Sala de premsa Premsa i mitjans

Tecnologies TIC contra el fracàs escolar

TIC contra el fracàs escolar
El grup Didàctica i Multimèdia de la UAB ha organitzat el passat 14 de desembre la 20ª Jornada DIM, on ha exposat els resultats de les últimes recerques realitzades sobre metodologies per millorar la formació i reduir el fracàs escolar entre els estudiants d’ensenyament primari i d’ESO. Un d’aquests treballs conclou que el 94% dels professors considera que aplicant les Tecnologies d’Informació i Comunicació (TIC) els alumnes aprenen més i un 72% creu que milloren les qualificacions acadèmiques.

19/12/2011


La recerca,“Noves tècniques contra el fracàs escolar”, ha estat dirigida pel professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB Pere Marquès i hi han participat uns 100 professors i 3.000 alumnes de 15 centres d'ESO i primària d'Espanya, on s'han aplicat diverses activitats d'ensenyament i aprenentatge orientades a la reducció de fracàs escolar. Moltes d'elles consideren la utilització de les TIC, especialment la pissarra digital (videoprojector, ordinador, PD i Internet), i consisteixen en activitats no memorístiques, de creació i aplicació de coneixement, orientades al desenvolupament de competències i proporcionar més autonomia als estudiants, que en molts casos poden consultar diverses fonts d'informació (anotacions, llibres, Internet) per realitzar els seus treballs i exàmens.
 
Respecte a l'impacte d'aquestes tècniques en els aprenentatges dels estudiants, un 94% dels professors aprecia que aplicant aquestes tècniques els alumnes aprenen més i un 72% també considera que milloren les qualificacions acadèmiques, és a dir, que es redueix el fracàs escolar.
 
Els millors resultats s'obtenen sobretot amb els alumnes treballadors però que els costa seguir l'assignatura. En el grup d'alumnes que malgrat treballar suspenen, s'observa també un impacte positiu amb l'aplicació d'aquestes tècniques, encara que en menor mesura. I el mateix ocorre amb els alumnes que van bé o molt bé en l'assignatura. En canvi, en el grup d'alumnes desmotivats per l'assignatura i que no treballen, l'impacte és molt menor.
 
L’estudi indica també que encara que per a un 67% dels docents la preparació de les activitats d'acord amb les tècniques prescrites en aquesta investigació ha suposat un increment del treball, majoritàriament consideren que ha merescut la pena, tenint en compte les millores obtingudes en els aprenentatges dels alumnes.
 
La recerca s’ha desenvolupat durant el curs 2010-2011 a partir d'un conveni de col·laboració entre l'empresa CASIO i el grup d'investigació “Didàctica i Multimèdia” (DIM-UAB). Els resultats són pràcticament idèntics als obtinguts globalment pels 51 centres i els 234 professors que durant 2010-2011 han experimentat aquestes tècniques en el marc de diverses investigacions del grup de recerca.
 
A partir d'aquests resultats, els investigadors han iniciat un nou estudi 2011-2013, patrocinat per la Fundació Telefònica a través d'un conveni amb la UAB, que abasta un major nombre de centres i es desenvolupa durant dos cursos. Es tracta de la investigació “currículum bimodal i contra el fracàs escolar”, amb el qual esperen mesurar amb més precisió l'impacte d'aquestes tècniques en els estudiants i la seva eficàcia per recuperar als estudiants amb problemes d'aprenentatge.
 
Més informació sobre les recerques del grup DIM-UAB