Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La literatura a l'ESO: lectura autònoma i lectura guiada

Places exhaurides

Modalitat: sessions presencials al Campus de Bellaterra de la UAB i sessions en línia síncrones (videoconnexions) 

Adreçat a: docents d'educació secundària 

Durada: 20h (10 hores en sessions presencials i 4 hores en línia síncrones  + 6 hores de treball autònom)

Calendari del curs: del 5 de febrer al 08 d'abril de 2024

Horaris de sessions presencials: 5 i 12 de febrer, 4 i 11 de març de 17h a 19:30h

Horaris de sessions en línia síncrones: 26 de febrer i 8 d'abril de 17h a 19h

Professora: Mireia Manresa Potrony

Formació subvencionada en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 17 de desembre a través del cercador d'activitats XTEC amb el codi 9001160012.

  • Adjudicació de places: del 18 al 21 de desembre 

  • Matrícula: del 21 de desembre al 8 de gener 

Presentació 

La publicació del nou currículum suposa una oportunitat per actualitzar l’aproximació a la lectura literària a l’ESO. La competència literària en aquesta nova proposta es basa principalment en la lectura d’obres, articulada en dues competències específiques: la lectura autònoma i la lectura guiada. Ambdues modalitats de lectura ajuden a configurar la competència literària dels estudiants, que han d’acabar l’educació bàsica amb les eines i el bagatge imprescindibles per a esdevenir lectors literaris autònoms i competents.  Això vol dir que hem de buscar la manera, com a docents, que puguin llegir, interpretar i valorar alguns aspectes de les obres i que s’impliquin en la lectura literària més enllà de les aules, sigui quin sigui el seu punt de partida.   

El curs proposa una aproximació als principis bàsics i aspectes clau de la planificació de les dues modalitats de lectura literària a l’ESO, atenent al que proposa el currículum i a l’experiència i sabers acumulats en la nostra tradició educativa i la d’altres contextos.  

 

Objectius

  • Definir les funcions i característiques de la lectura autònoma i de la lectura guiada i compartida  

  • Adquirir criteris per a la selecció de les obres literàries segons les dues modalitats de lectura  

  • Aplicar eines per diagnosticar el context d’intervenció per tal de planificar programes de lectura autònoma adaptats als perfils dels estudiants  

  • Planificar estratègies per a l’acompanyament i el seguiment de la lectura autònoma 

  • Aproximar-se a les diferents estratègies per programar la lectura guiada i compartida 

 

Programa/Continguts: 

  • La literatura en el nou currículum LOMLOE  

  • Lectura autònoma i lectura guiada i compartida 

  • Criteris de selecció dels textos literaris per a la lectura autònoma i per a la lectura guiada i compartida 

  • Estratègies i pràctiques per a l’acompanyament de la lectura literària a l’ESO  

 

Metodologia

Es tractaran els aspectes clau de la planificació de les obres literàries a l’ESO amb la mirada posada en l’aplicació a l’aula. S’hi combinarà l’exposició per part de la formadora i la participació en activitats i tasques durant i entre sessions. Aquestes activitats serviran per posar en pràctica i exemplificar els principis tractats en les sessions sobre la programació de la lectura literària. Es tindran en compte les necessitats docents i les característiques del context dels participants. És una formació centrada en qüestions metodològiques i de planificació, que s’orienta principalment a oferir criteris per a l’articulació de les lectures a l’ESO.

   

Avaluació 

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.

Es valorarà la implicació en la realització de les tasques proposades durant i entre les sessions i la qualitat del treball final, que consistirà en l’elaboració d’una proposta esquemàtica de lectura guiada en forma d’itinerari literari.  

 

Certificació 

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. 

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació: 

  • Bona qualitat de la connexió a Internet
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya