Setmana del 3 al 7 de juliol
Matrícula tancada
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Sonia Casillas Viladerramsi i Aina Colomer i Vilaplana
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
Sabies que els nostres genomes conserven informació sobre la història evolutiva de la nostra espècie? Per exemple, poden revelar-nos de quina manera diferents poblacions humanes s’han adaptat a grans canvis culturals, com la transició de les poblacions caçadores-recol·lectores als assentaments agrícoles del neolític; o com s’ho fan algunes poblacions per sobreviure en ambients extrems, com els inuit a les gèlides tundres àrtiques. Endinsa’t als secrets del passat amagats en els nostres genomes!
Objectius
- Conèixer conceptes com: genoma, gen, ADN, cromosoma, variant genètica, fenotip, dominància i recessivitat; replicació, transcripció i traducció, expressió gènica; bioinformàtica, base de dades, alineament de seqüències, arbre filogenètic; seqüenciació de l’ADN, assemblatge; diversitat genètica, evolució, selecció natural, adaptació a l’entorn.
- Conèixer algunes de les principals bases de dades d’interès per a les biociències.
- Conèixer algunes de les principals eines bioinformàtiques d’anàlisi de seqüències d'ADN.
- Conèixer els aspectes més rellevants de la composició genètica de les poblacions humanes i descobrir alguns exemples d’adaptació humana a l’entorn.
- Fomentar el respecte i l’afecte per la diversitat genètica i cultural intrínseques de la nostra espècie, potenciar el creixement intercultural i avançar cap a un desenvolupament més sostenible.
- Inspirar, atansar la recerca científica i fomentar l’interès per les biociències a la propera generació d’estudiants universitaris.
Continguts
Benvinguda i presentació del curs
Taller 1: Tan diferents i tan iguals alhora: taller sobre la diversitat genètica humana.
En aquest taller, l’alumnat aprendrà a:
- Determinar el sexe de l'individu representat pels seus dos genomes
- Localitzar els gens en els cromosomes corresponents
- Llegir el genotip de l'individu en una posició del genoma
- Interpretar el genotip i predir el corresponent fenotip, incloent-hi el color dels ulls, pell i cabell, la tolerància a la lactosa en adults, la detecció del sabor amarg del PTC, les propietats de la cera de l'orella i de l'olor corporal, o el daltonisme.
Taller 2: Copiant i enviant missatges genètics: taller sobre la replicació i transcripció de l’ADN, la traducció de l’ARN a proteïna i l’expressió gènica.
L’alumnat aprendrà què o com és:
- La transcripció de l'ADN a l'ARN missatger
- La traducció d'ARN missatger a proteïna
- Interpretar patrons d’expressió gènica
Els estudiants de diferents grups s'intercanviaran missatges genètics (ARN missatgers) corresponents a l'expressió d'un tipus cel·lular que hagin triat, de manera que un altre grup traduirà aquests missatges i esbrinarà el tipus cel·lular d’on s'han transcrit.
Taller 3: Seqüenciació de l’ADN en temps real: taller sobre la seqüenciació de l’ADN amb la tècnica d’última generació MinION.
L’alumnat aprendrà què o com és:
- L'estructura de l'ADN
- La replicació de l'ADN
- La tècnica de seqüenciació de l’ADN amb Oxford Nanopore
Aquest mòdul representa una primera presa de contacte amb el laboratori en què l’alumnat coneixerà els mètodes d'extracció, preparació i seqüenciació de l'ADN amb l'aparell MinION Mk1C, seguit de l'anàlisi de les dades generades.
Taller 4: Diversitat genètica i pandèmies: taller sobre el SARS-CoV-2 i la importància de la diversitat genètica per fer front a les pandèmies.
L’alumnat aprendrà a:
- Interpretar correctament les relacions representades en un arbre filogenètic.
- Com s'acumulen les mutacions en les seqüències d'ADN al llarg del temps evolutiu.
- La relació entre el nombre esperat de diferències entre seqüències homòlogues i el camí evolutiu a l'arbre.
- Inferir la relació evolutiva entre espècies o gens homòlegs
L’alumnat completarà una activitat interactiva sobre les característiques, l'origen i l'expansió del SARS-CoV-2, el virus causant de l’actual pandèmia.
Taller 5: Adapta’t!: taller sobre el descobriment de desenes de gens que han contribuït a l’adaptació de la nostra espècie al llarg de la nostra història evolutiva.
L’alumnat aprendrà:
- Quins són els processos que causen l'evolució biològica.
- El concepte de selecció natural a partir de simulacions.
- Que la selecció natural deixa empremtes en el genoma, les quals fan que puguem identificar-ne els episodis després de milers d'anys des que van ocórrer.
- Descobrirà el que ens han revelat les dades genètiques sobre l'origen de la nostra espècie i les principals rutes migratòries que ha seguit en la seva expansió pel planeta.
- Descriurà i entendrà la composició genètica de les poblacions humanes.
- Descobrirà molts exemples d’adaptació humana a l’entorn.
- Jugarà al joc de taula Genogràfic (genografic.omicsuab.org), ja sigui en la seva versió física o virtual.
Al llarg del curs, es completaran una o més activitats interactives del projecte Adapta’t (adaptat.omicsuab.org) i l’alumnat participarà activament a la lliga cooperativa de ciència ciutadana Adapta’t, contribuint a caracteritzar de forma preliminar noves regions genòmiques sotmeses a selecció en una o més poblacions humanes. En molts casos serà una primera presa de contacte dels estudiants amb el món de la recerca, alhora que la seva participació contribuirà amb nou coneixement científic d'utilitat per a la comunitat científica.
Metodologia
El curs és eminentment pràctic. Es treballaran tots els conceptes i reptes plantejats en grups i seguint la metodologia Learning by Doing, primer a partir de materials manipulatius i després a partir d’activitats interactives a l’aula virtual d’aprenentatge. El taller del dimecres inclourà una activitat al laboratori. S’acabaran totes les sessions amb una posada en comú d’allò que s’ha après en el taller.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Carmen Ávalos del Pino
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la Comunicació
Preu: 90 €
Presentació
T'has preguntat alguna vegada com s'han creat els teus personatges favorits, com s’han ideat les intrigues i trames que tant t'agraden?
Aquest curs està adreçat a vosaltres que:
- Sentiu passió pel fantàstic món de les sèries i el cinema
- Voleu conèixer els secrets de l'ofici de creador/a de sèries i pel·lícules seguint les diferents etapes del seu treball (idea, guió, realització)
- Desitgeu descobrir fins on arriba la vostra imaginació i creativitat
Objectius
- Conèixer l’ofici de manera pràctica i divertida a partir de la ideació i gravació.
- Treballar la capacitat comunicativa lingüística i audiovisual.
- Fomentar la creativitat artística i cultural.
- Afavorir la reflexió social i ciutadana.
- Fomentar el treball col.laboratiu, la participació i el debat respectuós.
- Reflexionar sobre temes i personatges d’interès a partir de la pròpia experiència com a espectadors.
Continguts
- Anàlisi d’algunes de les sèries i pel·lícules més recents (temàtiques, personatges, realització, edició)
- Noves propostes de qualitat.
- Com trobar i presentar una idea original.
- Introducció a l’escriptura audiovisual: idea, tractament, personatges, trames, escenaris.
- Gravació i edició d’un curtmetratge o d’una seqüència de sèrie o pel·lícula.
Metodologia
Les classes estan orientades de manera totalment pràctica, on l’alumnat aplica allò que la professora explica a les seves propostes creatives d’escriptura i gravació.
Les explicacions es basen en el visionat de fragments de sèries i pel·lícules.
Part important és la participació, el treball col·laboratiu, els debats i intercanvis d’idees entre l’alumnat.
Observacions
L'alumnat ha de portar telèfon mòbil, paper i bolígraf.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Cristina Maria Pereira Dos Santos i Xavier Jordana Comin
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
El curs va dirigit a les i els estudiants interessats en l'Antropologia Forense. Aquesta, estudia les restes humanes amb l'objectiu d'arribar a la identificació i la determinació de les causes de la mort. Aprendran les tècniques morfològiques i genètiques que utilitzen els forenses. El plantejament del curs es basa en la resolució d'un cas, en què els i les estudiants passaran per les diferents etapes de l'estudi antropològic, des de la recollida de les restes fins als estudis de laboratori.
Objectius
- Conèixer l'àmbit de l'antropologia forense, les seves tècniques i aplicacions
- Aplicar les tècniques de l'antropologia forense en la resolució d'un cas
Continguts
1r dia
- Presentació del curs per part del professorat
- Treball de camp: recollida de mostres
- Identificació genètica 1: mostres i extracció de DNA
2n dia
- Identificació de les restes
- Diagnòstics del perfil biològic de les restes: edat, sexe i estatura
- Identificació genètica 2: amplificació per PCR de DNA mitocondrial
3r dia
- Trets individualitzadors: patologia antemortem, perimortem i postmortem
- Determinació de les causes de mort
- Identificació genètica 3: seqüenciació de DNA mitocondrial
4t dia
- Dactiloscòpica
- Identificació genètica 4: interpretació de les dades genètiques
5è dia
- Presentació dels resultats de la investigació
Metodologia
Els i les estudiants treballaran en grup i veuran les diferents tècniques emprades en l’antropologia forense:
- Osteobiografia: estudi antropològic i forense de restes esquelètiques humanes. S’utilitzarà ossos humans reals de les col·leccions osteològiques de la Unitat d’Antropologia Biològica del BABVE.
- Genètica Forense: estudi genètic de restes i familiars amb tècniques de genètica molecular i anàlisi de dades.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata i càmera de fotos (pot ser el telèfon mòbil).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Olga Sánchez Martínez i Elena Hernández del Amo
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
Els microbis són invisibles a l’ull humà i d’ells se’n té poca informació, malgrat la seva importància en el funcionament del nostre planeta i la seva influència en un gran nombre d’activitats humanes. En aquest curs pretenem familiaritzar els estudiants amb el món microbià mitjançant tota una sèrie d'activitats pràctiques. Veurem de forma senzilla com es treballa amb els microbis al laboratori.
Prepara’t per endinsar-te en l’univers microbià, un món invisible que governa la vida!
Objectius
- Introduir els estudiants al món dels microbis.
- Situar els microbis en la jerarquia dels éssers vius.
- Analitzar el paper dels microbis des d’un punt de vista ambiental, industrial i de salut.
- Fer ús d’instruments i aparells per l’observació de microbis.
- Estudiar les tècniques bàsiques de treball i manipulació de microbis en el laboratori.
- Realitzar aïllament i recompte de microbis.
- Observar els microbis en una varietat de mostres naturals.
- Despertar interès i curiositat pel món de la ciència.
Continguts
Les classes pràctiques estaran constituïdes per diferents sessions en què s'introduirà primer als alumnes els coneixements bàsics per treballar en un laboratori de microbiologia (mètodes d'esterilització, tècniques asèptiques de manipulació de microbis, funcionament i observació amb el microscopi òptic). Després, les pràctiques constaran d'una sèrie d'activitats dirigides a mostrar la ubiqüitat i diversitat del món microbià en diferents tipus de mostres (cos humà, sòl, aire, aliments), així com l'efecte de substàncies antimicrobianes sobre els microorganismes. En algunes mostres caldrà aplicar tècniques de tinció per poder observar-les millor al microscopi. D'altra banda, es familiaritzarà als estudiants amb els mètodes més habituals de sembra i recompte de microbis.
El programa està estructurat en les següents pràctiques:
- Tècnica asèptica i sembra d'un cultiu axènic
- Ubiqüitat
- És important rentar-se les mans?
- Tècnica microscòpica i tincions
- Altres mètodes de sembra
- Quin és millor antisèptic?
- Aïllament de microorganismes del sòl
- Descongelació d'aliments
- Conservació d'aliments
- Postulats de Koch
- Motilitat
Metodologia
El curs és eminentment pràctic, i per això totes les activitats es duran a terme en els Laboratoris Integrats de la Facultat de Biociències. Les classes s’acompanyaran de breus explicacions introductòries per a cada pràctica i en finalitzar aquesta, es recopilaran les dades del grup i es discutiran els resultats a través d’un feedback amb els/les estudiants, que hauran d'omplir un qüestionari sobre cada pràctica. Es propiciarà el treball en parelles.
Observacions
L'alumnat inscrit hauria de portar una bata (pot ser d'un sol ús), ulleres de protecció, retolador per vidre i un encenedor.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Vicenç Soler Ruiz
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria
Preu: 90 €
Presentació
En aquest curs s’aprendrà a crear algorismes i programar des de zero. Descobrireu el món de la programació via el llenguatge de programació Python, molt estès avui en dia i de fàcil aprenentatge.
Objectius
Aprendre a programar i estructurar aplicacions en Python des de zero. No es requereix cap coneixement de programació previ ni alts coneixements d’informàtica. Qui ja sàpiga programar podrà ampliar els seus coneixements.
Continguts
- Introducció, variables i condicionals
- Bucles while i funcions
- Llistes i bucles for
- Llistes
- Tuples, diccionaris, conjunts
- Strings, fitxers i tractament d’errors
- Aplicació final
Metodologia
Les classes estaran orientades de manera absolutament pràctica, on l’estudiant estarà constantment aplicant a l'ordinador el que el professor explica a classe.
Observacions
No calen coneixements previs en programació (millor si es tenen).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9:30 a 14 h
Professorat: Neus Crespo Puig i Corel Mateo Canedo
Lloc de realització: Facultat de Psicologia
Preu: 90 €
Presentació
Per què ens comportem com ho fem? Com funciona la nostra ment? Com podem modificar el nostre comportament? I el dels altres? Quin paper tenen les emocions en la regulació de la nostra conducta? Tenen alguna cosa a veure les nostres emocions amb la salut? I amb els anys que viurem? Què és l'estrès? Com ens afecta? Podem detectar mentides? A aquestes i moltes altres preguntes provarem de donar una resposta basada en l'evidència científica.
Objectius
Es tracta d’una activitat orientada a aproximar al futur alumnat universitari a la comprensió dels processos motivacionals i emocionals. Es pretén fer una aproximació conceptual i molt pràctica perquè tinguin una visió general del coneixement científic sobre la matèria, de les aportacions de diferents ciències biològiques i socials a la seva comprensió, i de les implicacions que té a la seva vida quotidiana i per a les professions on el coneixement de la motivació i l’emoció humanes resulta essencial.
Continguts
En relació amb els continguts a desenvolupar, s’inclouen entre d’altres els següents: conceptes de psicologia de la motivació, conceptes de psicologia de les emocions, sistemes motivacionals, motivació intrínseca, funcions i expressió de les emocions, cognició i emoció, intel·ligència emocional, psicologia positiva. En relació a les preguntes que permeten presentar i treballar els continguts, a tall d’exemple s’enumeren les següents: Com una rata en un laberint ens ensenya a guanyar els Jocs olímpics?; Per què les bates blanques causen hipertensió? Com saber si el teu veí és un psicòpata? Com detectar mentides?
Metodologia
Per tal de desenvolupar la matèria, els continguts es presentaran integrats, sobre la fórmula de preguntes sobre alguns comportaments humans, que serveixen de fil conductor per presentar els tòpics més rellevants. Per tant, es pretén emprar una metodologia novedosa, atractiva i molt "refrescant", que combina la discussió en grup amb l'experimentació (pràctiques de laboratori i pràctiques virtuals) i amb jocs adreçats a verificar l'aprenentatge assolit (gamificació).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Xavier Bardina i Albert Ruiz Cirera
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 90 €
Presentació
Les matemàtiques són el llenguatge comú de la ciència i són essencials en el desenvolupament tecnològic. D'altra banda, vivim en l'era de la informació i la comunicació i es generen dades per tot arreu. El paper de les matemàtiques i l'estadística és central en la física, la informàtica i l'enginyeria però també en la biologia, la medicina, les finances, la comunicació o l'entreteniment. En aquest curs veurem com són presents a tot arreu i ens poden ajudar a abordar molts problemes reals.
Objectius
L'objectiu és visualitzar com les matemàtiques i l'estadística apareixen en contextos molt diversos. Volem transmetre la profunda transversalitat d'aquestes disciplines i les possibilitats de desenvolupament tant personal com professional que ofereixen. Veurem com la probabilitat ens permet prendre decisions en situacions d'incertesa i com molt sovint la nostra intuïció ens portaria a conclusions errònies. Fonamentada en la probabilitat, l'estadística ens permet d'una banda resumir la informació que contenen les dades i de l'altra, treure conclusions. Veurem que les matemàtiques estan presents en camps com la biologia per estudiar la dinàmica de les poblacions o la propagació d'una epidèmia, en el xifratge per poder enviar missatges encriptats com el número de la nostra targeta de crèdit o com els grafs formen part de l'entramat de mecanismes que fan funcionar moltes de les coses que ens envolten, que ens permeten relacionar-nos i que ens faciliten el nostre dia a dia.
Continguts
El curs està dividit en cinc mòduls:
- Probabilitat i combinatòria: cada dia de la nostra vida hem de prendre decisions en situacions d’incertesa. Per modelar aquestes situacions, que poden donar diferents resultats, els matemàtics hem desenvolupat la Teoria de la Probabilitat. Quan ens posem a calcular probabilitats, però, veiem que sovint la nostra intuïció falla i el resultat no és el que, a priori, esperàvem. Veurem alguns dels problemes clàssics de la probabilitat, alguns resultats sorprenents i plantejarem algunes paradoxes d’aquesta teoria. Per calcular probabilitats hem d'aprendre a comptar i, per tant, hem d'introduir la combinatòria.
- Estadística i anàlisi de dades: l'estadística ens permet resumir la informació continguda amb grans volums de dades i ens permet també treure conclusions i, per tant, generar coneixement a partir de les dades. Darrera de la majoria d'avenços científics, com pot ser una vacuna o un medicament, l'estadística hi participa activament en el disseny de l'experiment, en l'obtenció de les dades i en l'anàlisi de les dades per poder treure conclusions.
- Models de dinàmica de poblacions: La dinàmica de poblacions és la branca de la biologia que estudia com canvien les poblacions amb el temps plantejant-se preguntes del tipus: podem predir com creixerà una certa població de bacteris? Quina serà la població d’un país d’aquí a deu anys? Acabarà una població de depredadors amb les seves preses? Podem saber com s’estendrà una malaltia contagiosa? Veurem com podem trobar respostes a aquestes preguntes amb matemàtiques sorprenentment senzilles.
- Missatges encriptats i nombres primers: La criptografia ha estat present al llarg de la història per a poder assegurar les comunicacions confidencials. Amb la generalització dels ordinadors i la comunicació digital és imprescindible poder xifrar les comunicacions, i poder-nos assegurar que tant sols el destinatari la pot desxifrar. Veurem mètodes de criptografia utilitzats al llarg de la història, i ens concentrarem en un mètode molt utilitzat actualment que es basa en el concepte de nombre primer.
- Grafs: Un graf és un objecte matemàtic format per vèrtexs i arestes. Aquests objectes serveixen per modelar problemes de tota mena: des de les xarxes de carreteres fins les xarxes socials, passant per jocs com el cub de Rubik. Si tenim un graf, podem trobar un camí que passi exactament un cop per cada aresta? Com podem trobar el camí curt entre dos punts? Veurem algunes solucions a aquests problemes, i alguns algorismes que permeten explorar-les.
Metodologia
En les sessions de 9:30h a 11:30h realitzarem activitats d’aprenentatge dirigit, amb presentacions teòriques, resolució tutoritzada d’exercicis i anàlisi de situacions. En les sessions de 12h a 14h farem la part pràctica del curs. Serà el moment de posar en pràctica tot allò que hem après a la primera part i veure com les matemàtiques i l'estadística ens permeten solucionar problemes reals molt diversos. Sempre que sigui necessari farem ús d'ordinadors.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Pere Masjuan, Sebastián Grinschpun i Camilo Rojas
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 90 €
Presentació
En aquest curs explorarem les connexions espectaculars entre la física de partícules i la cosmologia que trobem en la Taula Periòdica dels Elements, en les dades d’experiments conduïts al CERN i en les cascades electromagnètiques que deixen els muons creuant la nostra atmosfera. De què està fet l’univers i quines regles segueix? Un curs a mig camí entre la física, la química i la matemàtica on posarem en valor els coneixements d’aquestes tres disciplines.
Objectius
L'alumnat aprendrà a posar en valor els coneixements d'aquestes tres disciplines per seguir l'aventura del camí de la investigació en física fonamental per tal de poder entendre la formació de la taula periòdica dels elements.
A més, treballarem altres competències com són el treball en equip, la competència oral, la presentació, la discussió en gran grup, etc.
