Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

De què parlem quan parlem de contextualització, regulació i personalització dels aprenentatges?

Modalitat: conferències telemàtiques per videoconnexió
Adreçat aprofessorat d'educació infantil, primària i secundària.
Durada:  4 sessions de 2 hores
Calendari19 d’octubre; 2, 9 i 16 de novembre
Horari: de 17.30 h a 19.30 h
Lloc de realització: retransmissió en directe amb l'aplicació 
Professorat: Meritxell Cano Autet i Digna Couso Lagaron
Preu: 18€

Matrícula tancada

 

Presentació 

L’objectiu de l’itinerari és fer conèixer alguns aspectes clau del nou currículum, com ara l’aprenentatge situat, l’avaluació competencial lligada als processos de metacognició i d'autoregulació dels estudiants i la personalització dels aprenentatges, i reflexionar-hi.

 

Programa

Sessió 1, dijous 19 d’octubre, de 17.30 h a 19.30 h

La personalització i el Disseny Universal per a l’Aprenentatge, a càrrec de Meritxell Cano Autet

Entendre la diversitat com la norma i no l’excepció i prendre consciència que és l’aprenent el que ha de donar sentit als aprenentatges ens obre la porta a un nou paradigma educatiu on els alumnes prenen decisions sobre què i com aprenen i participen activament, almenys en part, tant en l’avaluació com en el disseny de l’activitat. Els docents, per la seva banda, han de flexibilitzar espais i temps i oferir propostes diverses i lliures de barreres per garantir que tothom avança. En la sessió farem una introducció a la personalització dels aprenentatges per entendre què implica, com connecta amb el nou currículum i com ens hi podem anar aproximant des dels centres. Concretarem aquesta visió de l’educació amb el Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA).

Sessió 2, dijous 2 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h

On anem: objectius ferms i mitjans flexibles. La intencionalitat pedagògica i l’avaluació en el marc del nou currículum, a càrrec de Meritxell Cano Autet

En els últims anys hem avançat molt per entendre que l’avaluació és molt més que acreditar o qualificar. Aquesta nova visió, i un currículum cada vegada més flexible, ens haurien de portar a prioritzar i sistematitzar totes aquelles destreses que han de contribuir a desenvolupar les diferents competències dels aprenents. Per fer-ho possible, i també en el marc de la personalització dels aprenentatges, cal tenir molt clara la nostra intencionalitat pedagògica, on volem arribar en cada proposta, en cada curs, cicle o etapa. El nou currículum ens proposa fites i nosaltres hem de desplegar com hi arribarem i saber discriminar allò que és imprescindible i els diferents camins que ens hi poden portar. D’aquesta manera, l’avaluació, com a intencionalitat, esdevé la nostra millor aliada per a incorporar canvis metodològics a les nostres aules. En aquesta sessió tractarem l’avaluació competencial en el marc de l’actual decret. Parlarem de mapes competencials, indicadors i rúbriques i ho connectarem amb la personalització dels aprenentatges.

Sessió 3, dijous 9 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h

Una cultura metacognitiva a l’aula i alumnes que prenen decisions, a càrrec de Meritxell Cano Autet

Avui dia ningú posa en dubte que el paper actiu dels estudiants ha de passar necessàriament per promoure la seva metacognició i fer-los conscients de com aprenen. Comptem amb moltes evidències que palesen que l’avaluació formadora contribueix significativament a la millora dels aprenentatges i, si volem personalitzar-los, cal empoderar els alumnes per poder prendre decisions: marcar-se objectius, escollir estratègies, prendre consciència del seu nivell competencial, definir plans de treball, etc. De fet, la metacognició esdevé el pont dels models basats en la diferenciació als basats en la personalització. En aquesta última sessió veurem com per personalitzar calen aprenents amb unes bones destreses reflexives i treballar la metacognició de manera sistemàtica i freqüent a l’aula. Parlarem de recursos per a fer-ho i de la seva rellevància. 

Sessió 4, dijous 16 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h

Les situacions d'aprenentatge a l'aula: què, per què i com, a càrrec de Digna Couso Lagaron

El nou currículum, seguint la proposta d'un ensenyament orientat a fer competents els estudiants en l'ús del coneixement, es vehicula a través de situacions d'aprenentatge. Aquesta proposta d'ensenyament contextualitzat i competencial ens porta a fer-nos preguntes sobre si el que ja fem es troba en aquesta línia, sobre per què cal fer-ho així ara o sobre com començar a dissenyar i planificar l'actuació docent des d'aquesta perspectiva. En aquesta xerrada-taller treballarem sobre aquest concepte de situació d'aprenentatge per a dotar de significat real i profund la nostra intervenció didàctica mitjançant aquestes situacions d'aprenentatge, com també analitzarem aspectes clau per a la seva millora.

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Es farà control d'assistència des del mitjà telemàtic. Per tenir dret a la certificació cal assistir-hi el 80% de la durada de l'activitat.

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació: 

  • Bona qualitat de la connexió a Internet
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet)
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, poden romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'itinerari. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. En cas de devolució de l’import, se'n deduiran 5€ en concepte de despeses de gestió.