Equips Educació Infantil i Primària
Equips Educació Infantil i Primària
Coordinació:
- Yolanda Álvarez.
- Ester Serramià.
Responsable ICE:
- Sílvia Guillamot, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Equip constituït majoritàriament per especialistes d’anglès en actiu en escoles de primària públiques. L’equip es va constituir com a grup formador el curs 2018-2019. A+Project és un acròstic que resumeix la voluntat del grup: Analysing Pools of Resources and Offering Joint Experiences to other Creative Teachers, alhora que juga amb la idea de crear projectes excel·lents (A+).
Objectius Principals:
- Reflexionar com, des de les aules d’anglès d’infantil i primària, es pot participar en projectes interdisciplinaris d’escola.
- Promoure el desenvolupament de les competències del segle XXI.
- Elaborar, implementar i avaluar propostes didàctiques basades en l’enfocament per projectes i l’ús de recursos digitals.
- Consolidar un model d’ensenyament de l’anglès que posi l’alumnat al centre del seu procés d’aprenentatge.
- Compartir amb la comunitat educativa reflexions teòriques, propostes pràctiques i recursos didàctics per promoure l’ensenyament de l’anglès des d’un enfocament competencial.
Blog de l'equip: https://webs.uab.cat/equipice-a-project/
Coordinació:
- Mercè Miró Mayor.
Responsable ICE:
- Jordi Albacete, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Els components del grup som professors o professionals especialistes interessats a introduir la reflexió a la pràctica professional entorn de l’art i interessats a incorporar eines artístiques o crear projectes d’innovació que puguin contenir claus metodològiques transferibles al camp educatiu des de l’art.
Objectius Principals:
- Establir criteris i metodologies pel que fa a l’educació artística: Visual i Plàstica.
- Intercanviar experiències que els membres realitzen a les seves aules o en diferents formacions per tal d’establir, a partir de l’experiència, dimensions pedagògiques rellevants i constructores de coneixement.
- Dissenyar i editar jornades i formació continuades per tal de difondre i compartir les nostres línies de treball i de recerca entorn de l’art; amb la comunitat de l’ICE de la UAB i amb la comunitat científica i educativa.
- Establir diàleg entre les institucions de rellevància científica, cultural i artística de l’àmbit, que ens puguin ajudar a les nostres tasques d’investigació i de recerca entorn l’art i l’educació.
- Consolidar el treball en xarxa i la col·laboració entre els participants del grup.
- Compartir el coneixement i la reflexió.
Coordinació:
- Ester Casas Gómez.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Equip format per professionals en actiu d’Educació Infantil i dels primers cursos d’Educació Primària i professorat universitari dedicat a la formació inicial i permanent interessats en l’aprofundiment de les bases cognitivo-psicolingüístiques relacionades amb l’aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura i la reflexió docent sobre pràctiques facilitadores.
Objectius Principals:
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
- Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
- Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
- Reflexionar sobre pràctiques docents a partir dels referents teòrics, i preparar activitats formatives i articles de divulgació.
- Transferir les reflexions a través de cursos, assessoraments, jornades i el blog.
Blog de l'equip: https://webs.uab.cat/icellegiriescriure-aprendre/
Coordinació:
- Èlia Tena Gallego.
- Àngela García Lladó.
Responsable ICE:
- Sílvia Guillamot, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està compost per un grup de mestres d’educació infantil i primària reunits per l’interès a cercar vies per millorar de forma constant l’ensenyament i l’aprenentatge de la ciència. Innova a les mateixes aules i comparteix aquestes experiències per mantenir un debat constructiu com a base per continuar avançant, juntament amb les trobades amb experts en temes específics i la lectura reflexiva de publicacions de l’àmbit. Ha treballat en les diferents disciplines científiques com la química, la física, la biologia, l’astronomia, la geologia ... I està especialment interessat en l’avaluació. Transfereix el coneixement elaborat a través de publicacions, jornades i formacions.
Objectius Principals:
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
- Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
Coordinació:
- Aida Hernández.
- Carlos Moriana Garrido.
