Sala de premsa Premsa i mitjans

Es defineix un marc conceptual sobre les competències del pensament crític i el compromís ètic a la Universitat

Compromís ètic
En un document dut a terme per un grup de docents de la UAB i la Fundació Autònoma Solidària es defineix un marc conceptual pel disseny d’eines i recursos de les competències del pensament crític i el compromís ètic per a la pràctica docent universitària.

13/03/2019

L’any 2016, la Fundació Autònoma Solidària (FAS), en el marc del projecte ESDU, va proposar a l’Oficina de Qualitat Docent (OQD) de la UAB impulsar una formació adreçada al professorat per abordar el pensament crític i el compromís ètic, dues competències transversals presents en tots els plans d’estudi de la UAB i fonamentals en la formació de l’alumnat universitari compromès i responsable. Després de les dues primeres edicions del curs, un grup de docents interessats en la matèria va seguir-hi treballant i es va constituir un Grup d’Interès, reconegut per l’OQD el 2017, que va comptar amb el suport de la FAS.

Fruit del primer any de treball d’aquest grup, s’ha presentat “El pensament crític i el compromís ètic com a competències transversals en l’ensenyament universitari”. El document se centra en la reflexió i definició d’un marc conceptual compartit que orienti el disseny d’eines i recursos per a la pràctica docent universitària.

L’escrit compta amb una part més teòrica i conceptual, on es destaquen els principals elements a considerar en el procés d’ensenyament i aprenentatge d’un pensament crític i compromís ètic; i l’aportació de diferents activitats d’aprenentatge per fomentar aquestes dues competències, com podrien ser:

  • Lectura crítica de textos
  • Debat
  • Anàlisi de dilemes, polèmiques, plantejament d’escenaris
  • Estudi de casos
  • Diaris reflexius i elaboració d’altres textos reflexius
  • Joc de rol
D’altra banda, la darrera part del text presenta l’experiència d’un projecte d’innovació realitzat pel grup d’Interès de l’IDES de la UAB “Les competències transversals del pensament crític i el compromís ètic per a la millora” que es va portar a terme durant el curs 2017-2018 a cinc assignatures de les facultats de Ciències de l’Educació, Veterinària i Filosofia i Lletres. Els objectius d’aquest projecte han estat proposar pautes per al desenvolupament d’activitats formatives que fomentin el pensament crític i el compromís ètic.

Autoria informe
La coordinació de la publicació l’han duta a terme Carme Ruiz i Sílvia Puente i el grup està compost per: Ingrid Agud, Josep M. Basart, Asunción Blanco, Carme Casablanca, Mar Garcia, Anna Marbà, Núria Marzo, Montserrat Montaña, Montserrat Mor-Mur, Reyes Pla, Maria Prat, Sandra Olaya i Xavier Verge. A més, Edgar Quilabert hi ha participat en el marc d’una beca de col·laboració.

Projecte ESDU
El projecte “Educació per al Desenvolupament a la Universitat” (ESDU) és una iniciativa de la FAS per a la promoció específica i transversal de les perspectives de l’EpD en l’àmbit formal universitari. Vol potenciar el paper de la universitat en la generació de coneixement crític i en la conformació d’una ciutadania activa i compromesa davant la transformació de les desigualtats a escala local – global.