Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Neurociència i aprenentatge a l'educació infantil 0-6

Places exhaurides

Modalitat: en línia asíncron
Adreçat a: docents d'educació infantil, educació primària i cicles formatius
Durada: 30 hores
Calendari: del 13 de febrer al 30 d'abril de 2024
Professorat: Marta Portero Tresserra
 

Formació subvencionada en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 17 de desembre a través del cercador d'activitats XTEC amb el codi 9001180012

  • Adjudicació de places: del 18 al 21 de desembre 

  • Matrícula: del 21 de desembre al 8 de gener 

 

Presentació 

El creixent interès per una educació basada en l’evidència científica, així com els recents progressos en el camp de la psicologia i la neurociència sobre els processos d’aprenentatge i plasticitat cerebral han permès el desenvolupament de ponts entre la investigació i la pràctica educativa.

L’objectiu del curs és apropar d’una manera amena i rigorosa els estudis científics dels últims anys que pretenen proporcionar eines útils i fonamentació teòrica i empírica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil.

Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 6 anys i dels processos de neuroplasticitat, es posarà èmfasi en la reflexió sobre una aplicació a l’aula que inclogui els principals factors que intervenen en l’aprenentatge, com ara la importància de l’estimulació de l’entorn, el desenvolupament de les diferents àrees cognitives durant aquesta etapa, la relació entre l’estil de vida i l’aprenentatge, i la importància dels espais on s’esdevenen les experiències d’aprenentatge.

Finalment, el curs pretén contribuir a disminuir la prevalença de creences i pràctiques basades en mites i en teories pseudocientífiques.

 

Objectius

  • Comprendre els conceptes principals provinents de la psicologia i la neurociència sobre la plasticitat cerebral i la seva relació amb l’aprenentatge dels infants dels 0 als 6 anys de vida
  • Conèixer les diferents etapes de la maduració evolutiva que acompanyen el desenvolupament cognitiu, el sensorial, el motor, el socioemocional i el lingüístic.
  • Identificar els principals factors de risc i els factors protectors durant els primers anys de vida
  • Desenvolupar estratègies i experiències d’aprenentatge que respectin el desenvolupament del cervell i les necessitats de l’infant
  • Obtenir fonamentació teòrica per al disseny de metodologies pedagògiques basades en l’evidència científica

 

Continguts

  • Introducció a la Neurociència i a la Psicologia de l’aprenentatge
  • Desenvolupament del cervell durant l’etapa 0 - 6
  • Processos d’aprenentatge i sistemes de memòria
  • Etapes del desenvolupament del cervell i propostes d’aula basades en la recerca:
    • Desenvolupament cognitiu
    • Desenvolupament sensorial i motor
    • Desenvolupament del llenguatge
    • Desenvolupament social i emocional
  • Principals mites en el camp educatiu

 

Metodologia

El curs es desenvoluparà a partir de la lectura d’articles científics i de material audiovisual, juntament amb el treball a partir d’activitats i fòrums a l’aula virtual.

 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. Caldrà lliurar les dues activitats del curs.
 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a l’aula Moodle del campus virtual 

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya