Caixes niu al Campus

Col·locació i seguiment de caixes niu (per a mallerengues i altres ocells) al campus de la UAB

fotos caixes niu

Des del curs 2012-13 des del grup de voluntariat de Medi Ambient de la Fundació Autònoma Solidària en coordinació amb l’Oficina de Medi Ambient de la UAB es duu a terme un projecte de construcció, col·locació i seguiment de Caixes Niu al Campus Bellaterra de la UAB amb l’objectiu de fomentar la coneixença de la biodiversitat del campus i crear aquests espais artificials on algunes espècies d’ocells puguin criar.

Les persones voluntàries inicien el seguiment de les caixes entre finals de març i principis d’abril amb l’arribada de la primavera, unes caixes que actualment es reparteixen entre la Facultat de Ciències i Biociències (14 caixes) i la Facultat de Veterinària i la zona del Rectorat (14 caixes) i pels voltants de la plaça Cívica (11 caixes). Aquestes caixes es visiten periòdicament cada dues setmanes per tal de poder veure tota l’evolució des de l’estadi d’ous fins als pollets.

NOTA IMPORTANT: Malauradament, aquest curs, degut al COVID-19, el projecte de moment està aturat en no poder fer-se cap seguiment de les caixes.

Fins a 5 espècies d'aus han criat a les caixes niu que l'OMA i el voluntariat de la FAS van col·locar al campus de la UAB el curs 2012-13 i de les quals en fa seguiment periòdic des d'aleshores. Des de 2013 a 2019, s’han comptabilitzat un total de 113 nius i 572 ous i han volat més de 400 pollets en les caixes niu que hi ha repartides pel campus.

- Espècies que crien a les caixes niu (infografia, 5,6 MB)
- Resultats des de 2013 a 2019 (presentació, 0,8 MB)

Com es pot veure en el recull de resultats des de 2013 fins a 2019, les espècies que han criat a les caixes niu fins ara han estat la mallerenga carbonera (Parus major), mallerenga emplomallada (Parus cristatus), mallerenga petita (Parus ater), pardal comú (Passer domesticus) i pardal xarrec (Passer montanus), que durant aquests set anys han fet 113 nius, han post 572 ous, han nascut 484 pollets i n’han volat uns 414.

Analitzant les dades obtingudes en el període 2013-2019, cal distingir un primer període (fins curs 2016-2017) amb predomini de mallerengues sobre els pardals, mentre que des d'aleshores, s'ha incrementat moltíssim la presència de pardal enfront les mallerengues. El curs 2018-2019 es van afegir 15 caixes més al projecte (fins llavors n'hi havien unes 25 de promig) i algunes es van construir amb un diàmetre d'entrada força petit per intentar tornar a afavorir les mallerengues al campus.

En general, totes aquestes dades es qualifiquen com a molt exitoses, ja que en aquest cas en particular la situació de les caixes és dins d’àrees urbanes i amb contacte directe amb les persones usuàries del campus.

Si voleu més informació sobre Caixes Niu a Catalunya podeu consultar el següent enllaç: www.nius.cat (on hi ha informació dels nius d'ocells de tot Catalunya; heu de triar l'any i anar ampliant el mapa fins la zona que us interessi).