Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Capses d'investigació: què, com i per (a) què? Investiguem per comprendre més enllà de les ciències

Places exhaurides

Modalitat: sessions presencials al campus de Bellaterra

Adreçat a: docents d'educació primària (cicle superior d'educació primaria) i docents d'educació secundària (primer cicle d'ESO)

Durada: 15h (6 sessions de 2h + 3h de treball autònom) 

Calendari del curs: del 8 de febrer al 18 d'abril de 2024

Horaris de les sessions: 8 i 22 de febrer de 18h a 20h, 7 i 21 de març de 18h a 20h, 4 i 18 d'abril de 18h a 20h

Professorat: Albert Díez Vañó

Formació subvencionada en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 17 de desembre a través del cercador d'activitats XTEC amb el codi 9001150012.

  • Adjudicació de places: del 18 al 21 de desembre 

  • Matrícula: del 21 de desembre al 8 de gener 

Presentació 

L'aprenentatge amb propostes d'indagació, també anomenades capses d'investigació a algunes escoles, és una metodologia de treball a l'aula que es fonamenta en la promoció de processos complexos d'indagació de forma autònoma, però acompanyada en petits grups. 

Aquesta manera de fer parteix de proposar reptes per intentar potenciar i aprofitar l'esperit investigador dels infants i adolescents per contribuir al seu aprenentatge, concretament al desenvolupament de les seves competències d’autonomia, iniciativa personal i aprendre a aprendre.

Objectius

El curs pretén introduir els docents participants en l'experiència i els seus principis bàsics amb exemples concrets d'escoles que plantegen propostes d'indagació als seus alumnes, així com facilitar-los eines perquè siguin capaços de dissenyar reptes d'indagació, ajustar-ne els continguts, la forma de plantejar-los i la seva presentació. 

Programa

  • Contextualització de la proposta 

  • Observació de capses d’investigació de diferents escoles 

  • Caracterització i dissenyar capses i propostes 

  • El paper de l'aprenent i el paper del mestre 

  • Les competències i els sabers  

  • Consciència de l'aprenentatge i l'autoavaluació 

  • Què i com avaluar?  

  • Aspectes organitzatius 

Metodologia

Partirem del coneixement de diferents propostes d'indagació per part de les persones inscrites per arribar a l'establiment dels principis pedagògics en què es fonamenta aquesta proposta. Posteriorment es passarà al disseny d'indagacions per part dels assistents al curs. 

Avaluació 

Es valorarà la implicació en les sessions i l’assoliment dels continguts del curs. 

Les persones participants han de lliurar les tasques encomanades al llarg del curs i una proposta d’indagació final. 

Certificació 

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

A més de l'assistència al 80% de les hores de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.

Observacions i requeriments 

Coneixements suficients per accedir a l'aula Moodle del campus virtual.

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya