Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Com treballar la competència científica a la secundària

 

Modalitat: sessions en línia síncrones (videoconnexions)
Adreçat aprofessorat d'educació secundària
Durada: 30h (18 hores en sessions en línia síncrones + 12 hores de treball autònom)
Calendaridel 7 de novembre de 2023 al 7 de gener de 2024
Horaris de sessions en línia síncrones7, 14, 21 i 28 de novembre i 12 i 19 de desembre, de 17.30 h a 20.30 h
ProfessoratBegonya Oliveras Prat i Mònica Suils Robles
Preu: 155€

 

*Aquest curs inclou sessions en línia a temps real, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.

 

Matrícula tancada

 

Presentació 

La ciència implica mirar el món d'una manera determinada que ajuda a comprendre'l millor. Cal ajudar els alumnes a connectar la ciència amb problemes del món socialment rellevants per tal que puguin prendre decisions fonamentades tot desenvolupant esperit crític.

En el curs discutirem situacions d’aprenentatge que permetin adquirir els sabers necessaris per formar ciutadans crítics. La competència científica implica aprendre les grans idees de la ciència (models), de manera indagativa, tot fomentant l'argumentació i la presa de decisions.

En aquest curs discutirem què implica ensenyar i aprendre ciències. Analitzarem  petites propostes d’indagació i activitats de diferents tipologies des d'una mirada competencial.

Els participants hauran d’analitzar i reflexionar sobre activitats d’aula per poder enriquir les pròpies experiències i pràctica.

 

Objectius

  • Definir els grans models de ciència (sabers) que caldria treballar a secundària.
  • Comprendre les característiques d'una bona activitat d'Indagació.
  • Analitzar una activitat d'indagació.
  • Analitzar i discutir situacions d’aprenentatge i activitat competencials.
  • Analitzar i aplicar una activitat de lectura crítica proposada en el curs.

 

Continguts

  • Grans models de la ciència
  • Cicle d'aprenentatge 
  • Les bones preguntes per promoure l'aprenentatge de les idees clau 
  • Indagar i activitats competencials
  • Evidencies d'aprenentatge/Indicadors 
  • Pensament crític: lectura crítica 
  • Avaluació reguladora

 

Metodologia
Es combinaran sessions teòriques amb sessions de pràctica reflexiva a partir de les activitats proposades en el curs.

 

Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. Es valorarà el material elaborat i la reflexió amb la resta del grup.

 

Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació: 

  • Bona qualitat de la connexió a Internet
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. En cas de devolució de l’import, se'n deduiran 5€ en concepte de despeses de gestió.