Sala de premsa Premsa i mitjans

La UAB porta la cultura catalana a Mèxic

XXI Feria del Libro de Antropología e Historia de Ciutat de Mèxic
La cultura catalana serà la convidada d'honor a la XXI Feria del Libro de Antropología e Historia de Ciutat de Mèxic, on serà present a través de diverses xerrades i exposicions. Aquesta fira està organitzada per l'Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) de Mèxic i tindrà lloc del 17 al 27 de setembre. La UAB s'encarrega d'organitzar les activitats on es mostraran diferents aspectes de la cultura catalana en col·laboració amb l'Institut Ramon Llull i altres institucions.

26/05/2009

Avui s'han presentat els continguts de la fira en una roda de premsa on han intervingut el director de l'Institut Ramon Llull, Josep Bargalló; José M. Murià, representant de l'INAH; i els professors del Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació de la UAB Josep Maria Figueres i Eugeni Giral.

Giral ha destacat la relació històrica que mantenen Mèxic i Catalunya des que molts exiliats republicans van ser acollits a Mèxic després de la Guerra Civil. Giral ha agraït a l'INAH "l'oportunitat que ens brinda de presentar a Mèxic la cultura catalana".

Figueres, qui coordina l'activitat, ha explicat que aquesta iniciativa va sorgir l'any 2005, quan Murià va proposar a la UAB l'organització de l'esdeveniment en nom de l'INAH. Ha repassat els continguts de la presència catalana a la fira, tot destacant que hi haurà set exposicions i que participaran als diferents debats una trentena d'investigadors dels territoris de parla catalana.

Bargalló ha destacat que la relació entre Catalunya i Mèxic, "des del punt de vista cultural, ha estat molt diversa", i ha repassat els esdeveniments als quals, durant els últims anys, la cultura catalana ha estat la protagonista -la fira del llibre de Guadalajada del 2004 i el festival escènic de Guanajuato del 2008-. Ha subratllat també que "aquest tercer esdeveniment potser no és tan popular però té un alt contingut acadèmic".

Finalment, Murià ha explicat com el director de l'INAH es va entusiasmar des del primer moment amb la proposta de convidar la cultura catalana a la fira i que van pensar en la UAB com a organitzadora per la seva "llarga tradició de relacions amb Mèxic". Murià ha destacat especialment l'homenatge que es retrà a la figura de Pere Bosch i Gimpera, qui va ser rector de la Universitat Autònoma de Barcelona republicana (de 1933 a 1939) i es va exiliar a Mèxic, on va continuar la seva tasca acadèmica i investigadora a la UNAM.

Més informació: XXI Feria del Libro de Antropología e Historia de Ciudad de México