Sala de premsa Premsa i mitjans

L'ACUP presenta un informe sobre la implantació de la formació dual

L'ACUP presenta un informe sobre la implantació de la formació dual

La formació dual implica que les institucions i empreses esdevenen un entorn d'aprenentatge com ho és la pròpia universitat. L'Associació Catalana d'Universitats Públiques ha presentat un segon informe sobre la implantació d'aquest model en l'educació superior a Catalunya, que ha de permetre una millor interacció entre las competències adquirides a la universitat i les necessitats de la societat.

14/09/2021

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) ha presentat avui la segona edició de l'informe Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català, document que vol contribuir a la implantació d'un model que, segons les paraules del rector de la UAB i president de l'ACUP, Javier Lafuente, permetrà "consolidar una veritable societat del coneixement".

En l'obertura de la jornada, Lafuente ha destacat que la formació dual "demana un compromís entre les dues parts" per tal d'establir "els llaços necessaris per retroaolimenta-se" entre l'àmbit acadèmic i el de les institucions i empreses. El rector ha subratllat també que aquest model "permetrà incrementar l'ocupabilitat" dels universitaris, així com "donar resposta a les necessitats detectades des del punt de vista dels ocupadors" en qüestions com ara la capacitat de resolució de problemes o de prendre decisions.

Ferran Badia, professor i vicerector de la Universitat de Lleida que ha coordinat l'elaboració de l'informe, ha resumit el contingut del document, que recull les contribucions de 28 col·laboradors de diferents agents implicats. Ha explicat que, des de la primera edició de l'estudi l'any 2014, el context per al desenvolupament de la formació dual ha millorat gràcies a factors com ara la consolidació dels programes de doctorat industrial, l'impuls de projectes en algunes universitats o l'aprovació del Pacte Nacional per la Societat del Coneixement.

Entre les conclusions del document, Badia ha esmentat necessitats com ara definir amb precisió les característiques de la formació dual per diferenciar-la d'altres coses com ara les pràctiques externes, crear un tipus de contracte laboral específic per donar seguretat jurídica i acotar la figura de l'estudiant que segueix aquest tipus d'aprenentatge, oferir formació als tutors i tutores implicats i explorar les vies de continuïtat entre la formació dual en l'àmbit de la fomació professional i l'educació superior.

Per la seva banda, en les seves intervencions, la directora general d'universitats de la Generalitat, Victòria Girona, ha reafirmat el compromís de l'administració amb el desenvolupament de la formació dual universitària i ha detallat la tasca realitzada pel grup de treball dedicat a aquest tema; i Sílvia Miró, directora de l'àrea de treball de la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), ha afirmat que la formació dual representa "una oportunitat contra l'atur juvenil" i ha emfatitzat el "paper imprescindible dels agents socials".

Més informació: Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català
Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP)

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS

  • Treball digne i creixement econòmic
  • Indústria, innovació i infraestructures
  • Educació de qualitat