Presentació

El programa de doctorat en Història de la Ciència té com a objectiu la formació d'investigadors d'alt nivell en els camps de la història de la ciència, de la tecnologia i de la medicina. Des del seu privilegiat estatus interdisciplinari, la investigació en història de la ciència representa un vincle imprescindible per superar les barreres que separen en la nostra societat les cultures humanística i científica. És per això que admet un alumnat molt divers que es veu unit pel seu interès per l'estudi de les relacions ciència-societat.

Les eines d'anàlisi de la disciplina, que prenen la història com a eix, ens permeten oferir una visió pròpia i informada del rellevant paper que té la ciència en la societat actual. Aquest programa de doctorat ha estat distingit de manera ininterrompuda amb la Menció de Qualitat des de 2003, qualitat que va ser reconeguda pel Ministeri d'Educació en concedir la Menció cap a l'Excel·lència l'any 2011 i conservada en l'actualitat.

Perfil del doctorand

Aquest programa de doctorat admet alumnes amb formació en ciències humanes, ciències socials, ciències experimentals i tecnològiques o ciències de la salut que compleixin els requisits d'accés al programa de doctorat establerts per la legislació vigent, i que tinguin interès a completar la seva formació adquirint competències avançades en investigació en el camp de la història de la ciència. Els requisits específics del programa s'han establert per assegurar un perfil de doctorand o doctoranda que maximitzi les probabilitats d'èxit en el programa. El o la aspirant ha de tenir experiència reconeguda en recerca, uns coneixements profunds dels marcs conceptuals i les eines bàsiques en Història de la Ciència i capacitat d'assimilar nous coneixements.

Sortides professionals

Aquest programa de doctorat té com a principals sortides professionals les següents:
  • Carrera acadèmica en història de la ciència, la tecnologia i la medicina.
  • Didàctica de les ciències.
  • Àmbits de la museologia, arxius i món editorial.
  • Conservació i gestió del patrimoni científic i cultural.
  • Comunicació científica.
  • Periodisme científic.
  • Gestió de la informació científica.
  • Divulgació científica.
  • Terminologia científica.

Objectius i justificació

El programa de doctorat en Història de la Ciència persegueix que el doctorand adquireixi una visió transversal i interdisciplinària de la història de la ciència. Els seus objectius generals són formar investigadors i docents especialitzats en història de la ciència i promoure, fomentar i estimular el desenvolupament de línies d'investigació relacionades amb la història de la ciència.

L'objectiu genèric del programa de doctorat en Història de la Ciència és l'elaboració d'una tesi doctoral en aquesta disciplina, a través de la qual el doctorand assoleixi els següents objectius particulars:
  • El coneixement de les eines conceptuals i metodològiques pròpies de la disciplina, aplicades al seu cas d'estudi o àmbit concrets.
  • La capacitat per analitzar críticament i avaluar i sintetitzar idees noves i complexes.
  • La destresa en la comunicació dels resultats del seu treball científic a la comunitat acadèmica i professional.
La proposta d'aquest programa de doctorat respon a la rellevància històrica de la ciència, la tecnologia i la medicina, i a la seva importància actual: la història de la ciència ofereix una visió global dels processos que han configurat la ciència, la tecnologia i la medicina contemporànies, i és una excel·lent eina d'anàlisi i comprensió de la ciència i les seves relacions socials, que complementa la formació dels científics aportant-hi perspectives humanistes i ètiques, i la de totes aquelles persones l'activitat professional de les quals tindrà a veure amb la ciència, des de la comunicació i la divulgació científiques fins a la museologia.

Coordinador/a

Jorge Molero Mesa

Composició de la comissió acadèmica del programa de doctorat

La comissió acadèmica d'aquest programa de doctorat està formada per:
  • Els coordinadors locals del programa de doctorat (UAB i UB).
  • Dos professors dels departaments que participen en el programa.

Gestió administrativa

Centre d'Història de la Ciència - Facultat de Ciències
Contacte: Mireia Fabra
Mòdul de Recerca C
Carrer de Can Magrans, s/n
08193, Bellaterra (Barcelona)
Telèfon: +34 93 586 8679
E-mail: cehic@uab.cat

Interuniversitari

Titulació: Doctor/a per la Universitat Autònoma de Barcelona en el programa de doctorat cursat
Menció cap a l'Excel·lència
Aquest doctorat va obtenir la prestigiosa Menció cap a l’Excel·lència del Ministeri d’Educació per al RD 1393/2007, la qual va possibilitar que el programa es poguès presentar a convocatòries d'ajuts de mobilitat per a estudiants i professors, i que disposès d’altres avantatges en convocatòries públiques.
Nombre de places: 25 (15 UAB i 10 UB)
Preu: aprox. 540 €/curs Veure el detall del preu del doctorat

Idiomes en què es pot realitzar la tesi:
Català, anglès, castellà
Universitats o institucions responsables:

Departaments o instituts vinculats:
Centre d'Història de la Ciència (CEHIC)

Institucions que hi col·laboren:
Institució Milà i Fontanals del Consell Superior d'Investigacions Científiques de Barcelona (IMF-CSIC)
Museu d'Història de la Medicina de Catalunya (MHMC)
Universitat Politécnica de Catalunya (UPC)
Universitat Pompeu Fabra (UPF)