La coordinació del Grau en Pedagogia

Classe de ciències de l'educació
La tasca de coordinador d’estudi es pot visualitzar des de dues tensions oposades: una marcada per tasques pautades i l’altra marcada per reptes engrescadors. 

06/02/2020

La tasca de coordinador d’estudi es pot visualitzar des de dues tensions oposades: una marcada per tasques pautades i l’altra marcada per reptes engrescadors. La coordinació del grau de Pedagogia està farcida de tasques pautades que sovint són tedioses i burocràtiques i que fan que la tasca de coordinador esdevingui, en moments puntuals, feixuga i/o avorrida. Ara be, hi ha tasques que són engrescadores i animen a continuar amb la feina per la il·lusió que generen i pel sentit que té en la formació de les i els estudiants, futures pedagogues i pedagogs.

Aquestes tasques engrescadores són diverses però us detallem aquelles que són més rellevants pel nostre grau i per la nostra activitat acadèmica i professional.

•    Coordinació amb el Col·legi de Pedagogs (COPEC). Potser és la més genuïna, perquè el nostre grau té un referent clar pel què fa a sortides professionals i una vinculació històrica amb el Col·legi Professional. Aquesta vinculació es materialitza en l’organització de trobades que permeten la reflexió sobre la projecció social de la pedagoga i del pedagog en la nostra societat i en la creació -Col·legi i universitats catalanes que ofereixen els estudis de Pedagogia- del guardó als millors TFG de Pedagogia que es lliura anualment en un acte organitzat conjuntament pel COPEC i les universitats.

•    Visites a institucions. Per tal de nodrir la nostra base de centres de pràctiques i tenir cura dels que ja són col·laboradors, les visites són fonamentals. No només per garantir que les pràctiques puguin ser possibles cada any, sinó per poder endegar projectes de recerca o d’intervenció compartits que permetin unes pràctiques de qualitat. Aquestes visites, a més, serveixen per resoldre conflictes i, en l’altre extrem, incidir en la importància de la Pedagogia com a activitat professional en institucions educatives d’àmbits diversos: educatiu, social i empresarial o organitzatiu.

•    Jornades de dinamització. En el transcurs del curs acadèmic la titulació, de manera individual o coordinada amb la Facultat i resta de titulacions, organitza diferents activitats que incideixen en assignatures, cursos titulació. Un exemple d’activitats són la Jornada de Pedagogia, que organitzem anualment des del grau, la Jornada d’Orientació, amb un espai específic per a compartir la realitat de professionals de la Pedagogia que havien estat estudiants de la UAB o els tallers que en determinades assignatures s’organitzen, des del propi professorat, per donar a conèixer aspectes específics o transversals de la Pedagogia.

•    Coordinació docent. La formació universitària suposa la posada en comú de continguts, metodologies, activitats d’ensenyament aprenentatge i d’avaluació quan la nostra pretensió és donar competència als i a les futures professionals. Buscar els espais de coordinació, d’innovació docent i de propostes d’activitats transversals és una tasca fonamental de la coordinació que es fa molt visible en les assignatures de pràcticum i de treball de fi de grau, que requereixen d’aquesta tasca de coordinació i innovació.

•    Construcció d’un projecte compartit. Des de la Facultat, en relació amb les altres titulacions de grau i postgrau. Però també des de l’àmbit universitari nacional i internacional, on els projectes de recerca troben un espai d’estudi i d’intercanvi en el grau, compartint experiències formatives i incorporant metodologies que funcionen en altres contextos.
En definitiva, una titulació que forma part de la història de l’Autònoma des de la seva creació i que respon a necessitats socials i individuals, especialment en moments d’incertesa i canvi.

Antoni Navío Gámez
Coordinador del Grau en Pedagogia