Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Disseny de projectes de llengua i literatura a secundària

 

Modalitat: sessions en línia síncrones (videoconnexions) i sessions presencials al Campus de Bellaterra de la UAB 
Adreçat a: professorat d'educació secundària
Durada: 30h (18 hores en sessions en línia síncrones i sessions presencials + 12 hores de treball autònom)
Calendari: del 18 d’octubre de 2023 al 21 de març de 2024
Horaris de sessions en línia síncrones: 29 de novembre de 17.30 h a 20 h, 10 de gener de 17.30 h a 20.30 h i 31 de gener de 17.30 h a 20 h
Horaris de sessions presencials: 18 d'octubre i 8 de novembre, de 18 h a 21 h i 28 de febrer i 6 de març, de 18 h a 20 h
Professorat: Rosalía Delgado Girón i Teresa Verdaguer Autonell
Preu: 155€

 

*Aquest curs inclou sessions en línia a temps real, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.

 

Matrícula tancada

 

Presentació 

Estàs començant i vols un acompanyament per muntar les teves classes de llengua? Fa anys que fas classes i voldries canviar una mica el plantejament dels continguts de llengua i literatura? Et preocupa com acompanyar els aprenentatges lingüístics en el marc globalitzat per projectes? Aquest curs s'adreça principalment als docents de llengua i literatura catalanes i castellanes que volen implementar un enfocament més competencial sense perdre el rigor de la matèria. També pot ser útil al professorat d'altres àrees. L'objectiu del curs és portar a l'aula -o preparar- una proposta nova dels continguts de sempre elaborada al llarg del curs i fonamentada en una breu introducció teòrica sobre la didàctica de la matèria.
També s'ofereix assessorament a docents que han fet aquest curs i volen continuar avançant en aquest tipus de pràctiques educatives.

 

Objectius

  • Acompanyar en el plantejament competencial dels continguts de llengua i literatura.
  • Conèixer els principis del treball per seqüències didàctiques i com poden ser útils per desenvolupar els coneixements de llengua i literatura en el treball globalitzat per projectes.
  • Presentar propostes i referents de treballs de llengua i literatura plantejades des de nous enfocaments.
  • Experimentar algunes dinàmiques que situen els alumnes al centre del seu procés a l’aula de llengua i literatura.
  • Conèixer i llegir alguns referents teòrics de la didàctica de la llengua i la literatura.

 

Continguts

  • Com s'aprèn llengua i literatura? Bases de les Seqüències Didàctiques (SD).
  • Llibres de text, programació i currículum. L'avaluació del treball. Disseny d'una proposta (I).
  • La llengua en els projectes de Treball Globalitzat (TG). Disseny d'una proposta (II).
  • Posada en comú de les SD dissenyades. Dificultats, propostes de solució i millora. 
  • Models de les SD de llengua i de les de literatura. Seguiment de les SD implementades.
  • Posada en comú dels resultats de la posada en pràctica de les SD amb evidències.
  • Síntesi.

 

Metodologia

Comentarem algunes lectures i pràctiques de didàctica de la llengua i de la literatura per establir uns aspectes clau a tenir en compte en el plantejament dels continguts a l'aula. Les sessions seran participatives i s'aprofitaran per dissenyar experiències per portar a l'aula i per compartir dubtes i idees. Pretenem que les sessions esdevinguin un espai d'intercanvi de les experiències d'aula. 


També es poden organitzar sessions per compartir i assessorar en dificultats o reptes/objectius concrets que estiguin experimentant els docents a les seves aules amb la matèria i les seves propostes. 

 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.

Es demanarà:

  • La lectura i comentari d'alguns articles o capítols de publicacions de didàctica.
  • La reflexió sobre petites experiències proposades al curs i portades a l’aula.
  • El disseny d'una proposta didàctica de la matèria aplicant els criteris elaborats a partir de la reflexió sobre les lectures i les pràctiques comentades.
  • La posada en comú de l'experiència de la pràctica a l'aula de la proposta dissenyada (amb evidències).

 

Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació: 

  • Bona qualitat de la connexió a Internet
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. En cas de devolució de l’import, se'n deduiran 5€ en concepte de despeses de gestió.