Setmana del 10 al 14 de juliol
Matrícula tancada
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Cristina Maria Pereira Dos Santos i Xavier Jordana Comin
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
El curs va dirigit a les i els estudiants interessats en l'Antropologia Forense. Aquesta, estudia les restes humanes amb l'objectiu d'arribar a la identificació i la determinació de les causes de la mort. Aprendran les tècniques morfològiques i genètiques que utilitzen els forenses. El plantejament del curs es basa en la resolució d'un cas, en què els i les estudiants passaran per les diferents etapes de l'estudi antropològic, des de la recollida de les restes fins als estudis de laboratori.
Objectius
- Conèixer l'àmbit de l'antropologia forense, les seves tècniques i aplicacions
- Aplicar les tècniques de l'antropologia forense en la resolució d'un cas
Continguts
1r dia
- Presentació del curs per part del professorat
- Treball de camp: recollida de mostres
- Identificació genètica 1: mostres i extracció de DNA
2n dia
- Identificació de les restes
- Diagnòstics del perfil biològic de les restes: edat, sexe i estatura
- Identificació genètica 2: amplificació per PCR de DNA mitocondrial
3r dia
- Trets individualitzadors: patologia antemortem, perimortem i postmortem
- Determinació de les causes de mort
- Identificació genètica 3: seqüenciació de DNA mitocondrial
4t dia
- Dactiloscòpica
- Identificació genètica 4: interpretació de les dades genètiques
5è dia
- Presentació dels resultats de la investigació
Metodologia
Els i les estudiants treballaran en grup i veuran les diferents tècniques emprades en l’antropologia forense:
- Osteobiografia: estudi antropològic i forense de restes esquelètiques humanes. S’utilitzarà ossos humans reals de les col·leccions osteològiques de la Unitat d’Antropologia Biològica del BABVE.
- Genètica Forense: estudi genètic de restes i familiars amb tècniques de genètica molecular i anàlisi de dades.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata i càmera de fotos (pot ser el telèfon mòbil).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Olga Sánchez Martínez i Elena Hernández del Amo
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
Els microbis són invisibles a l’ull humà i d’ells se’n té poca informació, malgrat la seva importància en el funcionament del nostre planeta i la seva influència en un gran nombre d’activitats humanes. En aquest curs pretenem familiaritzar els estudiants amb el món microbià mitjançant tota una sèrie d'activitats pràctiques. Veurem de forma senzilla com es treballa amb els microbis al laboratori.
Prepara’t per endinsar-te en l’univers microbià, un món invisible que governa la vida!
Objectius
- Introduir els estudiants al món dels microbis.
- Situar els microbis en la jerarquia dels éssers vius.
- Analitzar el paper dels microbis des d’un punt de vista ambiental, industrial i de salut.
- Fer ús d’instruments i aparells per l’observació de microbis.
- Estudiar les tècniques bàsiques de treball i manipulació de microbis en el laboratori.
- Realitzar aïllament i recompte de microbis.
- Observar els microbis en una varietat de mostres naturals.
- Despertar interès i curiositat pel món de la ciència.
Continguts
Les classes pràctiques estaran constituïdes per diferents sessions en què s'introduirà primer als alumnes els coneixements bàsics per treballar en un laboratori de microbiologia (mètodes d'esterilització, tècniques asèptiques de manipulació de microbis, funcionament i observació amb el microscopi òptic). Després, les pràctiques constaran d'una sèrie d'activitats dirigides a mostrar la ubiqüitat i diversitat del món microbià en diferents tipus de mostres (cos humà, sòl, aire, aliments), així com l'efecte de substàncies antimicrobianes sobre els microorganismes. En algunes mostres caldrà aplicar tècniques de tinció per poder observar-les millor al microscopi. D'altra banda, es familiaritzarà als estudiants amb els mètodes més habituals de sembra i recompte de microbis.
El programa està estructurat en les següents pràctiques:
- Tècnica asèptica i sembra d'un cultiu axènic
- Ubiqüitat
- És important rentar-se les mans?
- Tècnica microscòpica i tincions
- Altres mètodes de sembra
- Quin és millor antisèptic?
- Aïllament de microorganismes del sòl
- Descongelació d'aliments
- Conservació d'aliments
- Postulats de Koch
- Motilitat
Metodologia
El curs és eminentment pràctic, i per això totes les activitats es duran a terme en els Laboratoris Integrats de la Facultat de Biociències. Les classes s’acompanyaran de breus explicacions introductòries per a cada pràctica i en finalitzar aquesta, es recopilaran les dades del grup i es discutiran els resultats a través d’un feedback amb els/les estudiants, que hauran d'omplir un qüestionari sobre cada pràctica. Es propiciarà el treball en parelles.
Observacions
L'alumnat inscrit hauria de portar una bata (pot ser d'un sol ús), ulleres de protecció, retolador per vidre i un encenedor.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9:30 a 14 h
Professorat: Neus Crespo Puig i Corel Mateo Canedo
Lloc de realització: Facultat de Psicologia
Preu: 90 €
Presentació
Per què ens comportem com ho fem? Com funciona la nostra ment? Com podem modificar el nostre comportament? I el dels altres? Quin paper tenen les emocions en la regulació de la nostra conducta? Tenen alguna cosa a veure les nostres emocions amb la salut? I amb els anys que viurem? Què és l'estrès? Com ens afecta? Podem detectar mentides? A aquestes i moltes altres preguntes provarem de donar una resposta basada en l'evidència científica.
Objectius
Es tracta d’una activitat orientada a aproximar al futur alumnat universitari a la comprensió dels processos motivacionals i emocionals. Es pretén fer una aproximació conceptual i molt pràctica perquè tinguin una visió general del coneixement científic sobre la matèria, de les aportacions de diferents ciències biològiques i socials a la seva comprensió, i de les implicacions que té a la seva vida quotidiana i per a les professions on el coneixement de la motivació i l’emoció humanes resulta essencial.
Continguts
En relació amb els continguts a desenvolupar, s’inclouen entre d’altres els següents: conceptes de psicologia de la motivació, conceptes de psicologia de les emocions, sistemes motivacionals, motivació intrínseca, funcions i expressió de les emocions, cognició i emoció, intel·ligència emocional, psicologia positiva. En relació a les preguntes que permeten presentar i treballar els continguts, a tall d’exemple s’enumeren les següents: Com una rata en un laberint ens ensenya a guanyar els Jocs olímpics?; Per què les bates blanques causen hipertensió? Com saber si el teu veí és un psicòpata? Com detectar mentides?
Metodologia
Per tal de desenvolupar la matèria, els continguts es presentaran integrats, sobre la fórmula de preguntes sobre alguns comportaments humans, que serveixen de fil conductor per presentar els tòpics més rellevants. Per tant, es pretén emprar una metodologia novedosa, atractiva i molt "refrescant", que combina la discussió en grup amb l'experimentació (pràctiques de laboratori i pràctiques virtuals) i amb jocs adreçats a verificar l'aprenentatge assolit (gamificació).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Matrícula tancada
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Roberto Rubio i Marc Masdeu
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 90 €
Presentació
Pot un ordinador entendre, o fins i tot demostrar, un teorema? La geometria axiomàtica d'Euclides (300 a.C.) construeix tot el nostre coneixement geomètric raonant lògicament a partir d'un conjunt mínim de premisses o postulats. De manera molt semblant, programari recent com LEAN (2013) ha acceptat el repte de formalitzar i fins i tot crear matemàtiques.
Vine a experimentar fins a quin punt pot arribar un ordinador a entendre la geometria!
Objectius
-
Descobrir el mètode axiomàtic en geometria des d'una perspectiva històrica i matemàtica.
-
Aprendre a fer servir el llenguatge de programació LEAN.
-
Treballar la geometria axiomàtica amb LEAN.
-
Analitzar el poder dels theorem provers en la formalització i creació de matemàtiques.
Continguts
Per una banda, parlarem de geometria axiomàtica:
Com fem matemàtiques? Durant l'educació primària i secundària, ens donen l'enunciat de diversos teoremes (com el teorema de Pitàgores). De vegades fem servir un teorema per deduir lògicament altres propietats matemàtiques. Resulta que el mateix teorema també es pot deduir lògicament a partir d'altres propietats més simples (aquesta deducció s'anomena demostració del teorema), i el procés continua: les propietats es dedueixen lògicament a partir d'algunes propietats encara més simples, etc. Continua fins que arribem a algunes propietats, les més simples, que no podem deduir d'altres i que simplement se suposa que són certes. Aquests són com els àtoms d'una teoria matemàtica: els axiomes. Quins triaríeu per ser axiomes en geometria plana?
Per altra banda, treballarem amb LEAN:
LEAN és el theorem prover que farem servir per ensenyar geometria a l'ordinador. És un llenguatge de programació que no admet errors, t'obligarà a escriure el codi adequat. Haurem d'aprendre a escriure enunciats de teoremes i les seves demostracions. Per escriure aquestes demostracions, LEAN us pot ajudar, mitjançant el que es coneix com a tàctiques. No esperis que aquestes tàctiques facin tot el treball per tu, simplement t'ajuden a avançar pels diferents passos de la prova, fins que tinguis èxit. Per començar, escriurem les demostracions d'alguns fets bàsics de lògica i teoria de conjunts que de ben segur coneixeu de l'escola. Això us ajudarà a aprendre les primeres tàctiques.
I per últim, farem geometria amb LEAN:
I sí, podeu pensar en la geometria com una mena de vídeojoc en el qual hem de passar-nos pantalles (teoremes), i la manera de passar-nos cada pantalla és donar-li a LEAN una demostració tan correcta que LEAN mateix, sense saber què són punts ni rectes, pugui entendre.
Metodologia
Combinarem sessions dinàmiques i participatives de pissarra, llapis i paper (per descobrir entre totes i tots la geometria axiomàtica) amb sessions pràctiques amb ordinador (en les quals "ensenyarem l'ordinador" la nova geometria que hem aprés).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Carles Pedret Ferré
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria
Preu: 90 €
Presentació
Si t'interessa el fascinant món de la producció musical, aquest és el teu curs! Independentment del teu nivell i coneixement musical, aprendràs de forma pràctica i amena a crear els teus propis temes des de zero. Utilitzant eines de programari gratuïtes, recorrerem el vessant tècnic i l'artístic de la creació i la producció musical.
Objectius
En aquest curs ens introduirem en el món de la producció de música per tal que puguis crear els teus propis temes.
- Analitzarem els elements necessaris per construir un estudi de gravació a casa.
- Ens introduirem en la creació i la producció de l'obra musical.
- Estudiarem la naturalesa del so i jugarem a crear nous efectes sonors amb sintetitzador.
- Aprendrem les tècniques bàsiques de la producció musical actual, la mescla i la masterització.
- Veurem l'estructura de les diferents parts d'una cançó i els diferents elements que hi podem trobar (melodia, acords, baix, percussió, etc.).
En definitiva, d'una manera eminentment pràctica i independentment del teu nivell i coneixement musical, aconseguirem entendre el paper de la producció en la creació de la música actual, passant una bona estona treballant de forma individual i en equip.
Continguts
Al llarg del curs, de 5 dies de durada, combinarem la part artística amb continguts propis de l'enginyeria. Potenciarem el teu talent musical, la teva capacitat de creació i les teves emocions per aprendre a fer música des de zero. Ho farem mitjançant eines de programari i maquinari, aprofundint en aspectes tècnics de la creació del so i de la producció de música.
- Presentació del curs
- L'evolució de la producció musical
- Els elements d'un Home Studio
- Ordinador, targeta de so externa i teclat MIDI
- El DAW (Digital Àudio Workstation)
- Introducció a Wavefroom Free
- Configuració inicial
- Navegació i funcions bàsiques
- Instal·lació d'instruments virtuals (VST plugins)
- Edició de pistes d’audio i MIDI
- Creacions de so amb sintetitzadors
- Introducció al procés compositiu
- Melodia
- Harmonia
- Forma o estructura
- Estil o arranjament
- Harmonia total i progressions harmòniques típiques
- El procés d'autoproducció
- Gravació de veu i d'instruments reals
- Creació de pistes amb teclat MIDI
- Creació de pistes amb Musescore
- Loops i automatitzacions
- Efectes sonors: Reverbs i Delays
- La postproducció
- La correcció del so i afinació
- La mescla
- La masterització
- La renderització
- La publicació a les plataformes de música
Metodologia
El curs combinarà parts expositives amb parts pràctiques. El professor explicarà els objectius a aconseguir al començament de cada activitat, els continguts fonamentals i les eines necessàries de programari per poder-ho fer. Amb exemples pràctics i il·lustratius es mostrarà què es pretén aconseguir en cada activitat. En la part pràctica es treballarà de forma individual i fent equips, i el professorat guiarà en els passos a seguir.
Observacions
L'alumnat haurà de portar auriculars (imprescindible) i ordinador portàtil (recomanable).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Places exhaurides
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Pere Masjuan, Sebastián Grinschpun i Camilo Rojas
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 90 €
Presentació
En aquest curs explorarem les connexions espectaculars entre la física de partícules i la cosmologia que trobem en la Taula Periòdica dels Elements, en les dades d’experiments conduïts al CERN i en les cascades electromagnètiques que deixen els muons creuant la nostra atmosfera. De què està fet l’univers i quines regles segueix? Un curs a mig camí entre la física, la química i la matemàtica on posarem en valor els coneixements d’aquestes tres disciplines.
Objectius
L'alumnat aprendrà a posar en valor els coneixements d'aquestes tres disciplines per seguir l'aventura del camí de la investigació en física fonamental per tal de poder entendre la formació de la taula periòdica dels elements.
A més, treballarem altres competències com són el treball en equip, la competència oral, la presentació, la discussió en gran grup, etc.
Continguts
Farem 5 grups, un per cada tipologia de generació d’elements de la taula periòdica: Big Bang (H, He), Cosmic Ray Fission (Be, B), Merging of Neutron Stars (els més pesats), Exploding Massive Stars (els més comuns), dying low-mass stars (Li, C, N).
Cada dia farem una activitat diferent: Escales+LEGO, Master Class (histogrames), scattering + experiments, relativitat (inclou relativitat i decaïments).
Cada grup explorarà, dia a dia a la última hora, el mecanisme que creu que pot explicar el que ha generat el seu(s) element(s). Haurà d’anar incloent el que hem après cada dia. Només després d’haver fet els 4 dies podràs entendre com s’ha generat el teu element.
El 5è dia treballarem la presentació i l’exposició oral + posada en comú.
El programa que seguirem serà el següent:
- Dilluns: Activitat escales; Reptes amb LEGO (càrrega, massa, taula periòdica)
- Dimarts: LEGO 2 (desintegració i recull dels diferents reptes); Scattering (experiment + activitat dinàmica)
- Dimecres: Master Class del CERN (experiment ATLAS) + dinàmica amb histrogrames; Dinàmica amb Muons i cascades electromagnètiques (elements de relativitat especial).
- Dijous: Relativitat (formal) + experiments de Michelson-Morley; Diagrames de Feynman.
- Divendres: Preparació d'una presentació de resultats i conclusió en petit grup dels resultats de tota la setmana; sessió d'aprendre a escoltar, comentar, criticar, ajudar una presentació oral; posada en comú dels diferents temes treballats.
Metodologia
La metodologia que emprarem té dues línies d'acció.
Combinarem les classes magistrals a la pissarra/power-point amb metodologies de treball en petit i gran grup, alhora que l’eix de treball és el projecte que cada grup tindrà assignat. Així, la última hora de classe de cada dia serà de treball de projecte, mentre les altres hores seran 2h de treball teòric i 2h de treball pràctic.
L’últim dia serà diferent ja que les 2h primeres preparem en petit grup les presentacions que posarem en comú a les següents 2h (tindrem 5 grups de 5 persones, que tindran 20 minuts per presentar allò que han fet i entès); la darrera hora servirà per recollir i compartir allò après i comiat.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil, llibreta, estoig complet, llapis/retoladors de colors, cola per a paper i tisores.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Matrícula tancada
Informacions del curs
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2023
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Laila Darwich Soliva, Chiara Seminati, Dolors Izquierdo, Pol Llonch, Biel Garcias, Manel Lopez Bejar i Fernando Javier Duarte
Lloc de realització: Facultat de Veterinària
Preu: 90 €
Presentació
L'objectiu d'aquest curs és donar a conèixer a l'alumnat la nova visió multidisciplinària d'Una Sola Salut ("One Health") que s'està instaurant a nivell mundial, per poder controlar i prevenir les presents i futures malalties infeccioses que afecten la salut de les persones, els animals i els ecosistemes. Amb aquest curs es pretén que l'alumnat tingui una visió molt més àmplia de les malalties que es poden transmetre entre animals i persones i de la dificultat del seu control si no es treballa en equip.
Objectius
- Entendre el concepte “d’Una Sola Salut" i conèixer com s'aborda l'estudi de les malalties sota aquest concepte.
- Conèixer els principals mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses i els patrons de presentació.
- Conèixer els principals tipus de malalties que es poden transmetre dels animals a les persones i les mesures de prevenció.
- Interpretació i utilitat de les eines de diagnòstic de malalties infeccioses.
- Entendre els efectes afavoridors en l'aparició i transmissió de malalties vinculades a afectacions de salut ambiental.
- Entendre la importància del benestar animal i en quins aspectes ètics i funcionals se sustenta.
- Aprendre com es relaciona el benestar animal amb la salut, i quins elements els condicionen.
Continguts
- Nous conceptes en malalties infeccioses: "Una Sola Salut", "zoonosi"
- Mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses entre animal-home (zoonosi)
- Patrons de presentació de les malalties infeccioses
- Casos pràctics de transmissió de zoonosi
- Mesures de prevenció davant malalties infeccioses
- Com comportar-se i treballar de forma segura en un laboratori de microbiologia
- Conèixer les eines per al diagnòstic de malalties infeccioses
- Salut ambiental
- Conceptes ètics, definicions i aspectes que determinen el benestar animal
- Com es mesura el benestar animal
- El benestar animal condicionat per l'ambient
- El benestar animal condicionat per la salut animal
- Mecanismes de prevenció i millora del benestar animal
- Com resoldre un cas pràctic
Metodologia
- Classes teòriques (interactives)
- Exposicions orals i discussió de casos clínics a classe
- Treball pràctic en el laboratori d’infeccioses
- Visites guiades a la granja de veterinària
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.