Pere Portabella és investit doctor honoris causa per la UAB

17/03/2009
El professor Josep Maria Català, catedràtic del Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat, ha exercit de padrí del doctorand. En la seva intervenció, ha comentat que "molts han vist una correlació" entre el "declivi de l'ètica" i "l'ascens de la cultura audiovisual", però que "Portabella és la prova que això no és veritat".
Català ha resumit la trajectòria del doctorand, tot subratllant l'originalitat del seu conjunt d'activitats, "avançat al seu temps" tant en el que respecta a l'art com a la política. Ha destacat la coherència entre el compromís social i el cinema de Portabella.
El padrí ha glossat l'aportació de l'obra de Portabella al "post-cinema", que ha definit com "un cinema de pensament que té com a forma emblemàtica el film assaig". També ha fet un paral·lelisme entre la "preocupació per la trascendència" de Johan Sebastian Bach i del doctorand.
Portabella, després de rebre el diploma i la medalla com a doctor honoris causa de la UAB a mans de la rectora, ha pronunciat la seva lliçó magistral, a la qual ha parlat de la seva trajectòria i de la seva concepció del cinema.
Ha destacat la influència del pensament de Walter Benjamin, que reivindica la importància de l'espectador tot sostenint que "la mirada de l'altre és el que conclou l'obra inacabada de l'artista". "Benjamin -ha dit- manté que no té sentit que el contingut polític d'una obra es trobi únicament als arguments o continguts del 'tema' de l'obra", ja que radica en "el llenguatge i les tècniques cinematogràfiques amb les que es materialitza la forma" d'una pel·lícula. Segons Portabella, "es poden fer films reaccionaris amb arguments progressistes".
El nou membre del Claustre de la UAB ha explicat la seva presa de contacte amb Luís Buñuel i algunes anècdotes sobre la realització de Viridiana (1961), el seu èxit a Cannes i els problemes que va tenir amb la censura. Ha glossat també altres records de l'escriptor Luís Martín Santos, el filòsof Manuel Sacristán o el cineasta Orson Welles. També ha citat una frase de la lliçó magistral que Manuel Vázquez Montalbán va pronunciar quan, com ell, va ser investit doctor honoris causa de la UAB a proposta de la Facultat de Ciències de la Comunicació.
Portabella ha acabat parlant del present tot afirmant que "el cinema sobreviu fins l'era digital amb èxits incontestables més de cent anys després del seu origen. La revolució digital aporta conseqüències d'igual o més impacte que la revolució industrial". Segons ha dit, "el corporativisme, la maximalització dels beneficis i les conegudes fórmules narratives semblen governar el mercat cinematogràfic mundial, junt amb l'amnunci de la seva decadència i la fi del cinema. La realitat sembla demostrar que el cinema contemporani és més ric i divers que mai".
Al final de la cerimònia, la rectora de la UAB, Ana Ripoll, ha qualificat a Portabella com "un dels referents culturals de la Catalunya dels darrers 40 anys". Ha explicat que l'obra del nou doctor honoris causa va ajudar a "despertar consciències dormides" durant la dictadura. Ripoll ha parlat de la coherència de la seva trajectòria, destacant que Portabella avui dia segueix treballant per "establir ponts de diàleg" a través de la Fundació Alternatives i, finalment, ha afirmat que és "un home íntegre de clares conviccions que han quedat plasmades al seu cinema i a la seva activitat política".
Finalment, el Cor de la UAB, dirigit per Poire Vallvé, ha clos interpretant Jesu, meine Freude (J. S. Bach), amb la col·laboració d'una ballarina de l'Aula de Dansa de la UAB, i del cant Gaudeamus igitur.
Més informació:
Lliçó magistral de Pere Portabella
Exposició virtual de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General
Intervenció del padrí Josep Maria Català