sèries i pel·lícules més recents a partir del visionat comentat d’algunes escenes.
- Com trobar i presentar una idea original.
- Introducció a l’escriptura audiovisual: idea, tractament, personatges, trames, escenaris.
- Gravació i edició d’un curtmetratge o d’una seqüència de sèrie o pel·lícula.
Metodologia
Les classes estan orientades de manera totalment pràctica. L’alumnat aplica els coneixements a la gravació i l'edició d’una peça audiovisual que serà tutoritzada per la professora des de la fase inicial fins a la presentació.
La participació és una part important, així com el treball col·laboratiu, els debats i els intercanvis d’idees entre l’alumnat.
Observacions
L'alumnat ha de portar telèfon mòbil, paper i bolígraf.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Belén Monclús Blanco.
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la Comunicació.
Preu: 94 €
Presentació
T'agradaria viure l'experiència d'un/a periodista audiovisual? Al curs "Com fer notícies per Ràdio i Televisió" aprendràs a redactar i locutar notícies per ràdio i televisió i experimentar tot el procés de redacció i realització d'informatius radiofònic i televisiu.
Objectius
L'objectiu del curs és que l'alumnat aprengui les nocions bàsiques per la creació i realització de notícies per ràdio i televisió. En finalitzar el curs, l'alumnat haurà fet un informatiu radiofònic i un informatiu televisiu.
Continguts
-
La informació audiovisual: Les notícies i programació d'actualitat diària a la ràdio i la televisió.
-
Redacció i locució de notícies.
-
Cròniques i connexions en directe.
-
Elaboració de programes de notícies per ràdio i televisió.
Metodologia
El curs es basa en sessions teòriques a l'aula i sessions pràctiques als estudis de ràdio i televisió.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Xavier Jordana Comin i Cristina Maria Pereira Dos Santos.
Lloc de realització: Facultat de Biociències.
Preu: 94 €
Presentació
El curs va dirigit a l'alumnat interessat en l'antropologia forense. Aquesta ciència estudia les restes humanes amb l'objectiu d'arribar a la identificació i la determinació de les causes de la mort. S'aprendran les tècniques morfològiques i genètiques que utilitzen els forenses. El plantejament del curs es basa en la resolució d'un cas, en què l'alumnat passarà per les diferents etapes de l'estudi antropològic, des de la recollida de les restes fins als estudis de laboratori.
Objectius
- Conèixer l'àmbit de l'antropologia forense, les seves tècniques i aplicacions.
- Aplicar les tècniques de l'antropologia forense en la resolució d'un cas.
Continguts
Primer dia
- Presentació del curs per part del professorat.
- Treball de camp: recollida de mostres.
- Identificació genètica 1: mostres i extracció de DNA.
Segon dia
- Identificació de les restes.
- Diagnòstics del perfil biològic de les restes: edat, sexe i estatura.
- Identificació genètica 2: amplificació per PCR de DNA mitocondrial.
Tercer dia
- Trets individualitzadors: patologia antemortem, perimortem i postmortem.
- Determinació de les causes de mort.
- Identificació genètica 3: seqüenciació de DNA mitocondrial.
Quart dia
- Dactiloscòpica.
- Identificació genètica 4: interpretació de les dades genètiques.
Cinquè dia
- Presentació dels resultats de la investigació.
Metodologia
L'alumnat treballarà en grup i veurà les diferents tècniques emprades en l’antropologia forense:
- Osteobiografia: estudi antropològic i forense de restes esquelètiques humanes. S’utilitzaran ossos humans reals de les col·leccions osteològiques de la Unitat d’Antropologia Biològica del BABVE.
- Genètica Forense: estudi genètic de restes i familiars amb tècniques de genètica molecular i anàlisi de dades.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori, càmera de fotos (pot ser el telèfon mòbil), crema solar i gorra.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Raúl Hernández Villasol.
Lloc de realització: Facultat de Filosofia i Lletres.
Preu: 94 €
Presentació
Explora com les cultures humanes s'organitzen, s'expressen i es transformen. Aquest curs combina teoria i pràctica, utilitzant exemples contemporanis i propers a la realitat actual, per fomentar una comprensió crítica de la diversitat cultural i la importància de respectar les diferències. Vine a gaudir d’una aventura antropològica que et permetrà veure el món amb uns altres ulls!
Objectius
-
Introduir els estudiants en els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural.
-
Fomentar la reflexió sobre la diversitat cultural i la importància d'evitar prejudicis i estereotips.
-
Desenvolupar habilitats d'observació, anàlisi i pensament crític.
-
Promoure el respecte i la valoració de les diferències culturals.
-
Connectar l'antropologia amb temes d'actualitat i la vida quotidiana dels estudiants.
Continguts
-
Què és l'Antropologia?
Introducció a l'antropologia: Què estudia i per què és important?
Branques de l'antropologia: social, cultural, biològica i arqueològica.
Exemples d'antropòlegs famosos i les seves contribucions.
Activitat: Dinàmica grupal "Què ens fa humans?" (discussió sobre característiques universals i culturals).
- Cultura i Diversitat
Definició de cultura: elements materials i immaterials.
Diversitat cultural: exemples de diferents formes de vida al món.
Etnocentrisme vs. relativisme cultural.
Joc de rols: "Vivint en una altra cultura" (simulació de situacions culturals diferents). Anàlisi d'un documental sobre una cultura diferent.
- Parentiu i Família
Què és el parentiu? Tipus de famílies en diferents cultures.
Noves formes de família al món contemporani.
Creació d'un arbre genealògic cultural (comparació d'estructures familiars en diferents societats).
- Economia i Subsistència
Estratègies de subsistència: caça-recol·lecció, agricultura, ramaderia, economia moderna.
Intercanvi i reciprocitat en diferents cultures.
Simulació d'un mercat intercultural (els estudiants representen diferents sistemes econòmics).
- Política i Poder
Organització política: bandes, tribus, cacicats i estats.
