La integració d'immigrants a través de la literatura

El grup de recerca en literatura infantil i juvenil i educació literària GRETEL organitza el simposi internacional "La literatura que acull: infància, immigració i lectura", que es desenvoluparà del 17 al 19 de novembre a UAB Casa Convalescència (c/Sant Antoni Maria Claret, 171, Barcelona). Els assistents obtindran un document acreditatiu reconegut pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya com a activitat del pla de formació permanent del professorat.
26/10/2011
L'objectiu del simposi és presentar i discutir els últims avenços de la recerca didàctica sobre l'ús de la literatura com a mecanisme d'acollida per a alumnes immigrants, així com facilitar eines concretes d'intervenció pedagògica. En aquesta línia, es presentarà una anàlisi de la producció de literatura infantil i juvenil que contempli els processos migratoris i que sigui especialment recomanable en el procés d'acollida, i s'intercanviaran experiències sobre l'ús dels llibres infantils i juvenils tant a l'aula com en un context no escolar.
Entre els ponents es troben Evelyn Arizpe, de la Universitat de Glasgow, qui pronunciarà la conferència "Entre imágenes y palabras: la investigación que promueve comunidades lectoras inclusivas y creativas"; Carmen Martínez Roldán, de la Universitat de Texas, amb "Pláticas literarias con estudiantes bilingües. La metodología de estudio de casos"; així com Michèle Petit, de la Universitat París I; Ana Teberosky, de la Universitat de Barcelona; Ignasi Vila, de la Universitat de Girona, i els escriptors Njat el Hachmi i Gonzalo Moure.
El grup de recerca GRETEL, encapçalat per Teresa Colomer, catedràtica del Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB, treballa aspectes com l'actuació didàctica a les aules d'acollida, la producció de llibres infantils que ofereixen una representació multicultural de la societat, o els diferents usos de la literatura en les activitats d'integració i la resposta que en fan els infants, especialment en la discussió i interpretació d'àlbums il·lustrats.