L’HORTAULA DE LA FACULTAT: UN ESPAI PER SER, ESTAR I APRENDRE EN CONTACTE AMB LA NATURA

Hortaula facultat

L’HortAula es un espai de cultiu ecològic situat a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB que té diverses finalitats de naturalesa educativa, investigadora i social.

30/06/2020

L’HortAula es un espai de cultiu ecològic situat a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB que té diverses finalitats de naturalesa educativa, investigadora i social. Per una banda pretén oferir una aula oberta a la natura per a la realització de qualsevol tipus de docència. Per altra ofereix espais de cultiu per a la realització de recerques i projectes liderats per les mateixes estudiants i pel professorat de la facultat. L’HortAula també pretén la capacitació de les futures mestres i educadores en la gestió d’un hort escolar ecològic i en el seu ús didàctic en contextos d’educació formal, no formal i informal. Finalment, es tracta d’un espai obert a tota la comunitat per fomentar la interacció entre els seus membres a través de la participació en la realització de les feines pròpies d’un hort ecològic. 

Tant si sou PAS, docents com estudiants us convidem a participar de les activitats a l’HortAula durant el proper curs 2020-21! Si us agrada treballar la terra podeu venir un dia a la setmana a dinar amb l’ecocarmanyola i fer feines a l’hort. També fem cursos de formació dirigits a docents per conèixer i tenir cura d’un hort ecològic. Dos cops a l’any oferim una jornada oberta a tothom per fer la plantada de l’hort d’hivern (Jornada de Sant Galderich pel mes d’octubre) i la plantada de l’hort d’estiu (Jornada de Sant Ponç pel mes de maig). Si us interessa participar o voleu saber-ne més contacteu amb la coordinadora de la Comissió d’usuaris de l’HortAula: Mariona.espinet@uab.cat

L’HortAula de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona va néixer l’abril del 2017 en el marc dels II Encuentros de Huertos Ecodidácticos organitzat per la Red Universidades Cultivadas (http://universidadescultivadas.org/) i la facultat. Durant los encuentros es va realitzar un taller per construir de manera col·laborativa el primer bancal de l’HortAula des d’una perspectiva agroecològica. El resultat del treball durant aquestes trobades s’ha recollit en una publicació recent titulada Huertos Ecodidácticos: El papel de las universidades en la agroecologia (Espinet, Aragón i Valdés Sánchez 2020). 

A partir del 2017 es va formar la Comissió d’Usuaris de l’HortAula constituïda per professorat i estudiants de diferents departaments i es varen posar a treballar per aconseguir que l’HortAula fos un espai obert a tots els membres de la comunitat de la Facultat de Ciències de l’Educació. Gràcies al suport rebut per la facultat a través de la concessió d’ajuts d’Innovació Docent durant els tres darrers cursos, l’HortAula s’ha convertit en un espai d’horta ecològica on es possible la confluència dels diferents interessos i necessitats docents de la comunitat de la facultat. 

Actualment l’HortAula està organitzat al voltant dels següent espais: (a) Aula oberta sota una pèrgola amb ombra construïda a partir de canyissars de les rieres de la UAB; (b) 3 bancals rectangulars amb rec automàtic; (c) 4 bancals circulars al voltant d’una espiral de plantes aromàtiques amb una orientació de permacultura i amb rec automàtic; (d) zona de fruiters; (e) Espais per a insums. 

Les assignatures que han incorporat l’HortAula com a espai docent per a avançar en el desenvolupament de les competències dels futurs mestres i educadores son les següents:
-Grau d’Educació Primària: Assignatures obligatòries Mirem el mon: projectes transdisciplinaris, del projecte Som el que mengem de 1er curs; Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social de 2º curs;  i Didàctica de les Ciències de 3er curs.
-Grau d’Educació Infantil: Assignatura optativa Experimentació en Educació Infantil
- Grau d’Educació Social i Grau de Pedagogia: Assignatura optativa Educació, Sostenibilitat i Consum
- Grau de Ciències Ambientals: Assignatura optativa: Comunicació i Educació Ambiental.

Animeu-vos a venir!!!!!

Espinet, M., Aragón, L., & Valdés-Sánchez, L. (2020). Huertos Ecodidácticos: El papel de las Universidades en la Agroecología. Barcelona: Pol.len Edicions. https://pol-len.cat/llibres/huertos-ecodidacticos-el-papel-de-las-universidades-en-la-agroecologia/

Mariona Espinet, Sandra Saura, Conxita Márquez i Elisabeth Rodríguez