Poder, autoritat i conflicte en diferents societats.
Debat: "Com es prenen les decisions en diferents cultures?"
- Religió i Simbolisme
Rituals i creences en diferents cultures.
Funcions socials de la religió: cohesió, control, explicació del món.
Creació d'un ritual simbòlic en grup (els estudiants dissenyen un ritual per a una situació específica).
- Antropologia i el Món Actual
Aplicacions de l'antropologia al món contemporani: migració, globalització, medi ambient.
Reflexió sobre els desafiaments globals des d'una perspectiva antropològica.
Projecte final: "La meva comunitat des d'una mirada antropològica" (els estudiants presenten una anàlisi de la seva pròpia comunitat).
Metodologia
-
Classes interactives: Combinació d'exposicions teòriques breus amb activitats pràctiques.
-
Treball en grup: Dinàmiques i debats per fomentar la participació activa.
-
Recursos multimèdia: Ús de documentals, pel·lícules i material visual per il·lustrar conceptes.
-
Projecte final: Els estudiants aplicaran el que han après en una anàlisi del seu entorn cultural.
Observacions
L'alumnat ha de portar material per a prendre apunts.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Agustí Alemany Vilamajó, Agnès Garcia Ventura, Josep Antoni Iglesias Fonseca, Marta Oller Guzmán i Marc Orriols Llonch.
Lloc de realització: Facultat de Filosofia i Lletres.
Preu: 94 €
Presentació
Aquest curs pretén oferir una introducció general als principals sistemes d’escriptura de la Mediterrània i del Pròxim Orient antics. La metodologia del curs alternarà les sessions teòriques, on es descriuran les característiques i el context històric de cadascun dels sistemes d'escriptura tractats, amb tallers sobre pràctiques d’escriptura que n’explicaran el funcionament.
Objectius
-
Descripció dels principals sistemes d’escriptura de la Mediterrània i del Pròxim Orient Antic.
-
Presentació dels diferents suports d’escriptura.
-
Transmissió i pervivència de les diferents escriptures al llarg del temps.
-
Realització de tallers sobre pràctiques d’escriptures.
Continguts
Primer dia: L’escriptura cuneïforme En la sessió dedicada a les escriptures cuneïformes estudiarem cinc grans apartats. Primer definirem el concepte “escriptura cuneïforme”, tot analitzant les seves característiques i funcionament (usos logogràfic, sil·làbic i alfabètic). Després, descriurem els diferents materials sobre els quals es va fer servir. Tot seguit, farem un ràpid recorregut per la seva història, des del IV mil·lenni aC fins a la seva extinció. Dedicarem també un apartat a conèixer el seu procés de desxiframent; i acabarem mostrant l’adaptabilitat del sistema, tot recordant el seu ús per al registre de llengües molt diverses (sumeri, accadi, hurrita, elamita, ugarític, etc.).
Segon dia: Els jeroglífics egipcis. Aquesta sessió tindrà dues parts. En la primera, coneixerem com Jean-François Champollion, considerat el pare de l’egiptologia, va desxifrar els jeroglífics egipcis, i descriurem com és i com funciona l’escriptura jeroglífica, quants signes té, de quins tipus són i com es combinen per formar paraules, oracions i textos. En la segona part, farem una aplicació pràctica del que haurem après en la primera, que ens conduirà a conèixer com treballaven els escribes egipcis, a escriure els nostres noms en jeroglífics i a llegir breus inscripcions egípcies.
Tercer dia: El cuneïforme persa, el devanagari sànscrit, l’aybuben armeni i el ciríl·lic. Aquesta sessió estarà dedicada als diferents sistemes d'escriptura utilitzats per les llengües indoeuropees diferents del grec i del llatí, centrant-se en quatre d'ells: el cuneïforme persa aquemènida, el devanagari sànscrit, l'aybuben armeni i el ciríl·lic.
Quart dia: El grec micènic. L’alfabet grec.
1a part : En aquesta sessió s'explicarà l'escriptura sil·làbica Lineal B, utilitzada pels palaus micènics de Grècia continental i de l’illa de Creta entre el 1400 i 1200 aC., i que constitueix la més antiga escriptura grega de la història. Explicarem el seu origen i relació amb altres dos sil·labaris: l'anomenat 'jeroglífic' cretenc i el Lineal A, emprats per la cultura minoica de Creta, el contingut dels seus textos i els diferents materials escriptoris (tauletes i segells d'argila, ceràmica).
2a part: Aquesta sessió constitueix la segona part del bloc temàtic dedicat als sistemes d’escriptura en el món grec antic. En ella s’explicarà l’origen de l’alfabet grec, a partir de l’adaptació de l’alfabet fenici, i la seva evolució fins a l’època clàssica, tot fent esment dels diferents tipus de suport emprats per a l’escriptura i dels usos diversos que els grecs en varen fer, tant en l’àmbit públic com en el privat.
Cinquè dia: L’alfabet llatí. Transmissió i pervivència de l’escriptura llatina.
1a part: La sessió dedicada a l’escriptura llatina constarà de quatre grans apartats. Primer estudiarem, des del punt de vista històric i lingüístic, els orígens de l’alfabet llatí. Tot seguit, farem un recorregut per la seva història, des del VII-VI segle aC fins a finals de l’edat mitjana, la qual cosa ens permetrà apropar-nos als principals estils gràfics del món antic i medieval. Després, descriurem els diferents suports escriptòrics que han transmès exemples d’escriptura llatina (tauletes encerades, volumina, codices, instrumenta domestica, etc.). Finalment, dedicarem també un apartat a parlar de les disciplines que, com l’epigrafia i la paleografia, permeten conèixer tant el seu contingut com el seu context històric.
2a part: De la pedra al paper. La sessió estarà dedicada a explicar el procés i les causes per les quals els savis lletraferits dels segles XV i XVI van creure que valia la pena copiar les inscripcions antigues sobre pedra mentre viatjaven per Europa com a ambaixadors de reis i papes. ¿Quin valor trobaven en uns textos que amb prou feines entenien i que sovint estaven trencats? ¿Com confeccionaven els seus reculls d’apunts?
Metodologia
Cadascuna de les sessions tindrà una presentació teòrica inicial en què s'explicaran els orígens i les característiques dels sistemes d'escriptura tractats, amb el suport de presentacions que amenitzin i exemplifiquin les explicacions. Tot seguit, es duran a terme diferents tallers de pràctiques d'escriptura en què els estudiants podran experimentar i conèixer diferents sistemes i instruments d'escriptura de l'Antiguitat.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata o un davantal (o roba que es pugui embrutar) i tovalloletes humides.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Elena Hernández del Amo i Olga Sánchez Martínez.
Lloc de realització: Facultat de Biociències.
Preu: 94 €
Presentació
Els microbis són invisibles a l’ull humà i d’ells se’n té poca informació, malgrat la seva importància en el funcionament del nostre planeta i la seva influència en un gran nombre d’activitats humanes. En aquest curs pretenem familiaritzar l'alumnat amb el món microbià mitjançant tota una sèrie d'activitats pràctiques. Veurem de forma senzilla com es treballa amb els microbis al laboratori. Prepara’t per endinsar-te en l’univers microbià, un món invisible que governa la vida!
Objectius
- Introduir l'alumnat al món dels microbis.
- Situar els microbis en la jerarquia dels éssers vius.
- Analitzar el paper dels microbis des d’un punt de vista ambiental, industrial i de salut.
- Fer ús d’instruments i aparells per l’observació de microbis.
- Estudiar les tècniques bàsiques de treball i manipulació de microbis en el laboratori.
- Realitzar aïllament i recompte de microbis.
- Observar els microbis en una varietat de mostres naturals.
- Despertar interès i curiositat pel món de la ciència.
Continguts
Les classes pràctiques estaran constituïdes per diferents sessions en què primer s'introduirà l'alumnat en els coneixements bàsics per treballar en un laboratori de microbiologia (mètodes d'esterilització, tècniques asèptiques de manipulació de microbis, funcionament i observació amb el microscopi òptic). Després, les pràctiques constaran d'una sèrie d'activitats dirigides a mostrar la ubiqüitat i la diversitat del món microbià en diferents tipus de mostres (cos humà, sòl, aire, aliments), així com l'efecte de substàncies antimicrobianes sobre els microorganismes. En algunes mostres caldrà aplicar tècniques de tinció per poder observar-les millor al microscopi. D'altra banda, es familiaritzarà els estudiants amb els mètodes més habituals de sembra i recompte de microbis.
El programa està estructurat en les pràctiques següents:
- Tècnica asèptica i sembra d'un cultiu axènic. Ubiqüitat. És important rentar-se les mans?
- Tècnica microscòpica i tincions. Altres mètodes de sembra. Quin és millor antisèptic?
- Aïllament de microorganismes del sòl. Descongelació d'aliments. Conservació d'aliments.
- Postulats de Koch. Motilitat.
Metodologia
El curs és eminentment pràctic i, per això, totes les activitats es duran a terme en els Laboratoris Integrats de la Facultat de Biociències. Les classes s’acompanyaran de breus explicacions introductòries per a cada pràctica i en finalitzar aquesta, es recopilaran les dades del grup i es discutiran els resultats a través d’un feedback amb l'alumnat, que haurà d'omplir un qüestionari sobre cada pràctica. Es propiciarà el treball en parelles.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata (pot ser de roba o d'un sol ús), ulleres de protecció, retolador per vidre i un encenedor.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Núria Armentano Oller, Anna Bach Gómez, Marian Berihuete Azorin, Igor Bogdanovic Rakic, Jesús Brufal Sucarrat, Sara Díaz Bonilla i Clara Masriera Esquerra.
Lloc de realització: Campus UAB i Museu Monestir de Sant Cugat del Vallès (últim dia).
Preu: 94€
Presentació
Conèixer i entendre el passat a través de l’arqueologia és un món apassionant, però lluny queda la visió d’aquesta disciplina com anar a la cerca de tresors. L’arqueologia és una ciència que necessita una metodologia en diferents àmbits per crear hipòtesis que es poden o no confirmar. A la disciplina arqueològica, fem treball de camp (excavació) i treballem al laboratori on classifiquem, entenem, observem els materials de l’excavació i elaborem hipòtesis de com podien haver viscut les persones al passat, contrastant, a vegades, amb la informació que ens proporcionen societats que viuen actualment.
Objectius
-
Conèixer el funcionament de les subdisciplines en arqueologia.
-
Aproximar-se al coneixement a partir de la deducció.
-
Experimentar el treball de camp i de laboratori en arqueologia.
Continguts
-
Presentació i treball de camp (registre i documentació arqueològica).
-
Laboratori de bioarqueologia.
-
Laboratori de ceràmica a mà i escaneig 3D de peces.
-
Laboratori d'arqueobotànica.
-
Sortida de camp, visita al monestir de Sant Cugat i lectura de paraments (arqueologia vertical).
Metodologia
La metodologia diària serà una part teòrica i de presentació i la major part del temps, seran pràctiques de laboratori.
Observacions
-
L'alumnat ha de portar material per prendre apunts, calçat i roba còmode per sortir a l'aire lliure, protecció solar (crema, gorra i ulleres de sol) i aigua per beure sovint.
- L’últim dia del curs el punt de trobada serà a Sant Cugat del Vallès. El lloc serà informat més endavant als inscrits.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Pau Viladiu Illanas.
Lloc de realització: Facultat de Traducció i Interpretació.
Preu: 94 €
Presentació
Aquest és un curs per a iniciar-se en el coneixement de la llengua i la cultura xineses de forma pràctica i fent especial èmfasi en tots aquells aspectes que sorprenen i captiven els estudiants d'arreu. Un curs que no deixarà a ningú indiferent pel misteri i la singularitat d'aquesta llengua i cultura mil·lenàries.
Objectius
-
Aprendre coneixements bàsics de la llengua i la cultura xineses d’una forma pràctica i amena.
-
Saludar i acomiadar-se, donar les gràcies i respondre, demanar i dir el nom i el cognom, demanar i dir l’edat, demanar i dir el número de telèfon, demanar i donar informació sobre dates, demanar l’hora i dir quina hora és, demanar i dir la nacionalitat, demanar i dir on es viu, demanar i donar informació sobre les llengües que es parlen, demanar i donar informació sobre la família i sobre els estudis.
-
Conèixer trets generals de la cultura xinesa: gastronomia, el país, llengües, supersticions, horòscop, cançons, pel·lícules, arts marcials, xarxes socials, etc.
Continguts
El curs es divideix en tres parts principals: continguts culturals, continguts de llengua i pràctica d'aquests continguts.
Metodologia
Classes pràctiques i teòriques. L'alumnat participarà activament en les diferents activitats proposades pel docent, que van des de jocs virtuals fins a una sessió de cal·ligrafia xinesa, passant per l'aprenentatge de la utilització dels bastonets xinesos.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 a 14 h.
Professorat: Vicenç Soler Ruiz.
Lloc de realització: Facultat de Ciències.
Preu: 94 €
Presentació
En aquest curs aprendreu a crear algorismes i programar des de zero. Descobrireu el món de la programació via el llenguatge de programació Python, molt estès avui en dia i de fàcil aprenentatge.
Objectius
Aprendre a programar i estructurar aplicacions en Python des de zero. No es requereix cap coneixement de programació previ ni alts coneixements d’informàtica. Qui ja sàpiga programar podrà ampliar els seus coneixements.
Continguts
- Introducció, variables i condicionals.
- Bucles while i funcions.
- Llistes i bucles for:
- Llistes.
- Tuples, diccionaris, conjunts.
- Strings, fitxers i tractament d’errors.
- Aplicació final: Desenvolupament d'un joc.
Metodologia
Les classes estaran orientades de manera absolutament pràctica, on l’alumnat estarà constantment aplicant a l'ordinador el que el professor explica a classe.
Observacions
No calen coneixements previs en programació (millor si es tenen).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9:30 h a 14 h.
Professorat: Neus Crespo Puig i Corel Mateo Canedo.
Lloc de realització: Facultat de Psicologia.
Preu: 94 €
Presentació
Per què ens comportem com ho fem? Com funciona la nostra ment? Com podem modificar el nostre comportament? I el dels altres? Quin paper tenen les emocions en la regulació de la nostra conducta? Tenen alguna cosa a veure les nostres emocions amb la salut? I amb els anys que viurem? Què és l'estrès? Com ens afecta? Podem detectar mentides? A aquestes i moltes altres preguntes provarem de donar una resposta basada en l'evidència científica.
Objectius
Es tracta d’una activitat orientada a aproximar el futur alumnat universitari a la comprensió dels processos motivacionals i emocionals. Es pretén fer una aproximació conceptual i molt pràctica perquè tinguin una visió general del coneixement científic sobre la matèria, de les aportacions de diferents ciències biològiques i socials a la seva comprensió, i de les implicacions que té a la seva vida quotidiana i per a les professions on el coneixement de la motivació i l’emoció humanes resulta essencial.
Continguts
En relació amb els continguts a desenvolupar, s’inclouen entre d’altres els següents: conceptes de psicologia de la motivació, conceptes de psicologia de les emocions, sistemes motivacionals, motivació intrínseca, funcions i expressió de les emocions, cognició i emoció, intel·ligència emocional, psicologia positiva. En relació a les preguntes que permeten presentar i treballar els continguts, a tall d’exemple s’enumeren les següents: Com una rata en un laberint ens ensenya a guanyar els Jocs olímpics? Per què les bates blanques causen hipertensió? Com saber si el teu veí és un psicòpata? Com detectar mentides?
Metodologia
Per tal de desenvolupar la matèria, els continguts es presentaran integrats, sobre la fórmula de preguntes sobre alguns comportaments humans, que serveixen de fil conductor per presentar els tòpics més rellevants. Per tant, es pretén emprar una metodologia novedosa, atractiva i molt "refrescant", que combina la discussió en grup amb l'experimentació (pràctiques de laboratori i pràctiques virtuals) i amb jocs adreçats a verificar l'aprenentatge assolit (gamificació).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 1r i 2n d’ESO.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Carlos Borrego Iglesias, Cristina Fernández Córdoba, Adrián Sánchez Carmona i Sergi Robles Martínez.
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria.
Preu: 94 €
Presentació
T’has preguntat mai com funciona el món digital? Com poden els ordinadors entendre números, lletres i imatges? Com podem enviar missatges secrets per Internet? Saps com Google Maps sap quin és el camí més ràpid? Saps què és la intel·ligència artificial i com aprenen les màquines? En aquest taller, explorarem el món invisible que fa que la tecnologia funcioni. Un taller pràctic, ple d’experiments i reptes perquè descobreixis els secrets de la tecnologia d’una manera emocionant!
Objectius
Fomentar el pensament digital mitjançant activitats pràctiques que ajudin a comprendre conceptes informàtics fonamentals. Introduir els fonaments del tractament de la informació en els ordinadors d’una manera accessible i introductòria. Despertar l’interès per les disciplines STEM i l’enginyeria, especialment en estudiants de cursos inicials de l’ESO. Fomentar la inclusió i reduir els biaixos de gènere en l’àmbit tecnològic, promovent la participació de tot l’alumnat.
Continguts
-
El llenguatge dels ordinadors: el sistema binari: Descobrirem com els ordinadors representen i manipulen la informació, incloent-hi lletres i números, a través del sistema binari.
-
Seguretat informàtica: com protegim la informació a Internet.
-
Intel·ligència artificial: poden les màquines pensar? Explorarem com funcionen els algorismes d’IA i com prenen decisions basades en dades.
-
Grafs i camins òptims: de les xarxes socials a la navegació GPS. Descobrirem com les matemàtiques dels grafs ens ajuden a trobar el camí més curt i optimitzar rutes en diferents aplicacions tecnològiques.
Metodologia
El curs es desenvoluparà a través d’un aprenentatge actiu i participatiu, combinant explicacions breus amb activitats pràctiques que permetin a l'alumnat descobrir els conceptes per si mateixos. Cada sessió estarà centrada en la resolució de reptes i experiments interactius per entendre com funcionen els conceptes informàtics en situacions reals. Els continguts s’aniran introduint de manera gradual, fomentant la curiositat i l’experimentació. A més, es connectaran els conceptes amb casos pràctics del dia a dia, com la seguretat a Internet, la intel·ligència artificial o els algorismes de navegació. Finalment, es fomentarà el treball en grup i el debat per analitzar problemàtiques reals i promoure el pensament crític d'una manera guiada.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Andromeda Celeste Gómez Camacho, Isidre Gibert González, Juan Camilo Ortiz Ortiz i Daniel Yero Corona.
Lloc de realització: Facultat de Biociències.
Preu: 94 €
Presentació
Els antibiòtics usats correctament poden salvar vides, però hi ha un problema de resistència creixent. La resistència als antibiòtics és la capacitat dels bacteris per resistir la seva acció, de manera que els tractaments resulten ineficaços i les infeccions persisteixen i s'estenen a altres persones. En aquest curs s'introduirà l'alumnat en la problemàtica de la resistència als antibiòtics mitjançant sessions teòriques i pràctiques per comprendre com es generen i com podem evitar-les.
Objectius
L'objectiu principal és abordar la problemàtica actual de la resistència als antibiòtics i el seu ús prudent per evitar l'aparició i expansió de nous bacteris resistents. A més, els participants aprendran en sessions pràctiques les tècniques generals per avaluar la sensibilitat dels bacteris als antibiòtics i detectar mecanismes de resistència. Com funcionen els antibiòtics? Com els bacteris es fan resistents? Com se sap que un bacteri és resistent? Què són els superbacteris? La resistència als antibiòtics és un problema greu? Usem correctament els antibiòtics? Hi ha i hi haurà antibiòtics nous i més efectius? Son preguntes a les quals l'alumnat trobarà resposta durant aquest curs. D'aquesta manera, l'alumnat participant estarà preparat per transmetre al seu entorn més proper el coneixement adquirit sobre l'ús correcte dels antibiòtics.
Continguts
Coneixements generals i bàsics sobre:
- Aprendre què és un antibiòtic i com funciona.
- Patògens bacterians comuns i com es poden utilitzar els antibiòtics per tractar infeccions bacterianes.
- Introducció a la problemàtica de la resistència als antibiòtics. Mecanismes de resistència. Conceptes de resistència: intrínseca, adquirida i fenotípica.
- L’emergència global de la resistència als antibiòtics i el seu impacte en la clínica i la societat.
- Determinants genètics de la resistència als antibiòtics en els genomes bacterians.
- Metodologies per avaluar la sensibilitat bacteriana als antibiòtics i detectar mecanismes de resistència.
- Paper de la societat davant la problemàtica de la resistència als antibiòtics. Campanyes sobre l'ús correcte dels antibiòtics.
- Cerca de nous antibiòtics. Estat actual de la recerca de nous antibiòtics.
- Noves teràpies antibacterianes i alternatives als antibiòtics.
El programa consta d'una sessió teòrica introductòria (1 hora), cinc sessions teòrico-pràctiques al laboratori (3 hores cadascuna) i 4 hores de tallers per promoure l'ús correcte dels antibiòtics i perquè l'alumnat, organitzat en equips, discuteixi els resultats i les estratègies a seguir.
Metodologia
El curs inclou tres tipologies d'activitats: sessions formatives a l'aula i pràctiques al laboratori i tallers. Les sessions formatives inclouen xerrades i tallers per promoure la divulgació de l'ús correcte dels antibiòtics. Al laboratori l'alumnat treballarà en grups seguint un protocol establert, complint les normes de bioseguretat i bones pràctiques i supervisats per dos professors. A més es farà servir l'ordinador en els tallers per trobar informació general al web.
Observacions
L'alumnat ha de portar bata de laboratori, retolador i llibreta.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Sebastián Grinschpun i Pere Masjuan.
Lloc de realització: Facultat de Ciències.
Preu: 94 €
Presentació
En aquest curs explorarem les connexions espectaculars entre la Física de Partícules i la Cosmologia que trobem en la Taula Periòdica dels Elements, en les dades d’experiments conduïts al CERN i en les cascades electromagnètiques que deixen els muons creuant la nostra atmosfera. De què està fet l’univers i quines regles segueix? Un curs a mig camí entre la física, la química i la matemàtica on posarem en valor els coneixements d’aquestes tres disciplines.
Objectius
L'alumnat aprendrà a posar en valor els coneixements d'aquestes tres disciplines per seguir l'aventura del camí de la investigació en física fonamental per tal de poder entendre la formació de la Taula Periòdica dels Elements.
A més, treballarem altres competències com són el treball en equip, la competència oral, la presentació, la discussió en gran grup, etc.
Continguts
Farem 5 grups, un per cada tipologia de generació d’elements de la taula periòdica: Big Bang (H, He), Cosmic Ray Fission (Be, B), Merging of Neutron Stars (els més pesats), Exploding Massive Stars (els més comuns), dying low-mass stars (Li, C, N).
Cada dia farem una activitat diferent: Escales+LEGO, Master Class (histogrames), scattering + experiments, relativitat (inclou relativitat i decaïments).
Cada grup explorarà, dia a dia a última hora, el mecanisme que creu que pot explicar el que ha generat el seu(s) element(s). Haurà d’anar incloent el que hem après cada dia. Només després podràs entendre com s’ha generat el teu element.
El programa que seguirem serà el següent:
- Activitat escales; Reptes amb LEGO (càrrega, massa, taula periòdica)
- LEGO 2. (desintegració i recull dels diferents reptes); Scattering (experiment + activitat dinàmica)
- Master Class del CERN (experiment ATLAS) + dinàmica amb histrogrames; Dinàmica amb Muons i cascades electromagnètiques. (elements de relativitat especial).
- Relativitat (formal) + experiments de Michelson-Morley; Diagrames de Feynman.
- Preparació d'una presentació de resultats i conclusió en petit grup dels resultats de tota la setmana; sessió d'aprendre a escoltar, comentar, criticar, ajudar una presentació oral; posada en comú dels diferents temes treballats.
Metodologia
Combinarem les classes magistrals a la pissarra/power-point amb metodologies de treball en petit i gran grup, alhora que l’eix de treball és el projecte que cada grup tindrà assignat. Així, l'última hora de classe de cada dia serà de treball de projecte, mentre la resta del temps es distribuirà d'aquesta forma: 2 hores de treball teòric i 2 hores de treball pràctic.
L’últim dia serà diferent ja que les 2 primeres hores preparem en petit grup les presentacions que posarem en comú a les següents 2 hores (tindrem 5 grups de 5 persones, que tindran 20 minuts per presentar allò que han fet i han entès); la darrera hora servirà per recollir i compartir allò après i comiat.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil (si en té), llibreta, estoig complet, llapis/retoladors de colors.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Laila Darwich Soliva, Dolors Izquierdo, Manel Lopez Bejar, Pol Llonch i Chiara Seminati.
Lloc de realització: Facultat de Veterinària.
Preu: 94 €
Presentació
L'objectiu d'aquest curs és donar a conèixer a l'alumnat la nova visió multidisciplinar d'Una Sola Salut ( "One Health") que s'està instaurant a nivell mundial per combatre les futures Pandèmies. Per tal que l'alumnat tingui una visió molt més àmplia de les malalties que es poden transmetre entre animals i persones, es treballarà de forma multidisciplinar els mecanismes de control i prevenció de les malalties infeccioses, tenint en compte la salut humana, animal i dels ecosistemes.
L'alumnat també aprendrà com s’ha de treballar en un laboratori de microbiologia de forma segura.
Objectius
- Entendre el concepte “d’Una Sola Salut" i conèixer com s'aborda l'estudi de les malalties sota aquest concepte.
- Conèixer els principals mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses i els patrons de presentació.
- Conèixer els principals tipus de malalties que es poden transmetre dels animals a les persones i les mesures de prevenció.
- Interpretació i utilitat de les eines de diagnòstic de malalties infeccioses.
- Entendre els efectes afavoridors en l'aparició i transmissió de malalties vinculades a afectacions de salut ambiental.
- Entendre la importància del benestar animal i en quins aspectes ètics i funcionals se sustenta.
- Aprendre com es relaciona el benestar animal amb la salut i quins elements els condicionen.
Continguts
- Nous conceptes en malalties infeccioses: "Una Sola Salut", "zoonosi".
- Mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses entre animal-home (zoonosi).
- Patrons de presentació de les malalties infeccioses.
- Casos pràctics de transmissió de zoonosi.
- Mesures de prevenció davant malalties infeccioses.
- Com comportar-se i treballar de forma segura en un laboratori de microbiologia.
- Conèixer les eines per al diagnòstic de malalties infeccioses.
- Salut ambiental.
- Conceptes ètics, definicions i aspectes que determinen el benestar animal.
- Com es mesura el benestar animal.
- El benestar animal condicionat per l'ambient.
- El benestar animal condicionat per la salut animal.
- Mecanismes de prevenció i millora del benestar animal.
- Com resoldre un cas pràctic.
Metodologia
- Classes teòriques (interactives).
- Exposicions orals i discussió de casos clínics a classe.
- Treball pràctic en el laboratori d’infeccioses.
- Visites guiades a la granja de la Facultat de Veterinària.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Aquest curs està impartit per l’alumnat del GAD (Grup d’argumentació i debat de la Facultat de Dret) i coordinat per professorat de la Facultat de Dret.
Lloc de realització: Facultat de Dret.
Preu: 94 €
Presentació
Vine a Descobrir el debat és un curs adreçat a alumnat de secundària interessats a millorar-ne l'expressió oral, la capacitat d'anàlisi i el pensament crític.
Aquest curs proporcionarà eines per estructurar discursos, argumentar de manera convincent i desenvolupar-se en diferents formats de debat. A través d'activitats pràctiques, els estudiants podran desenvolupar confiança en la comunicació i aprendran a defensar les seves idees amb evidència i rigor lògic.
Aquest curs no només enfortirà les vostres habilitats d'expressió i persuasió, sinó que també fomentarà l'escolta activa, el respecte per la diversitat d'opinions i l'anàlisi crítica de la informació. Prepara't per pensar ràpid, parlar amb seguretat i debatre amb excel·lència!
Objectius
El curs cerca assolir els objectius següents:
-
Desenvolupar habilitats d'argumentació i pensament crític als estudiants.
-
Millorar la capacitat d’expressió oral i la seguretat en parlar en públic.
-
Ensenyar tècniques de debat estructurat, incloent-hi l'organització del discurs i l'ús d'evidències.
-
Fomentar el respecte i l’escolta activa en discussions i debats.
-
Promoure l'anàlisi crítica de la informació per identificar fal·làcies i arguments febles.
-
Proporcionar eines per a la improvisació i la resposta ràpida en debats formals i informals.
Continguts
-
Introducció al debat.
-
Introducció a les tècniques d’argumentació:
-
L’ARE: Afirmació, raonament i exemples.
-
Caracteritzacions.
-
Mocions (Tipus de mocions o temes a debatre).
-
-
Realització de Debats de BP (British Parliament) i Acadèmics en format torneig.
