Caixes niu al Campus

fotos caixes niu

Des del curs 2012-13 des del grup de voluntariat de Medi Ambient de la Fundació Autònoma Solidària en coordinació amb l’Oficina de Medi Ambient de la UAB es duu a terme un projecte de construcció, col·locació i seguiment de Caixes Niu al Campus Bellaterra de la UAB amb l’objectiu de fomentar la coneixença de la biodiversitat del campus i crear aquests espais artificials on algunes espècies d’ocells puguin criar.

Les persones voluntàries inicien el seguiment de les caixes entre finals de març i principis d’abril amb l’arribada de la primavera, unes caixes que es reparteixen entre la Facultat de Ciències i Biociències (10 caixes) i la Facultat de Veterinària i la zona del Rectorat (15 caixes). Aquestes caixes es visiten periòdicament cada dues setmanes per tal de poder veure tota l’evolució des de l’estadi d’ous fins als pollets.

Fins a 5 espècies d'aus han criat a les caixes niu que l'OMA i el voluntariat de la FAS van col·locar al campus de la UAB el curs 2012-13 i de les quals en fa seguiment periòdic des d'aleshores. Durant els quatre anys, s’han comptabilitzat un total 59 nius i 264 ous i han volat 198 pollets en les 25 caixes que hi ha repartides pel campus.

- Espècies que crien a les caixes niu (infografia, 5,6 MB)
- Resultats des de 2013 a 2016 (presentació, 1,8 MB)

Com es pot veure en el recull de resultats des de 2013 fins a 2016, les espècies que han criat a les caixes niu fins ara han estat la mallerenga carbonera (Parus major), mallerenga emplomallada (Parus cristatus), mallerenga petita (Parus ater), pardal comú (Passer domesticus) i pardal xarrec (Passer montanus), que durant aquests quatre anys han fet 59 nius i 264 ous i n’han volat 198 pollets.

Aquest curs, el projecte encara s’està duent a terme però fins principis del curs que ve no es podran obtenir resultats ja que el seguiment de les caixes s’allarga fins a finals de juny.

Totes aquestes dades es qualifiquen com a molt exitoses, ja que en aquest cas en particular la situació de les caixes és dins d’àrees urbanes i amb contacte directe amb les persones usuàries del campus. L’any passat 2016 justament va ser en el que es van obtenir millor resultats a nivell general (comptant les dues àrees on hi ha caixes).

Si voleu més informació sobre Caixes Niu a Catalunya podeu consultar el següent enllaç: www.nius.cat (on hi ha informació dels nius d'ocells de tot Catalunya; heu de triar l'any i anar ampliant el mapa fins la zona que us interessi).