Presenten un mètode per ensenyar pronunciació en llengües estrangeres

03/07/2012
Aquest curs està organitzat conjuntament pel Departament de Filologia Francesa i Romànica i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB, i la Universitat de Mons i el Centre Internacional de Fonètica Aplicada, que col·labora regularment amb la UNESCO en temes relacionats amb les llengües, la cooperació, el desenvolupament i la cultura de la pau i que també està ubicat a Mons (Bèlgica).
Durant el curs, es tracten conjuntament el català, el castellà, l'anglès i el francès, i els participants reben classes d'una llengua que no coneixen (rus i xinès) com a manera d'entendre millor els processos pels quals s'aprèn una llengua estrangera. És el primer cop que un curs d'aquestes característiques contempla simultàniament quatre llengües.
Entre el professorat del curs hi ha els millors especialistes en aquest camp, com ara Raymond Renard, director del Centre Internacional de Fonètica Aplicada, que oferirà una conferència plenària el dijous, dia 5, a les 9 h. L'organitzador del curs és Julio Murillo, professor del Departament de Filologia Francesa i Romànica de la UAB i un expert de prestigi internacional en l'ensenyament de la pronunciació.
Un model de correcció fonètica
El mètode verbo-tonal és un modelo de correcció fonètica que té com a objectiu l'adquisició inconscient del sistema fònic d'una llengua. Verb s'utilitza en el sentit llatí de 'paraula, parla', i l'adjectiu tonal respon al fet que es recorre al to com a element auxiliador en la correcció dels sons. En un principi, el mètode es va concebre per a la reeducació dels sords; tot i així, posteriorment s'ha adaptat per a l'ensenyament de la pronunciació en llengües estrangeres.
El mètode verbo-tonal considera tots els "actes del llenguatge" com a "actes de comunicació", és a dir, no només la producció fònica, sinó la posada en pràctica global del llenguatge com a estructura on intervenen, a més dels elements típics de la cadena de comunicació (emissió, transmissió, percepció, reproducció), els elements que serveixen de suport a l'acte de la comunicació:
- el cos com a emissor i receptor del llenguatge, el ritme i l'entonació com a estructuradores del significat;
- l'expressivitat i l'afectivitat inherents al llenguatge;
- el temps i la pausa com a elements actius de la cadena fònica;
- la unió que els lliga a un context semantic definit.
Més informació:
Curs de formació en mètode verbo-tonal