Metodologia
Classes teòriques impartides per professorat universitari especialitzats en aquest àmbit, acompanyats per membres del GAD. Classes pràctiques on es realitzaran debats entre l’alumnat i classes de preparació per els debats que es realitzaran.
Observacions
L'alumnat ha de portar paper i bolígraf per prendre apunts i poder realitzar els debats. També podrien utilitzar l'ordinador portàtil per prendre apunts, però pels debats el paper i bolígraf és essencial.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Noelia Sánchez Campos.
Lloc de realització: Facultat de Filosofia i Lletres.
Preu: 94 €
Presentació
En aquest curs l’alumnat s'endinsarà al món del teatre britànic i podrà conèixer algunes de les seves obres més importants. Aprendran els aspectes principals d'aquest gènere literari i, alhora, tindran l'oportunitat de fer petites representacions de les obres comentades a classe.
Objectius
- Definir i analitzar els diferents gèneres teatrals i les seves característiques.
- Analitzar les estructures d’una obra teatral (actes, escenes, monòlegs i diàlegs).
- Reflexionar sobre la importància del teatre a la cultura anglosaxona.
- Conèixer els principals dramaturgs anglesos i les seves obres més rellevants.
- Comprendre el procés de creació d’una obra teatral: des de l’escriptura fins a la representació.
- Explorar i practicar tècniques d’actuació i d’expressió corporal.
- Fomentar la creativitat i la imaginació.
- Estimular l’observació i anàlisi de les emocions humanes a través de la interpretació de rols.
- Realitzar representacions teatrals a classe, aplicant els coneixements adquirits.
Continguts
Part teòrica:
- Introducció al teatre i als principals gèneres teatrals.
- Estructures i components d’una obra teatral.
- Context històric i social del teatre anglès: obres clàssiques i contemporànies.
- Lectura de text: anàlisi i discussió d’una selecció de fragments d’obres representatives del teatre anglès.
Part pràctica:
- Tècniques d’actuació (expressió corporal, tècniques d’improvisació, presència escènica, creació del personatge).
- Realització de jocs i exercicis que potenciïn la creativitat i la reacció immediata en el moment escènic.
- Representar escenes a classe, considerant el següent:
- La construcció del personatge.
- Tècniques de concentració i presència escènica.
- Com mantenir l’atenció i la connexió amb els altres actors i amb el públic.
- Treball en equip: coordinar les accions, moviments i diàlegs.
Metodologia
Classes dinàmiques, de caire pràctic, on l'alumnat ha de participar activament. La teoria estarà sempre enfocada en aplicar els continguts apresos a les activitats i/o representacions.
Observacions
L'alumnat ha de portar material per escriure (llibreta i/o fulls).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Jordi Bartolomé Filella i Josep Estruch Morente
Lloc de realització: Facultat de Veterinària.
Preu: 94 €
Presentació
El curs pretén que l’alumnat es familiaritzi amb diferents tècniques d’observació, monitoratge i estudi d’animals salvatges. Aquestes tècniques inclouen l’ús de diversos tipus d’aparells, com trampes fotogràfiques, telèmetres, drons o sistemes de posicionament global (GPS). També inclouen l'observació directa de la fauna de forma sistematitzada, mitjançant transsectes, aguaits o captures i l'observació indirecta, a partir de l’anàlisi de restes recollides en el camp.
Motivar l'alumnat en l'estudi, seguiment i gestió de la fauna salvatge del nostre territori. Adquirir coneixements teòric-pràctics que serveixin de fonament a l'alumnat que vulgui cursar estudis de grau dins de l'àmbit de les ciències de la vida.
El curs s’organitzarà en dues sessions diàries, una teòrica a l’aula i una pràctica al laboratori o al campus de la UAB.
Objectius
Donar a conèixer la importància del seguiment de fauna salvatge per a:
- Obtenir dades d'individus, poblacions o comunitats animals al llarg del temps.
- Observar canvis temporals i espacials en l’abundància, distribució o comportament de les espècies animals.
- Avaluar l’eficàcia dels plans de recuperació i/o conservació d’espècies animals amenaçades o vulnerables.
- Aprendre sobre la biologia de les espècies.
- Detectar possibles afectacions (epidèmies, furtivisme, etc.).
Continguts
Primer dia
Sessió teòrica:
- Introducció al curs.
- Justificació del seguiment de fauna.
- Mètodes per determinar la presència de fauna: fototrampeig, aguaits, drons, rastres i esquers i bioacústica.
Sessió pràctica al camp: Introducció al fototrampeig i esquers. Telèmetre i telescopi.
Segon dia
Sessió teòrica: Mètodes per determinar l’abundància, la diversitat i la distribució.
- transsectes de diversitat i abundància (distance sampling).
- tècniques de captura i recaptura.
- seguiments amb GPS.
Sessió pràctica (camp): Ús de sarbatana i gàbies-trampa.
Tercer dia
Sessió teòrica: Mètodes per determinar la dieta de la fauna: observació directa, mètodes físico-químics, mètodes moleculars, identificació de restes microscòpiques.
Sessió laboratori: anàlisi microhistològica de femtes d’herbívors.
Quart dia
Sessió pràctica al camp: Anellament d’ocells (recomanable estar al campus a les 8:00 h).
Sessió laboratori: observació de cranis dels grans mamífers de Catalunya barreres làser i infraroig, guies d’ocells.
Cinquè dia
Sessió pràctica al camp: Recollida de trampes fotogràfiques.
Sessió aula informàtica:
- Observació de resultats (cal portar un llapis de memòria per guardar imatges).
- Exercici: proposta de seguiment de les espècies que hagin sortit al fototrampeig.
Metodologia
Classes magistrals, sessions de laboratori i sessions de camp.
Observacions
- L'alumnat haurà de portar bata de laboratori, calçat adequat pel camp, gorra i aigua.
