Cursos febrer 2023
Els cursos ICE UAB són activitats adreçades a la formació permanent dels docents d’educació infantil, de primària, de secundària i de cicles formatius.
Aquesta formació té lloc en tres períodes diferents de l'any: d’octubre a gener; de febrer a juny, i durant la primera quinzena del mes de juliol.
Hi trobareu formats i modalitats diferents: presencials, en línia, híbrids; itineraris, cursos d’acompanyament de la pràctica docent i cursos d'aprofundiment i d’actualització de coneixements.
Inscripció tancada
Informacions del curs
Modalitat: sessions en línia síncrones (videoconnexions) i sessions presencials a Barcelona (Casa Convalescència, recinte històric de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau).
Adreçat a: professorat d'educació primària.
Durada: 20 hores (14 hores en sessions presencials i sessions en línia síncrones + 6 hores de treball autònom).
Calendari: del 13 d'abril al 15 de juny de 2023
Horaris de sessions en línia síncrones: 13, 20 i 27 d'abril, 18 de maig i 1 de juny de 18h a 20h.
Horaris de sessions presencials (Barcelona): 4 i 25 de maig de 18h a 20h.
Professorat: Anna Juan Cantavella.
Preu: 120€.
Aquest curs inclou sessions en línia a temps real. Us preguem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
L’educació literària dels infants és un dels àmbits que marca el currículum dintre de l’àrea lingüística i guiar en la interpretació de textos cada cop més complexos n’és un dels pilars.
Per poder fer de guia, cal poder fer una bona aproximació literària als textos i cal aprendre a triar-los en base a aspectes literaris que ens semblin rellevants en cada cicle per fer descobrir als infants la manera de poder-ne parlar, nou metallenguatge.
Aquest curs planteja una doble via d’aproximació a aquestes qüestions que inclou una part teòrica i una altra de més pràctica: s’inicia oferint una proposta d’aspectes literaris clau a treballar en cada cicle i acaba amb uns tallers més pràctics destinats a descobrir el funcionament de la conversa literària.
Destinarem les primeres sessions a treballar diferents aspectes de teoria literària infantil, a través d’obres concretes. Construirem un possible itinerari de lectura amb alguns conceptes bàsics que els infants han d’anar descobrint al llarg de l’etapa de primària. Les darreres sessions les centrarem a posar les bases per fer converses literàries a les aules i descobrirem el seu potencial com a dispositiu didàctic fèrtil per guiar en la interpretació de textos complexos.
Objectius
- Aprendre a destriar aspectes literaris
- Aprendre metallenguatge literari bàsic
- Conèixer conceptes bàsics de teoria literària infantil
- Aprendre a triar bones obres que disparin la conversa
- Aprendre a guiar converses literàries a l’aula
Continguts
- Sessió 1. Per què la literatura a l’escola? Alguns elements de partida per a l’exploració literària de les obres.
- Sessió 2. Quins aprenentatges literaris a cicle inicial? Mapa de conceptes bàsics.
- Sessió 3. Quins aprenentatges literaris a cicle mitjà? Mapa de conceptes bàsics.
- Sessió 4. Quins aprenentatges literaris a cicle superior? Mapa de conceptes bàsics.
- Sessió 5. L’àlbum com disparador de la conversa. Bases per a la seva lectura.
- Sessió 6. Taller de conversa literària a l’aula 1
- Sessió 7. Taller de conversa literària a l’aula 2
Metodologia
Partirem de la teoria per poder endinsar-nos a la pràctica i construir bons guions per a la conversa literària.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. Cal dissenyar un guió de conversa literària.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
Observacions i requeriments
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet.
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.
Places exhaurides
Informacions del curs
Modalitat: sessions presencials a Barcelona (Casa Convalescència, recinte històric de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau)
Adreçat a: professorat d'educació secundària
Durada: 20 hores (14 hores en sessions presencials + 6 hores de treball autònom)
Calendari: del 7 de març al 19 de maig de 2023
Horaris de sessions presencials (Barcelona): 7, 14, 21 i 28 de març; 18 i 25 d'abril; 9 de maig; de 18h a 20h
Professorat: Carme Durán Rivas
Preu: 120€
Aquest curs inclou sessions en línia a temps real. Us preguem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
Per què cal ensenyar gramàtica per aprendre llengua? Quina gramàtica cal ensenyar a la secundària? Com fer que l’ensenyament de la gramàtica tingui un enfocament competencial? Quin paper hi té la reflexió? Aquestes són algunes de les inquietuds del professorat sobre com abordar l’ensenyament de la gramàtica a l’ESO i al Batxillerat.
En aquest curs farem una aproximació teòrica als principis bàsics que fonamenten el currículum LOMLOE per repensar l’ensenyament de la gramàtica a les aules de secundària des d’una perspectiva competencial. Presentarem els resultats d’algunes investigacions que mostren les relacions entre l’ús i la reflexió sobre com funciona el sistema lingüístic com a eina al servei d’una major competència comunicativa dels estudiants, i compartirem i dissenyarem algunes propostes metodològiques per a un ensenyament reflexiu de la gramàtica.
Objectius
- Definir les funcions i característiques d’un ensenyament de la gramàtica basat en la reflexió sobre la llengua.
- Adquirir criteris per dissenyar propostes didàctiques per ensenyar gramàtica.
Continguts
- L’ensenyament de la gramàtica en el currículum LOMLOE
- La reflexió sobre la llengua: les relacions entre ús i sistema
- Les dificultats dels estudiants i l’activitat metalingüística
- Les situacions d’aprenentatge en l’ensenyament de la gramàtica
- Les seqüències didàctiques per aprendre gramàtica (SDG) a l’ESO i al Batxillerat
- Anàlisi de models i elaboració d’una SDG pròpia
Metodologia
Es tractaran els aspectes clau per abordar l’ensenyament de la gramàtica des d’una mirada competencial amb la mirada posada en l’aplicació a l’aula. S’hi combinarà l’exposició per part de la formadora amb activitats pràctiques d’anàlisi i disseny de propostes didàctiques per a l’aula.
Avaluació
Es valorarà:
- la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat
- la implicació en la realització de les tasques proposades durant i entre les sessions i la qualitat del treball final, que consistirà en l’elaboració d’una proposta esquemàtica de SD per a ensenyar gramàtica.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. A més de l'assistència al 80%, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
Places exhaurides
Informacions del curs
Modalitat: sessions en línia asíncron
Adreçat a: professorat d'educació primària, educació secundària i cicles formatius
Durada: 30 hores
Calendari: del 13 de febrer al 2 de maig de 2023
Horaris de connexió síncrona: 13 de març i 17 d'abril de 18h a 20h
Professorat: Meritxell Cano Autet
Preu: 155€
Aquest curs inclou sessions en línia a temps real. Us demanem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
El curs ens endinsa en la personalització i en tots els canvis que comporta aquesta nova mirada educativa, que pren com a focus central l’alumnat.
Teories i recerques en educació, pedagogia i neurociències palesen que és l’aprenent que ha de donar sentit als aprenentatges essent conscient i autogestionant què i com aprèn.
Centres i professorat, per la seva banda, haurien d’oferir propostes flexibles, accessibles i que redueixin les barreres, per garantir un aprenentatge inclusiu que pugui donar resposta a tot l’alumnat.
Per fer-ho possible cal promoure una ensenyança metacognitiva, donar veu a l’alumnat, diversificar propostes i flexibilitzar el que passa a les aules, sense perdre de vista que qualsevol proposta parteix d’una intencionalitat educativa, que, a més, ha de poder ser avaluada amb rigor sota un enfocament d’avaluació formadora, formativa i qualificadora.
En aquest curs aprofundirem en el què i perquè de la personalització dels aprenentatges, però sobretot veurem molts recursos pràctics per organitzar les aules sota aquests paradigma i mirada. Ens trobem en un bon moment per avançar en aquest sentit d’acord amb el nou currículum, que contempla la universalitat i la personalització com a un dels sis vectors que el regeixen.
Objectius
- Prendre consciència de les diferents maneres amb què podem personalitzar els aprenentatges i donar resposta a tot l’alumnat partint de les seves competències i interessos.
- Saber definir amb claredat quines són les propostes imprescindibles vinculades a les competències que l’alumnat ha de desenvolupar i que han de ser coherents amb el nou currículum. Definir allò imprescindible per poder personalitzar, la intencionalitat pedagògica per poder personalitzar.
- Identificar què i com podem flexibilitzar les propostes i conèixer models teòrics i metodològics que ens hi poden ajudar, com ara Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA), taxonomies d’objectius d’aprenentatge, l’equalitzador de Tomlinson, etc.
- Conèixer maneres d’organitzar les aules per posar a l’abast de l’alumnat les diferents propostes de personalització dels aprenentatges: estacions, ambients, caixes d’aprenentatge, projectes personals, playlist, etc.
- Poder promoure pràctiques d’ensenyament i aprenentatges metacognitives que permetin que l’alumnat sigui l’autèntic protagonista dels seus aprenentatges i pugui prendre decisions en aquest sentit. Conèixer recursos concrets per fer-ho: auto i coavaluació, bon feedback, disseny de plans de treball i/o itineraris d’aprenentatge, establiment d’objectius personalitzats, tutories amb l’alumnat, entrevistes amb les famílies autodirigides, etc.
