Sala de premsa Premsa i mitjans

Work in Progress [06/11/2020]

Work in Progress


Génesis Núñez (IHC-UAB): "La mente excepcional: Una aproximación a su historia en España (1911-1936)"

Enllaç sessió virtual
Hora: 13.00

29/10/2020

Les sessions del seminari Work in Progress de l'IHC tenen per objectiu la presentació de recerques i projectes en curs.

Resum: En aquesta comunicació presentaré alguns resultats preliminars de la meva tesi doctoral sobre les contribucions dels mestres a l'estudi de la intel·ligència infantil a Espanya en el primer terç del segle XX. Em centraré, especialment, en l'interès per part dels educadors sobre els estudiants considerats “avantatjats”, “excepcionals” o “superdotats”. Un tema que va cobrar força en les primeres dècades del segle XX amb les contribucions i influències dels psicòlegs alemanys William Stern (1871–1938) i Otto Lipmann (1880-1933), i les recerques dels psicòlegs estatunidencs Lewis M. Terman (1877-1956) i Leta S. Hollingworth (1886-1936), considerats pioners en l'estudi de la superdotació.

La meva recerca s'emmarca en la història del mesurament mental. L'objectiu d'aquesta xerrada és mostrar quan i com va sorgir l'interès per la ment excepcional i quina ressonància va tenir a nivell educatiu i social. A partir de l'anàlisi de fonts poc explorades, entre les quals hi ha articles, notes de premsa i decrets, puc demostrar que l'interès pels estudiants considerats intel·lectualment excepcionals va tenir lloc en el context educatiu en la dècada de 1910 i va cobrar importància durant la II República. La meva intenció amb aquesta recerca és donar veu al col·lectiu de mestres i mestres, la preparació psicològica dels quals i capacitat de distingir a l'estudiant superdotat va ser constantment posada en dubte pels psicòlegs, psicotècnics i mèdics.

Gènesi Núñez Araya és estudiant de doctorat d’Història de la Ciència, en l'Institut d’Història de la Ciència, Universitat Autònoma de Barcelona. És llicenciada en Educació i mestra d'educació primària. Té un màster en Recerca en Educació amb especialitat en Desigualtats, Recerca i Acció Social (UAB). La seva tesi explora el debat sostingut per mestres i mestres sobre l'aplicació de proves d'intel·ligència a Espanya durant el primer terç del segle XX.