-
El dijous (quart dia) l'activitat començarà a les 8 h per tal d'optimitzar la sessió d'anellament d'ocells. Si l'alumne/a no pot arribar a aquesta hora, no hi ha cap inconvenient i es podrà incorporar a l'activitat a l'hora habitual.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 1r i 2n d’ESO.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Aura Hernández Sabaté, Antoni Morell Pérez i José López Vicario.
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria.
Preu: 94 €
Presentació
T’agradaria descobrir com la tecnologia pot ajudar a millorar la salut de les persones? En aquest curs d’estiu t’endinsaràs en el món dels dispositius wearables, sensors i intel·ligència artificial, però d’una manera pràctica i divertida!
Què farem?
- Crearem i programarem dispositius per monitoritzar la salut amb Micro:bit.
- Explorarem com la IA pot predir i detectar moviments o caigudes a partir de dades reals.
- Aprendrem a utilitzar tècniques de processament d’imatges/senyals per aplicacions mèdiques.
- Farem tallers pràctics cada dia perquè puguis experimentar i veure els resultats en directe.
No cal que tinguis experiència prèvia en programació. Si tens curiositat i vols descobrir com la tecnologia pot marcar la diferència en el món de la salut, aquest curs és per a tu.
Objectius
- Introduir els estudiants en l’ús de tecnologies aplicades a la salut, com sensors, dispositius wearables i intel·ligència artificial.
- Fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia mitjançant activitats pràctiques i projectes interactius.
- Desenvolupar la creativitat i el pensament computacional a través de reptes i experiments pràctics.
- Potenciar el treball en equip i la resolució de problemes en un entorn col·laboratiu i dinàmic.
Continguts
- Introducció a la tecnologia aplicada a la salut: sensors, wearables i el seu impacte en el benestar.
- Programació bàsica amb Micro:bit: recollida de dades biomètriques senzilles (moviment, temperatura, etc.).
- Intel·ligència artificial aplicada a la salut: ús de dades per a la detecció de patrons i predicció de moviments.
- Processament d’imatges en aplicacions mèdiques: com la IA pot ajudar en l’anàlisi d’imatges i senyals mèdiques.
Metodologia
- Aprenentatge basat en la pràctica:
Cada sessió inclou exemples concrets i exercicis pràctics, permetent als participants experimentar directament amb Micro:bit, sensors i intel·ligència artificial.
- Treball per projectes:
L'alumnat desenvoluparà petits projectes individuals i en grup relacionats amb la monitorització de la salut, fomentant la creativitat, la resolució de problemes i el pensament computacional.
- Enfocament col·laboratiu:
Es fomentarà el treball en equip, on l'alumnat compartirà idees i resoldrà problemes conjuntament, creant un entorn participatiu i enriquidor.
- Aplicació a situacions reals:
Totes les activitats es contextualitzen en exemples del món real, demostrant com la tecnologia pot tenir un impacte positiu en la salut i la societat.
Observacions
- L'alumnat haurà de portar bolígraf i llibreta.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: de dilluns 30 de juny a divendres 4 de juliol de 2025.
Horari: de 9.30 h a 14 h.
Professorat: Tomás Grau.
Lloc de realització: Facultat de Traducció i Interpretació.
Preu: 94 €
Presentació
Alguna vegada t'has preguntat d'on venen alguns dels videojocs més populars? En aquest cas creus que es nota d'alguna forma? T'interessa jugar a alguns jocs (o evitar-los!) sobre la base del seu origen? Si és així Per què? Aquest curs proposa estudiar com alguns dels títols més populars del món dels videojocs ens revelen, a través dels seus detalls, el lloc del qual provenen, la gent que els va fer i les intencions que tenien en fer-los. Anima't a conèixer el Japó a través del gamepad!
Objectius
Presentar una història crítica del mitjà del videojoc, un estil d'entreteniment que ha passat a dominar la vida quotidiana, però que encara no compta amb una mirada crítica institucionalitzada. Utilitzant l'element cultural amb els videojocs japonesos, s'espera que els alumnes desenvolupin amb el seu objecte d'entreteniment una mirada crítica que els faci revisar els seus prejudicis i idees preconcebudes, no ja sobre el videojoc, sinó sobre la societat japonesa en general.
Continguts
- Què és un videojoc japonès? (sessió introductòria).
- La història del joc japonès (estudis de cas - Space Invaders, Super Mario Bros i Resident Evil 4).
- El JRPG: Què és i com se l'identifica? (Estudis de cas - Legend of Zelda, Final Fantasy i Yakuza - Like a Dragon).
- Els jocs japonesos "d'autor" (Estudis de cas - Death Stranding, Deadly Premonition i Touhou Project).
- Jocs japonesos fora del Japó? (Estudis de cas - Undertale, Dead Space).
Metodologia
El format de classe ha d'incentivar el debat i la discussió, de manera que es tractarà que hi hagi participació activa en tot moment. L'objectiu de cada classe, a grans trets, és respondre a la pregunta que es formula al títol de cada classe. Es començarà cada sessió plantejant una pregunta, s'oferirà perspectiva amb exemples, i s'acabarà la sessió amb un debat (que es podrà fer després del descans). L'alumnat hauria de ser capaç de respondre la pregunta al final de la sessió. D'aquesta manera, s'espera complir amb l'objectiu del curs, és a dir, fomentar el pensament crític de l’alumnat.
Observacions
L'alumnat haurà de portar el seu propi ordinador (si en té) per a poder seguir les classes amb els materials audiovisuals facilitats. Així mateix, els animem també a portar els seus propis videojocs i comandaments perquè puguin compartir-los amb els companys i fomentar el debat.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Matrícula
Per matricular-vos necessiteu un NIU (número d'identificació universitària de la UAB). Trieu l'opció que correspongui, en funció de si ja disposeu de NIU o no:
- Matrícula amb NIU:
- en cas que no recordeu el NIU, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic argo.ice@uab.cat.
- si el que no recordeu és la contrasenya, podeu generar-la de nou en aquest enllaç.
- Matrícula sense NIU:
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.