La millora continua mitjançant projectes d’innovació

09/12/2019
Una societat en canvi permanent exigeix d’organitzacions que s’adaptin i que revisin la seva coherència i formes d’actuació en relació amb les necessitats canviants de l’entorn extern i intern. Parlem de la necessitat de pensar i treballar en la millora permanent a través de programes d’innovació. La innovació, que era un propòsit d’organitzacions creatives i d’avantguarda, es converteix en una necessitat generalitzada i en un repte que es planteja constantment a diferents nivells i amb diferents estratègies; societat més evolucionada, organitzacions renovades i professionals actualitzats i més adaptats.
La innovació educativa, curricular, organitzativa o d’un altre tipus es pot plantejar com a una recerca constant de respostes a la pregunta què millores són necessàries i desitjables que tinguin les organitzacions en la societat del coneixement, de l’aprenentatge permanent al llarg de la vida, de la globalització i sostenibilitat, dels drets humans, de la multiculturalitat, de la integració de persones i pobles, del reconeixement de la diversitat, de la cohesió local, nacional i internacional i de l’ús de les noves tecnologies en l’educació.
La Facultat revisa, permanentment i en aquest context, els seus programes de formació i les condicions que les fan possibles. Així, actualitza l’estructura i continguts de les seves assignatures, promou canvis metodològics i dels sistemes d’avaluació, reforça els projectes pedagògics de les titulacions, anima a col·laborar amb l’entorn i genera propostes transformadores, entre altres actuacions. Paral·lelament, està millorant els espais de treball i estudi, ha creat nous laboratoris i promou un entorn formatiu estimulant.
El Programa Intern de Millora i Innovació Docent té com a finalitat concedir ajudes per finançar activitats vinculades a la millora i innovació docent dels programes formatius de grau o postgrau que gestiona la Facultat, essent els seus objectius prioritaris: impulsar i consolidar projectes d d’innovació docent; i afavorir el treball col·laboratiu del professorat vers la innovació. Els projectes aprovats han sigut 13 en 2008 i 7 en 2019 i els beneficiaris són grups de professors/es d’una titulació, d’un àmbit de coneixement o d’una o vàries assignatures.
Gràcies a aquestes convocatòries s’han creat i millorat instal·lacions (l’hort de la Facultat i els laboratoris de material de manipulació, d’educació infantil i de so i creació musical) es proporcionen recursos pel professorat (recursos per a l’avaluació, suport per a un aprenentatge vivencial, desenvolupament de competència d’investigació, vídeos sobre incidents crítics), s’anima la coordinació (projectes interdisciplinaris, sistemes de co-teaching, rúbriques compartides), es recolzen programes innovadors (sortides d’educació socials, la lectura científica, caixes d’aprenentatge) I es difon l’activitat de la Facultat (mini vídeos sobre grups d’investigació).
Les actuacions realitzades s’han presentat en el Programa d’inici del curs 2019-2020, s’han difós en un vídeo i aviat estaran a disposició de tot el professorat a l’espai web que s’està habilitant.
Dr. Joaquín Gairín
Degà de la Facultat