Sala de premsa Premsa i mitjans

Nova aportació al diàleg musical entre un compositor i alumnes de Primària

CompositorCarrascosa
El compositor Pablo Carrascosa, a l'Escola Ponent (Terrassa).
El dia 12 de febrer, a l'Auditori de Barcelona, tindrà lloc un concert en què hi actuaran els alumnes de sisè de l’escola Ponent de Terrassa, centre que participa en el projecte “Els compositors entren  a l’aula”, projecte coproduït pel grup de treball Músiques del Món Contemporànies i Modernes de l’ICE de la UAB i l’Auditori de Barcelona. Es tracta d'una nova aportació al diàleg musical entre un compositor i alumnes de Primària, en la qual el compositor, basant-se en la peça dels nois i noies, ha compost una resposta per a músics professionals.  

16/01/2020

El dia 12 de febrer, a la sala Oriol Martorell de l’Auditori de Barcelona -dins la programació del cicle Sampler Series de música contemporània-, tindrà lloc un concert en el que hi actuaran els alumnes de sisè de l’escola Ponent de Terrassa, centre que participa en el projecte “Els compositors entren  a l’aula”, el projecte coproduït pel grup de treball Músiques del Món Contemporànies i Modernes de l’ICE de la UAB i l’Auditori de Barcelona.

L’experiència ha tingut tres fases: en la primera, els alumnes han escoltat i analitzat l’obra Rubbing, scratching, striking de Pablo Carrascosa; en la segona, inspirant-se en els trets musicals que han descobert, els alumnes han composat una nova peça pròpia: dues trobades amb el compositor han millorat el resultat tant en l’obra en sí com en la seva interpretació: i finalment, en la tercera, el compositor, basant-se en la peça dels nois i noies, ha compost una resposta per a músics professionals.  

Answer, és el nom d’aquesta nova aportació al diàleg musical entre un compositor i un grup de nois i noies de Primària.

El dia del concert, el dimecres, 12 de febrer, la primera part estarà interpretada pels alumnes de l’escola i la segona pels integrants del grup CrossingLines.

El projecte "Els compositors entren a l'aula"
El projecte "Els compositors entren a l'aula" permet que alumnes d’entre 7 i 12 anys participin en el procés de creació d’una peça musical pròpia de la mà d’un compositor reconegut i del professorat de música de les escoles.

El projecte fa que la música contemporània es faci present a les aules de primària a través de la presència del compositor. L’audició de les obres del compositor a l’aula i la posterior anàlisi permeten procesos de creació musical per part dels alumnes, que debaten un dia en una trobada amb el mateix compositor, i finalment interpreten en públic a l’Auditori mostrant les obres musicals creades.

Es tracta d’una experiència pedagógica innovadora a l’Estat espanyol que porta funcionant sis anys i que es construeix sobre tres pilars: la música contemporània, el procés compositiu dels alumnes i la intervenció d’un compositor a l’aula.

Coordinat i impulsat per la professora del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, Assumpta Valls, formen part del grup de treball mestres de música d’escoles de primària i profesores de la UAB, a més de la mateixa Assumpta Valls.

El projecte va sorgir per iniciativa d’un grup de professors i investigadors en docència de la UAB, i es va iniciar el curs 2014-15 amb tres escoles, i el curs 2016-2017, l’Auditori de Barcelona es va sumar a la iniciativa. Actualment l’Auditori hi està molt implicat i s’encarrega de proporcionar l’accés als compositors que van a les escoles així com ofereix la seu on tenen lloc els concerts finals.

Des de l’inici del projecte fins ara i fins ara, hi han participat una trentena d'escoles de primària de diferents poblacions catalanes i més de 1.700 nens i nenes.

Un dels efectes més positius de l’entrada del compositor a l’aula en relació a l’aprenentatge “és que la presència del compositor dona lloc a una vivència única del què s’aprèn però sobretot pel com ho aprèn, és a dir per qui ho diu i com ho diu”, explica la professora de la UAB, Assumpta Valls. Per als compositors que hi ha participat és “veure que la llavor creativa i sensorial de nens brolla amb sinceritat i entusiasme és un regal per mestres, professors i creadors”.

La innovació pedagógica que representa el projecte li ha valgut el reconeixement de la revista científica “Musical Education Journal” , que ha publicat un article sobre el projecte titulat “The composer goes to the classroom” (desembre 2018), signat per Julia Getino, Cristina González y Assumpta Valls. També Julia Getino ha fet una tesi doctoral sobre el projecte, titulada “Els compositors entren a l’aula. Estudio de la intervención del compositor en el proceso de creación musical en la etapa de primaria”.