Recerca i Innovació Responsable

La Recerca i la Innovació Responsable és una perspectiva de govern de la recerca i la innovació (R&I) a nivell europeu. La RRI es reflexa en moltes estratègies polítiques i documents de programació, tals com el Programa Horizon 2020 (2014-2020).

Què és la Recerca i Innovació Responsable?

La Recerca i la Innovació Responsable (RRI, per les seves sigles en anglès) és una perspectiva que implica que tots els actors socials (investigadors, innovadors, sector empresarial i industrial, responsables de polítiques, organitzacions no governamentals, entitats de la societat civil, ciutadans, etc.) treballen conjuntament durant tot el procés de recerca i innovació (R&I) amb l’objectiu d’alinear tant els processos com els resultats amb els valors, les necessitats i les expectatives de la societat.

RRI abasta sis àrees relacionades amb l’R&I:

• Ètica
  • Igualtat de gènere
  • Governança
  • Accés obert
  • Participació ciutadana
  • Educació científica
Per què és important la Recerca i la Innovació Responsable?

Els legisladors han adoptat el concepte d’RRI encoratjant als investigadors i innovadors a pensar sobre els beneficis públics de la recerca en ciència i tecnologia aplicada.

Els investigadors han d’anticipar-se i avaluar les potencials conseqüències i implicacions de l’R&I, alineant el desenvolupament científic i tècnic amb els valors i necessitats de la societat europea. Dissenyar i implementar l’RRI significa:

• Involucrar els actors socials i ciutadans en les activitats de recerca i innovació des del principi.
  • Assegurar la igualtat de gènere en el procés i el contingut de la recerca.
  • Respectar els drets fonamentals i els principis ètics.
  • Incrementar l’accés als resultats científics (accés obert).
  • Promoure l’educació científica formal i informal.
RRI a la UAB

La UAB està compromesa amb una Recerca i Innovació Responsable (RRI) que implica que els actors socials (investigadors, ciutadans, legisladors, empreses, entitats del Tercer Sector, etc.) treballin junts al llarg de tot el procés de recerca i innovació per poder alinear millor el procés i els resultats amb els valors, necessitats i expectatives de la societat.
En la pràctica, la UAB treballa a cadascun dels elements temàtics de la RRI:
·         Accés Obert
·         Gènere
·         Ètica
·         Compromís social
·         Educació científica

La UAB participa actualment en diferent projectes europeus per impulsar la RRI a nivell institucional:

HEIRRI: La Universitat Autònoma de Barcelona ha estat una de les institucions seleccionades per a participar en una prova pilot d’aplicació de dos dels programes i materials de formació desenvolupats en el marc del projecte HEIRRI (consultar la resolució). El projecte HEIRRI està orientat a la Recerca i Innovació Responsable (RRI) en institucions d’educació superior.

La proposta presentada per la UAB ha estat considerada com una de les millors propostes, atorgant-li la menció d’institució col·laboradora en el procés d’implementació i retroalimentació de materials formatius sobre RRI. La UAB ha participat de manera activa al procés d’aprenentatge, donant feedback sobre els materials i el seu ús formatiu. En abril de 2018, la UAB va participar a la 2ona Conferència HEIRRI, compartint la seva experiència amb altres institucions d’educació superior.

LA UAB també va realitzar la prova pilot de la formació i materials vinculats a dos dels cinc cursos dissenyats en el marc del projecte HEIRRI:
  • Doctors responsables: RRI i Projectes de Recerca de Doctorat, dirigit als investigadors en formació de primera etapa (estudiants de doctorat).
  • Facilitant la reflexió en RRI, dirigit a personal acadèmic i no acadèmic de la universitat.
Per a més informació sobre el projecte HEIRRI, consulteu el web oficial: www.heirri.eu

EGERA (Effective Gender Equality in Research and Academia). El projecte de recerca EGERA aglutina vuit centres de recerca i institucions d’educació superior a set estats membres de la EU (Bèlgica, la República Txeca, França, Alemanya, els Països Baixos,  Portugal i Espanya) i a Turquia, units per un mateix compromís, el doble objectiu d’aconseguir la igualtat de gènere a la recerca i el reforçament de la dimensió de gènere a aquest àmbit.

PERFORM busca investigar els efectes de l’ús de mètodes educatius de ciència innovadora basant-se en les arts per promoure la motivació i el compromís dels més joves amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM) a una selecció de col·legis de França, Espanya i el Regne Unit.

Orion (Open Responsible research and Innovation to further Outstanding knowledge). Aquest projecte  es centra en  incloure els principis de la RRI (ètica, gènere, governança, compromís social i educació científica) a centres d’investigació i finançament (RPFO, Research Performing and Funding Organizations) fomentant els canvis institucionals i culturals.