Equips Educació Infantil i Primària
Equips Educació Infantil i Primària
Coordinació:
Dolors Masats Viladoms, professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials de la UAB. Forma part del Grup de Recerca en Ensenyament i Interacció Plurilingües.
Carol Barriuso Rayo, mestra d'infantil i primària i ambaixadora eTwinning del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Responsable ICE: Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip constituït majoritàriament per especialistes d'anglès en actiu en escoles de primària públiques. L'equip es va constituir com a grup formador el curs 2018-2019. A+Project és un acròstic que resumeix la voluntat del grup: Analysing Pools of Resources and Offering Joint Experiences to other Creative Teachers, alhora que juga amb la idea de crear projectes excel·lents (A+).
Objectius:
- Reflexionar com, des de les aules d'anglès d'infantil i primària, es pot participar en projectes interdisciplinaris de l'escola.
- Promoure el desenvolupament de les competències del segle XXI.
- Elaborar, implementar i avaluar propostes didàctiques basades en l'enfocament per projectes i l'ús de recursos digitals.
- Consolidar un model d'ensenyament de l'anglès que posi l'alumnat al centre del seu procés d'aprenentatge.
- Compartir amb la comunitat educativa reflexions teòriques, propostes pràctiques i recursos didàctics per promoure l'ensenyament de l'anglès des d'un enfocament competencial.
Blog de l'equip: http://blogs.uab.cat/equipice-a-project/
Coordinació:
Alícia Masip, mestra d'Educació Infantil a l'Escola Bellaterra i llicenciada en art dramàtic.
Xema Vidal, dissenyador i exdirector de l’Escola Massana.
Responsable ICE: Maria Dalmases Arnella.
Descripció de l’equip:
L’equip reflexiona al llarg del curs i treballa amb diferents temàtiques que després es re-utilitzen en unitats formatives: jornades, trobades, formació permanent al professorat. Constitueixen coneixements, postures i posicionaments que es transfereixen a la comunitat educativa (mestres, formadors i professors) i que tenen la finalitat d’estendre i compartir el coneixement aconseguit per l’equip al llarg de les sessions.
Objectius:
- Establir criteris i metodologies pel que fa a l’educació artística: Visual i Plàstica.
- Intercanviar experiències que els membres realitzen a les seves aules o en diferents formacions per tal d’establir, a partir de l’experiència, dimensions pedagògiques rellevants i constructores de coneixement.
- Dissenyar i editar jornades i formació continuades per tal de difondre i compartir les nostre línies de treball i de recerca entorn de l’art; amb la comunitat de l’ICE de la UAB i amb la comunitat científica i educativa en general.
- Fomentar l’ús de metodologies innovadores tal com les TIC i les TAC com a eines de treball, de suport i difusió de les diferents activitats que duem a terme.
- Establir diàleg entre les institucions de rellevància científica, cultural i artística de l’àmbit, que ens puguin ajudar a les nostres tasques d’investigació i de recerca entorn l’art i l’educació.
- Consolidar el treball en xarxa i col·laboratiu entre els participants del grup.
- Compartir el coneixement i la reflexió.
Coordinació:
Montserrat Fons Esteve, professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UB.
Maria Rosa Gil Juan, doctora en Psicologia i especialista en el primer aprenentatge de la lectura i l'escriptura i en processos d'acompanyament a centres.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip format per professionals en actiu d’Educació Infantil i dels primers cursos d’Educació Primària i professorat universitari dedicat a la formació inicial i permanent interessats en l’aprofundiment de les bases cognitivo-psicolingüístiques relacionades amb l’aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura i la reflexió docent sobre pràctiques facilitadores.
Objectius:
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
-
Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
-
Reflexionar sobre pràctiques docents a partir dels referents teòrics, i prepapar activitats formatives i articles de divulgació.
-
Transferir les reflexions a través de cursos, assessoraments, jornades i el blog.
Blog de l'equip: https://icellegiriescriure.wixsite.com/aprendre
Coordinació:
Èlia Tena Gallego, professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB.
Àngela García Lladó, Doctora en Didàctica de Ciències Experimentals per la UB, cofundadora de la cooperativa Eduxarxa i formadora de professorat de primària i secundària.
Responsable ICE: Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per un grup de mestres d’educació infantil i primària reunits per l’interès en cercar vies per millorar de forma constant l’ensenyament i l’aprenentatge de la ciència. Innova a les pròpies aules i comparteix aquestes experiències per mantenir un debat constructiu com a base per seguir avançant, juntament amb les trobades amb experts en temes específics i la lectura reflexiva de publicacions de l’àmbit. Ha treballat en les diferents disciplines científiques com la química , la física, la biologia, l’astronomia, la geologia ... I està especialment interessat en l’avaluació. Transfereix el coneixement elaborat a través de publicacions, jornades i formacions.
Objectius:
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequarles a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
Coordinació:
Aida Hernández López, mestra de pedagogia terapèutica.
Carlos Moriana Garrido, mestre d’educació primària i Professor Associat al Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per un grup de mestres que reflexionen i aprofundeixen en la recerca sobre la coeducació, des de diferents àmbits educatius.
Objectius Principals:
-
Assessorar els projectes coeducadors dels centres.
-
Estudiar i aportar pautes per a l’ús d’un llenguatge inclusiu.
-
Elaborar un catàleg de joguines i contes no sexistes.
-
Dissenyar i elaborar materials, recursos i propostes degudament classificades i seqüenciades per a poder treballar als diferents nivells educatius, des de l’escola bressol fins a secundària.
-
Formar en temes de coeducació a les persones referents dels centres educatius del territori.
Coordinació:
Montse Vilella i Casellas, mestra de primària a l’escola Heurom - ZER Alt Lluçanès. Formadora del programa “Aprenem a l’escola rural” a la Catalunya Central, del Departament d’Educació.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L'equip està format per mestres que treballen a escoles rurals de Catalunya i reflexionen de forma conjunta sobre la seva pràctica educativa des de la mirada que aporta l'especificitat d'aquestes escoles.
Objectius Principals:
- Reflexionar sobre experiències d’aprenentatge portades a terme a les escoles rurals i els principis pedagògics que les sustenten per tal de generar coneixement.
- Analitzar aspectes pedagògics, metodològics i didàctics que poden garantir una innovació educativa ajustada al context de les escoles rurals i a les necessitats dels infants.
- Promoure el treball en xarxa i la construcció de saber compartit entre professionals i centres del territori.
Coordinació:
Josep Maria Llenas Sunyer, mestre d’educació infantil i formador de l’ICE.
Carolina Palacios Lara, mestra d'educació infantil actualment directora de l'Escola Bressol Porta Roges de Cervelló.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’ equip està constituït per professorat universitari de la UAB, formadors i mestres en actiu de l’etapa 0-6. Els darrers anys s’ha participat en algunes publicacions, alhora que s’han dissenyat, planificat i realitzat les Jornades d’Innovació en l’etapa d’Educació Infantil que se celebren bianualment des del 1992.
Objectius:
-
Aprofundir en aspectes dels dos cicles de l’etapa d’Educació Infantil: l’organització del centre, la interacció educativa, l’aprenentatge, el joc, el futur de l’etapa...
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
-
Organitzar les Jornades d’Innovació en l’etapa d’Educació Infantil.
-
Promoure la relació dels centres amb altres centres, famílies, institucions i/o empreses per millorar l’atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i/o professionals de l’alumnat.
-
Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Coordinació:
Antònia Fernàndez Mateo, mestre d'educació infantil i primària. Seminari ICE-Blanquerna La Cultura matemàtica de les persones.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per mestres d’educació infantil i primària i treballa sobre l’aprenentatge de les matemàtiques en contextos globalitzadors, entre els quals primordialment el treball per projectes, aportant una visió sociocultural de l’aprenentatge de les matemàtiques i potenciant el seu paper també en l’adquisició de les competències de caràcter transversal.
Objectius Principals:
-
Aportar una mirada competencial en l’educació matemàtica, de manera que prenguin un caràcter transversal per ajudar l’alumnat a donar significació al món que ens envolta.
-
Relacionar l’aprenentatge de les matemàtiques amb el treball per projectes.
-
Promoure la cooperació i l’intercanvi entre les diferents persones del grup.
Coordinació:
Juli Palou i Sangrà, professor del Departament de Didàctica de la Llengua de la UB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip constituït per professorat universitari i professionals en actiu d’Educació Primària. Equip coordinat pel Juli Palou. Es tracta d’un equip veterà anterior al 2005. Es considera molt important la incorporació de membres joves al grup i la possibilitat que se’ls ha ofert d’implicar-se en la formació permanent.
Objectius:
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
- Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
- Universalitzar l'atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d'aprenentatge de tots els alumnes en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
- Reflexionar i aprofundir en la manera com s'aborden les diferents situacions comunicatives que es generen a l'escola i a la vida d'aula i els gèneres discursius i les habilitats cognitivo-lingüístiques que s'hi troben imbricades.
Coordinació:
Assumpta Valls Casanovas, professora jubilada del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per docents que reflexionen col·lectivament sobre la pròpia pràctica amb la intenció d’ anar concretant i definint punts de referència, processos, criteris d’avaluació, i altres aspectes en relació al procés d’aprenentatge de la música.
Objectius:
-
Compartir experiències que, tenint com a punt de partida o finalitat l’audició de músiques del món, contemporànies o modernes, ens portin a tractar diferents aspectes rellevants de la didàctica de la música a les aules de primària.
-
Impulsar i portar a terme el projecte "Els compositors entren a l'aula". Des de la vessant de formadors, amb els mestres nous, i de participants.
-
Iniciar la pràctica de l’ús de la música electrònica en les composicions dels alumnes. Analitzar, reflexionar i debatre sobre el seu ús.
-
Elaborar documentació entorn a la creació musical a l’aula de primària on s’exposin les idees clau dels processos de creació i com els ha de conduir el mestre.
-
Participar en activitats de formació i transferència amb la finalitat de donar a conèixer la música contemporània i treballar-la vinculada a processos creatius.
Coordinació:
Maria Cruset Guinjoan, directora de l’escola Enxaneta de Terrassa.
Gloria Pernas Llobet, Escola Joan Maragall. Cap d'Estudis de l'escola Joan Maragall de Rubí.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció:
El seminari està constituït per mestres interessants en donar continuïtat a l’intercanvi, la reflexió i la formació al voltant de l’aprenentatge amb enfocament globalitzat i per projectes.
Objectius principals:
-
Fomentar la pràctica reflexiva compartida entorn a les pràctiques d’aula amb enfocament globalitzat.
-
Compartir diferents referents pedagògics que ajudin a fonamentar i emmarcar aquestes pràctiques.
-
Documentar i estudiar els processos d’aula per tal d’identificar alguns aspectes del model d’aprenentatge en el que es fonamenten: el protagonisme dels infants, el paper del mestre, el sentit de les temàtiques que s’hi aborden, la penetració de l’aprenentatge competencial.
-
Analitzar els objectius d’aprenentatge que es vinculen als diferents processos i fins a quin punt s’assoleixen de forma més profunda i significativa.
Coordinació:
Dolors Feixas Roche, mestra jubilada i Rosa Maria Barnadas Guerrero, mestra d’Educació Primària a l’institut Escola Coma-ruga
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per mestres d’educació infantil i primària de diverses escoles i està vinculat al de la Cultura Matemàtica de les Persones. Centra les seves sessions a reflexionar sobre les experiències i preguntes generades a les aules dels docents que en formen part. Es segueixen processos de situacions matemàtiques que es van enriquint amb la formació i amb la reflexió del grup. També es presenten situacions acabades que serveixen per analitzar i fer transferències a la pràctica de cada escola. S’intenta dotar d’un marc teòric compartit que doni suport a les pràctiques d’aula.
Objectius:
-
Analitzar processos d’aula des del punt de vista de la cultura matemàtica.
-
Prendre consciència de la pròpia pràctica per a la seva transformació i millora.
-
Fer transferència als centres de les reflexions compartides.
Coordinació:
Laia Castillo Ramón, mestre d’educació infantil a l’escola la Florida i membre de l’equip directiu
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Es tracta d’un grup de mestres d’infantil i primària amb interès i experiència en els ambients d’aprenentatge que es proposa fomentar la pràctica reflexiva compartida respecte d’aquesta metodologia d’aprenentatge que pretenem ajudar a desenvolupar l’autonomia en l’aprenentatge.
En molts moments a l’escola actual ens plantegem que els alumnes aprenguin per ser. Han d’aprendre per ser ciutadans crítics capaços d’entendre el món on viuen i poder intervenir-hi. Aprendre per ser competents. Aprendre a prendre decisions i argumentar-les. Aprendre a conviure amb els altres. Ja no es tracta només d’aprendre coneixements. En concret, a les propostes d’ambients de moltes escoles els demanem que triïn en funció dels seus interessos, que decideixin en funció de les possibilitats, que planifiquin què faran. Els demanem, en una situació d’aprenentatge, que siguin elles i ells mateixos. Podem dir, doncs, que als ambients i a les propostes d’aprenentatge autònom en general els infants han de ser per aprendre.
Objectius Principals:
-
Trencar l’aïllament dels equips de mestres que porten a la pràctica ambients d’aprenentatge creant un espai de col·laboració.
-
Esdevenir un espai de difusió d’aquesta manera d’aprendre al que se li encarreguin accions formatives per a professorat o en centre.
-
Treballar en la fonamentació de les pràctiques escolars per ajudar a tots els centres a saber els motius de tot allò que proposen als seus alumnes i com els hi ho proposen, sempre amb el doble objectiu de garantir el seu benestar i els seus aprenentatges.