Sala de premsa Premsa i mitjans

Inaugurat el plató Paco Elvira a Ciències de la Comunicació

Companys de la Facultat de Ciències de la Comunicació i fotoperiodistes van retre homenatge a Paco Elvira, qui va ser professor del centre, en un emotiu acte que va tenir lloc el 7 d'abril passat. La trobada es va organitzar tot coincidint amb el primer aniversari de la mort d'Elvira, que ens va deixar el 30 de març del 2013. Es va evocar la seva personalitat i la seva trajectòria i es va inaugurar la placa amb què la Facultat dóna el nom de Paco Elvira a un dels seus platós de fotografia. A més, es va anunciar una campanya per recollir suports de cara a proposar a la Generalitat que, l'any vinent, atorgui la Creu de Sant Jordi a Elvira a títol pòstum.

08/04/2014

El degà de la Facultat, Josep Maria Català, va obrir l'acte afirmant que es tractava d'una jornada "trista i joiosa alhora" per la desaparició de qui va ser professor de fotoperiodisme al centre i per l'ocasió de retre-li homenatge. Va subratllar que, "d'un fotògraf, no tans sols ens queda el record, sinó també la seva mirada", i va afirmar que les fotografies d'Elvira ens permeten veure "el seu món personal".

Per la seva banda, Ángel Rodríguez, director del Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual, va descriure Elvira com un professor "molt estimat pels companys" i com un d'aquells que "et faciliten la vida" tot fent una feina "excel·lent" i ajudant a resoldre problemes.

Un professional polifacètic

La figura i l'obra d'Elvira van ser comentades per Pepe Baeza, editor fotogràfic del Magazine de La Vanguardia i exprofessor de la Facultat, i per Pepe Encinas, fotoperiodista i editor gràfic dels suplements d'El Periódico de Catalunya.

Baeza va qualificar Elvira com "el millor fotògraf de la transició", tot destacant que va documentar les transformacions socials mentre es prestava la major part de l'atenció als grans esdeveniments polítics. Va lloar també el vessant "polifacètic" d'Elvira i va recordar que, com a docent, valorava "enormement" els alumnes i que considerava el fotoperiodisme com quelcom "al servei de totes les disciplines socials".

Encinas va evocar els seus orígens professionals durant una època en què emergia el fotoperiodisme a Espanya. Va recordar especialment un reportatge sobre la Xina, realitzat en col·laboració amb Xavier Vinader, per a la revista Interviù. Tot seguit, es va centrar en la seva activitat com a bloguer, destacant en aquest cas l'èxit de la seva sèrie de fotografies realitzades des de la finestra de casa seva, a la manera d'un personatge de Paul Auster.

Pioner en múltiples aspectes

L'acte va continuar amb la projecció d'un vídeo i amb una animada taula rodona en què destacats fotoperiodistes i amics d'Elvira van parlar de diversos aspectes del seu treball. Sandra Balsells, fotoperiodista i professora de fotografia de Facultat de Comunicació Blanquerna (URL), va obrir la xerrada explicant que Elvira va ser un "pioner" en la cobertura de zones de conflicte, així com en la feina com a freelance. Va parlar també de la importància que va tenir per a ell l'experiència a Irlanda del Nord.

David Airob, fotoperiodista de La Vanguardia, va agrair a Elvira la seva ajuda per endegar el blog "The W side" i va lloar la seva tasca com a bloguer i la valoració "molt positiva" que feia del periodisme digital. Tino Soriano, col·laborador de revistes com National Geographic, va afirmar també que Elvira havia estat una font d'inspiració per a la seva dedicació al fotoperiodisme i va emfatitzar que pertanyia a una generació "que va haver d'aprendre a treballar amb la tecnologia". Per la seva banda, Kim Manresa, de La Vanguardia, va coincidir amb els anteriors en destacar la seva capacitat inspiradora tot recordant un treball d'Elvira a Mongòlia com un dels reportatges que el van "marcar" durant els seus orígens professionals. Manresa el va qualificar també com un "gran conseller" sobre múltiples aspectes de l'ofici.

Finalment, l'historiadora Laura Terré va opinar que Elvira tenia la capacitat de fer-nos "obrir els ulls davant de realitats que no havien estat motiu de reflexió" i va ressaltar la seva capacitat de passar "de l'anècdota particular al gran tema universal", així com "l'aire poètic" de les seves fotografies. Eduard Bertran, que va actuar com a moderador, va tancar el debat reivindicant un major reconeixement acadèmic per a la fotografia.

Creu de Sant Jordi

Andrea Elvira, filla de l'homenatjat, va agrair la facilitat amb que es va poder organitzar l'acte, tot obtenint una resposta molt positiva dels participants. Va llegir una nota enviada pel fotoperiodista Joan Guerrero, va agrair la fotografia aportada per Laura Guerrero per elaborar el cartell de l'acte i va recordar l'atenció que dedicava Elvira als seus estudiants, fent a més un paral·lelisme entre la seva activitat a la fotografia i a la docència per ser, tots dos casos, "molt vocacionals".

L'homenatge va acabar amb la descoberta de la placa que identifica des d'ara el plató de fotografia Paco Elvira a la Facultat de Ciències de la Comunicació i amb l'anunci de dues iniciatives: la propera realització d'una exposició amb obres del fotoperiodista a la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General i l'impuls de la candidatura d'Elvira a l'obtenció, a títol pòstum, de la Creu de Sant Jordi de la Generalitat a l'edició de l'any vinent.

Fotografies: David Suñol