Responsable ICE:
- Sílvia Guillamot, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per un grup de mestres que reflexionen i aprofundeixen en la recerca sobre la coeducació, des de diferents àmbits educatius.
Objectius Principals:
-
Assessorar els projectes coeducadors dels centres.
-
Estudiar i aportar pautes per a l’ús d’un llenguatge inclusiu.
-
Elaborar un catàleg de joguines i contes no sexistes.
-
Dissenyar i elaborar materials, recursos i propostes degudament classificades i seqüenciades per a poder treballar als diferents nivells educatius, des de l’escola bressol fins a secundària.
-
Formar en temes de coeducació a les persones referents dels centres educatius del territori.
Coordinació:
- Montse Vilella Casellas.
Responsable ICE:
- Jordi Albacete, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L'equip està format per mestres que treballen a escoles rurals de Catalunya i reflexionen de forma conjunta sobre la seva pràctica educativa des de la mirada que aporta l'especificitat d'aquestes escoles.
Objectius Principals:
- Reflexionar sobre experiències d’aprenentatge portades a terme a les escoles rurals i els principis pedagògics que les sustenten per tal de generar coneixement.
- Analitzar aspectes pedagògics, metodològics i didàctics que poden garantir una innovació educativa ajustada al context de les escoles rurals i a les necessitats dels infants.
- Promoure el treball en xarxa i la construcció de saber compartit entre professionals i centres del territori.
Coordinació:
- Arnau Careta.
- Carolina Palacios Lara.
Responsable ICE:
- Sílvia Guillamot, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està constituït per professorat universitari de la UAB, formadors i mestres en actiu de l’etapa 0-6. Els darrers anys s’ha participat en algunes publicacions, alhora que s’han dissenyat, planificat i realitzat les Jornades d’Innovació en l’etapa d’Educació Infantil que se celebren bianualment des del 1992.
Objectius Principals:
- Aprofundir en aspectes dels dos cicles de l’etapa d’Educació Infantil: l’organització del centre, la interacció educativa, l’aprenentatge, el joc, el futur de l’etapa...
- Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora amb la implicació i la participació dels alumnes.
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
- Organitzar les Jornades d’Innovació en l’etapa d’Educació Infantil.
- Promoure la relació dels centres amb altres centres, famílies, institucions i/o empreses per millorar l’atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i/o professionals de l’alumnat.
- Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Coordinació:
- Núria Borràs.
- Dolors Feixas Roche.
- Antònia Fernàndez Mateo.
Responsable ICE:
- Jordi Albacete, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està compost per mestres d’educació infantil i primària i treballa sobre l’aprenentatge de les matemàtiques en contextos globalitzadors, entre els quals primordialment el treball per projectes, aportant una visió sociocultural de l’aprenentatge de les matemàtiques i potenciant el seu paper també en l’adquisició de les competències de caràcter transversal.
Objectius Principals:
- Aportar una mirada competencial en l’educació matemàtica, de manera que prenguin un caràcter transversal per ajudar l’alumnat a donar significació al món que ens envolta.
- Relacionar l’aprenentatge de les matemàtiques amb el treball per projectes.
- Promoure la cooperació i l’intercanvi entre les diferents persones del grup.
Coordinació:
- Marta Pont Batalla.
Responsable ICE:
- Sílvia Guillamot, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Equip constituït per professorat universitari i professionals en actiu d’Educació Primària. Equip coordinat per la Marta Pont i el Juli Palou. Es tracta d’un equip veterà anterior al 2005. Atorga molta importància a la incorporació de membres joves al grup i la possibilitat que se’ls ha ofert d’implicar-se en la formació permanent.
Objectius Principals:
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
- Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
- Universalitzar l'atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d'aprenentatge de tots els alumnes en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
- Reflexionar i aprofundir en la manera com s'aborden les diferents situacions comunicatives que es generen a l'escola i a la vida d'aula i els gèneres discursius i les habilitats cognitivolingüístiques que s'hi troben imbricades.
Coordinació:
- Assumpta Valls Casanovas.
Responsable ICE:
Jordi Albacete, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per docents que reflexionen col·lectivament sobre la mateixa pràctica amb la intenció d’anar concretant i definint punts de referència, processos, criteris d’avaluació, i altres aspectes amb relació al procés d’aprenentatge de la música.
Objectius Principals:
- Compartir experiències que, tenint com a punt de partida o finalitat l’audició de músiques del món, contemporànies o modernes, ens portin a tractar diferents aspectes rellevants de la didàctica de la música a les aules de primària.
- Impulsar i portar a terme el projecte "Els compositors entren a l'aula". Des del vessant de formadors, amb els mestres nous, i de participants.
- Iniciar la pràctica de l’ús de la música electrònica en les composicions dels alumnes. Analitzar, reflexionar i debatre sobre el seu ús.
- Elaborar documentació entorn de la creació musical a l’aula de primària on s’exposin les idees clau dels processos de creació i com els ha de conduir el mestre.
- Participar en activitats de formació i transferència amb la finalitat de donar a conèixer la música contemporània i treballar-la vinculada a processos creatius.
Coordinació:
- Maria Cruset Guinjoan.
- Gloria Pernas Llobet.
Responsable ICE:
- Sílvia Guillamot, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció:
El seminari està constituït per mestres interessants en donar continuïtat a l’intercanvi, la reflexió i la formació al voltant de l’aprenentatge amb enfocament globalitzat i per projectes.
Objectius Principals:
- Fomentar la pràctica reflexiva compartida entorn de les pràctiques d’aula amb enfocament globalitzat.
- Compartir diferents referents pedagògics que ajudin a fonamentar i emmarcar aquestes pràctiques.
- Documentar i estudiar els processos d’aula per tal d’identificar alguns aspectes del model d’aprenentatge en el qual es fonamenten: el protagonisme dels infants, el paper del mestre, el sentit de les temàtiques que s’hi aborden, la penetració de l’aprenentatge competencial.
- Analitzar els objectius d’aprenentatge que es vinculen als diferents processos i fins a quin punt s’assoleixen de forma més profunda i significativa.
Coordinació:
- Carol Nieva Boza.
Responsable ICE:
- Jordi Albacete, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per un grup de mestres, psicomotricistes i professionals de l’àmbit universitari interessats a aprofundir en la reflexió, la recerca i la innovació al voltant de l’educació psicomotriu. Comparteixen experiències i coneixement amb la voluntat de consolidar aquesta disciplina com a camp científic, establint connexions entre la formació inicial i permanent del professorat i la pràctica psicomotriu als centres educatius.
Objectius Principals:
- Avançar en el reconeixement i consolidació de l’educació psicomotriu com a disciplina científica.
- Identificar els factors claus i condicions bàsiques que permeten dissenyar, innovar i argumentar la qualitat del model formatiu teòric, pràctic, corporal dels mestres i psicomotricistes per generar nous coneixements teòrico-pràctics i establir connexions entre la formació superior i la pràctica psicomotriu en els centres educatius.
Web de l'equip: https://webs.uab.cat/grepuab/
Instaram de l'equip: @grep_uab
Coordinació:
- Dolors Feixas Roche.
- Núria Borràs Rovira.
Responsable ICE:
Jordi Albacete, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està compost per mestres d’educació infantil i primària de diverses escoles i està vinculat al de la Cultura Matemàtica de les Persones. Centra les seves sessions a reflexionar sobre les experiències i preguntes generades a les aules dels docents que en formen part. Se segueixen processos de situacions matemàtiques que es van enriquint amb la formació i amb la reflexió del grup. També es presenten situacions acabades que serveixen per analitzar i fer transferències a la pràctica de cada escola. S’intenta dotar d’un marc teòric compartit que doni suport a les pràctiques d’aula.
Objectius Principals:
- Analitzar processos d’aula des del punt de vista de la cultura matemàtica.
- Prendre consciència de la mateixa pràctica per a la seva transformació i millora.
- Fer transferència als centres de les reflexions compartides.