Continguts
Farem 5 grups, un per cada tipologia de generació d’elements de la taula periòdica: Big Bang (H, He), Cosmic Ray Fission (Be, B), Merging of Neutron Stars (els més pesats), Exploding Massive Stars (els més comuns), dying low-mass stars (Li, C, N).
Cada dia farem una activitat diferent: Escales+LEGO, Master Class (histogrames), scattering + experiments, relativitat (inclou relativitat i decaïments).
Cada grup explorarà, dia a dia a la última hora, el mecanisme que creu que pot explicar el que ha generat el seu(s) element(s). Haurà d’anar incloent el que hem après cada dia. Només després d’haver fet els 4 dies podràs entendre com s’ha generat el teu element.
El 5è dia treballarem la presentació i l’exposició oral + posada en comú.
El programa que seguirem serà el següent:
- Dilluns: Activitat escales; Reptes amb LEGO (càrrega, massa, taula periòdica)
- Dimarts: LEGO 2 (desintegració i recull dels diferents reptes); Scattering (experiment + activitat dinàmica)
- Dimecres: Master Class del CERN (experiment ATLAS) + dinàmica amb histrogrames; Dinàmica amb Muons i cascades electromagnètiques (elements de relativitat especial).
- Dijous: Relativitat (formal) + experiments de Michelson-Morley; Diagrames de Feynman.
- Divendres: Preparació d'una presentació de resultats i conclusió en petit grup dels resultats de tota la setmana; sessió d'aprendre a escoltar, comentar, criticar, ajudar una presentació oral; posada en comú dels diferents temes treballats.
Metodologia
La metodologia que emprarem té dues línies d'acció.
Combinarem les classes magistrals a la pissarra/power-point amb metodologies de treball en petit i gran grup, alhora que l’eix de treball és el projecte que cada grup tindrà assignat. Així, la última hora de classe de cada dia serà de treball de projecte, mentre les altres hores seran 2h de treball teòric i 2h de treball pràctic.
L’últim dia serà diferent ja que les 2h primeres preparem en petit grup les presentacions que posarem en comú a les següents 2h (tindrem 5 grups de 5 persones, que tindran 20 minuts per presentar allò que han fet i entès); la darrera hora servirà per recollir i compartir allò après i comiat.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil, llibreta, estoig complet, llapis/retoladors de colors, cola per a paper i tisores.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Matrícula tancada
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 3 al 7 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Jordi Bartolomé Filella, Araceli Gort Esteve i Josep Estruch Morente
Lloc de realització: Facultat de Veterinària
Preu: 90 €
Presentació
El curs pretén que l'alumnat es familiaritzi amb tècniques d'observació, monitoratge i estudi d'animals salvatges. Aquestes tècniques inclouen l'ús de diversos tipus d'aparells, com trampes fotogràfiques, telèmetres o sistemes de posicionament global (GPS). També inclouen l'observació directa de la fauna de forma sistematitzada, mitjançant transsectes, aguaits o captures i l'observació indirecta, a partir de l'anàlisi de restes recollides en el camp.
Objectius
- Motivar l'alumnat en l'estudi, seguiment i gestió de la fauna salvatge del nostre territori.
- Adquirir coneixements teòric-pràctics que serveixin de fonament a l'alumnat que vulgui cursar graus dins de l'àmbit de ciències de la vida.
Continguts
1r dia
- Introducció al curs
- Temari: fototrampeig
- Sessió pràctica: col·locació de càmeres
2n dia
- Temari: radioseguiment
- Sessió pràctica: col·locació collars i seguiment
3r dia
- Temari: alimentació
- Sessió pràctica: microhistologia i observació microscòpica (dieta herbívors)
4t dia
- Temari: demografia i captura i recaptura
- Sessió pràctica: anellament i reconeixement de cranis de grans mamífers
5è dia
- Recollida càmeres i collars, visualització imatges i anàlisi dades
- Presentació, per part dels alumnes, d'una proposta d'estudi amb un dels mètodes treballats
Metodologia
El curs s'organitzarà en dues sessions diàries, una teòrica a l'aula i una pràctica al laboratori o al campus de la UAB.
Observacions
Per les sessions de camp cal portar gorra i calçat adequat ja que es preveu sortir pel campus durant el curs.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.