Continguts
- Introducció a la personalització dels aprenentatges: fonaments i perspectives
- Els quatre pilars bàsics de la personalització de l’aprenentatge: definir el nucli o els imprescindibles competencials, promoure una cultura de metacognició a l’aula, flexibilitzar temps, espais i propostes i obrir l’escola a l’entorn
- Estratègies i recursos per promoure la metacognició a l’aula: plans de treball i itineraris dissenyats per l’alumnat a partir de l’autoavaluació. Com acompanyar a l’alumnat en aquest procés d’autoconeixement i presa de decisions.
- Disseny i creació de propostes sota l’enfocament de la personalització: models i exemples. Taxonomies, DUA i l’equalitzador entre d’altres
- Com s’organitzen les aules personalitzades: temps i espais flexibles. Exemples i experiències.
Metodologia
El curs es realitzarà en línia. Es facilitaran a través del Moodle presentacions, lectures i vídeos amb l'objectiu de mostrar i exemplificar tots els recursos pràctics que inclou la formació. Tanmateix, i mentre el curs duri, s'obrirà un espai de debat al fòrum de l'aula virtual per tal que els participants puguin compartir inquietuds i experiències, el qual vol promoure principalment l'aprenentatge entre iguals. Finalment, hi ha planificades dues sessions síncrones amb la formadora que pretenen ser un espai de debat i discussió i de tractament dels dubtes que hagin pogut anar sorgint.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat: En finalitzar el curs cal lliurar un petit treball, d’una extensió aproximada de cinc pàgines, en el qual es plantegi una proposta de personalització dels aprenentatges pràctica, pensada per un curs i/o etapa educativa concreta i inspirada en alguns dels materials que es presentaran en la formació. Cal publicar aquesta activitat a l’aula virtual no més tard del dia 25 d’abril.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
Observacions i requeriments
El curs inclou alguns dels continguts sobre metacoginició del quart bloc del curs ICE UAB, impartit per la mateixa formadora, Com treballar a l'aula amb activitats competencials, afavorint la creativitat, el treball cooperatiu i l'autoavaluació. Aquest nou curs amplia i aprofundeix els continguts sobre personalització dels aprenentatges d'aquell curs. No és necessari haver-lo cursat per a poder matricular-se en el present curs, La personalització dels aprenentatges.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors
Places exhaurides
Informacions del curs
Modalitat: sessions en línia asíncron
Adreçat a: professorat d'educació primària, educació secundària i cicles formatius
Durada: 30 hores
Calendari: del 13 de febrer al 12 de maig de 2023
Horaris de connexió síncrona: 9 de maig de 18h a 20h
Professorat: Marta Portero Tresserra
Preu: 155€
Aquest curs inclou sessions en línia a temps real. Us demanem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
En aquest curs es treballaran alguns dels factors que tenen incidència en els processos d’aprenentatge i memòria, fent referència a les principals evidències científiques que poden sustentar algunes pràctiques per promoure l’autoregulació i la metacognició a l’aula.
Concretament, s'aprofundirà la comprensió de la memòria, què és i com es forma, les característiques de la memòria de treball i de la memòria a llarg termini, quins factors s'han associat a uns aprenentatges més profunds i duradors i la relació entre l'estil de vida, l’estrès i els processos cognitius.
Objectius
- Conèixer els diferents sistemes d'aprenentatge i memòria.
- Identificar els principals factors que intervenen en els processos d’autoregulació i metacognició.
- Aprendre a relacionar les característiques de l'estil de vida amb els processos mentals.
- Aprendre a incloure l'evidència científica en l'anàlisi de pràctiques educatives.
Continguts
- Bloc 1. Sistemes d'aprenentatge i memòria
- Memòria de treball
- Memòria a llarg termini
- Bloc 2. Estratègies d’aprenentatge metacognitives
- Característiques de l'aprenentatge significatiu i relacional
- Estratègies basades en l'evocació
- Feedback per a l’aprenentatge
- Bloc 3. Estrès i autoregulació emocional
- Relació entre estrès i aprenentatge
- Estratègies d’autoregulació emocional
- Bloc 4. Estil de vida i aprenentatge
- Relació entre son i cognició
- Exercici físic i plasticitat
- Alimentació i cervell
Metodologia
- Lectura de continguts teòrics
- Visualització de vídeos
- Fòrums de discussió
- Activitats
- Sessions de videoconnexió
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
Observacions i requeriments
- Condicions tècniques d’accés i de participació
- Bona qualitat de la connexió a Internet
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors