Sala de premsa

Implementat un projecte de recerca sobre diversitat cultural i lingüística als tallers CROMA 2.0

Imatge infants del projecte Miras

El grup de recerca MIRAS ha portat el projecte “Junts aprenem els nostres mons” a quatre escoles properes a la UAB en el marc dels tallers del programa socioeducatiu CROMA 2.0. S’ha treballat la diversitat cultural i lingüística posant en valor aquest patrimoni del barri i de les famílies dels infants participants.

28/04/2023

“Junts aprenem els nostres mons” és un projecte (finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea, ref. núm. 101004640), en el qual hi participa el grup de recerca MIRAS (Mediació i Interpretació: Recerca en l’Àmbit Social), de la Facultat de Traducció i Interpretació de la Universitat Autònoma de Barcelona i que es duu a terme en els tallers del programa socioeducatiu CROMA 2.0 que gestiona la Fundació Autònoma Solidària. Des de la UAB, el projecte s’ha dut a terme per primera vegada a quatre escoles del Vallès Occidental: l’Escola Sant Martí de Cerdanyola, l’Escola Les Fontetes de Cerdanyola, l’Institut-Escola Antoni Ubach de Terrassa i l’Escola Joan Marquès i Casals de Terrassa.

Tal i com explica una de les investigadores del projecte, Mireia Vargas, en un vídeo que ha publicat la FAS: “el projecte de recerca està liderat per la Universitat de Bolonya però hi participen diverses universitats de diferents països d’Europa”. L’activitat està basada en l’acció ‘Together we learn our worlds’, implementada a Polònia en el marc del projecte New ABC H2020. L’objectiu és treballar el patrimoni històric, lingüístic i cultural i contribuir a que els infants i les famílies prenguin consciència sobre la diversitat lingüística i cultural que hi ha dins l’escola i al barri en el qual viuen. En línia amb els pilars del projecte New ABC, la proposta s’estructura a partir dels principis de co-creació i recerca-acció-participativa, en la qual els infants són els encarregats de decidir allò que volen crear i investigar.

La Leonor Morral, estudiant de psicologia a la UAB i amb beca en el programa, explica la implantació del projecte als tallers: “Aquest projecte té nou sessions i les dues activitats xules i què més els hi han agradat han sigut, per una banda, una sortida pel barri, on han anat per petits grups recollint diferents informacions de l'entorn lingüístic, cartells en diferents idiomes, han fet entrevistes a gent, per una mica descobrir el barri a aquests nivells. I, per una altra, la creació artística, que ha estat un graffiti.”

Així doncs, els infants han fet sortides pel voltant de l’escola per conèixer de primera mà quines llengües es parlen als voltants d’aquesta. Tot el que han vist i après en aquestes sortides els ha servit per fer la creació del producte final, que conté informació sobre 4-8 punts d’interès, com imatges, àudio i/o vídeo, enregistraments de so i altres elements sensorialment evocatius. Aquest producte es va presentar públicament a les famílies de les escoles involucrades i properament estarà disponible en accés obert.

A l’Escola Joan Marquès i Casals de Terrassa, una de les escoles en què s’ha creat un graffiti, els infants han representat diferents elements vinculats a la diversitat. Els alumnes que han estat acompanyats per l’artista Blanca, de l’entitat Kids&Cat, han mostrat i explicat el resultat i la seva vivència amb el projecte en aquest vídeo.

Aquest programa socioeducatiu rep el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Vallès Occidental.