Entrevista als dinamitzadors de la Facultat d'Educació

Dinamitzadors

A cada Facultat de la UAB hi ha dos dinamitzadors, la figura que fa de pont entre les diverses entitats institucionals de les Facultats i els alumnes. Avui parlem amb la Idoia Sola i en Carles Maisonave, els dinamitzadors de la Facultat d’Educació, per saber en què consisteix la seva feina i els projectes en què estan treballant a hores d’ara.

30/11/2020

Quina tasca feu com a dinamitzadors de la Facultat d’Educació?

Carles: Com a dinamitzador i dinamitzadora de la Facultat d’Educació i com a part de la unitat de Dinamització Comunitària ens encarreguem de diversos projectes. Per una banda, ajudem a organitzar les eleccions del Consell d’Estudiants de la Universitat (CEUAB) i també portem tot el tema dels delegats i delegades, ja que els informem de la seva tasca, els avantatges i les responsabilitats que tenen, i ens fem càrrec tant de les eleccions com que s’escullin delegats a tots els grups. A més, ara estem treballant en el projecte Cuidem-nos a la UAB. Vols explicar-lo tu Idoia?

Idoia: Sí! És un projecte de dinamització que se centra a saber de quina forma estan rebent els estudiants totes les mesures amb relació a la Covid. I com que nosaltres formem part de la unitat de Dinamització de la Facultat d’Educació, ens encarreguem de preguntar als estudiants com ho han rebut per tal d’extreure’n el feedback i mirar si es pot solucionar algun dels problemes que hi pugui haver.

Com heu col·laborat a l’hora de preparar les eleccions de delegats?

Idoia: En general les eleccions de delgats les portem nosaltres. És a dir, som els encarregats de fer difusió a les aules i d’explicar sobretot als alumnes de primer en què consisteix ser delegat. A més, també gestionem el moment en què els alumnes passen a ser delegats: ens posem en contacte amb ells, els expliquem com funciona, fem difusió pel Moodle, els recordem tasques, formacions...

Carles: Sí, el que fem és tant la prèvia a què siguin delegats i delegades; el durant, que seria explicar el procés de selecció; i el després, ja que anem fent un seguiment i estem en contacte amb ells per saber què està passant a la Facultat i amb quines dificultats es troben. I tot per crear aquesta xarxa, una xarxa que vagi més enllà de les aules.

Quins projectes heu realitzat aquest any que s’hagin impulsat des de la unitat de Dinamització Comunitària?

Idoia: De moment només hem realitzat el que és qüestió de delegats i el projecte de Cuidem-nos. I ara començarem amb les eleccions al CEUAB, tot i que encara hi estem en procés. 

Carles: Sí, aquest any està sent diferent... Altres anys sí que hi havia més projectes i ens encarregàvem de les activitats prèvies a les formacions de delegats i delegades, per exemple, però ara tot és més complicat. És cert que en altres Facultats potser sí que hi ha més activitat, ja que tenen alguns esdeveniments més automatitzats. És a dir, en algunes s’espera que cada any es facin certs esdeveniments. Però la nostra Facultat no és tan activa en aquest sentit i no tenim tants projectes propis.

Us heu encarregat de la Festa Major de la UAB? 

Idoia: Normalment els dinamitzadors formem part de la Festa Major d’una forma o altra. Però com que aquest any ha sigut virtual, se n’ha encarregat principalment la unitat de Dinamització. És cert, però, que vam fer-ne difusió als alumnes de la Facultat. 

Carles: Em penso que hi havia estudiants de Comunicació que sí que es van encarregar d’algunes tasques seguint una mica l’esperit de la Festa Major de la UAB. És a dir, els altres anys ens encarregàvem de feines concretes, ens deien: estaràs tota la Festa Major gestionant aquest punt, o tu faràs això...i és el que han fet aquestes estudiants. Però aquest any per nosaltres ha sigut el que ha dit la Idoia, bàsicament difusió.

I em podeu tornar a explicar més detalladament en què consisteix el projecte actual Cuidem-nos a la UAB?

Carles: Sí! El Cuidem-nos és un projecte que engloba a tota la UAB. És a dir, a cada Facultat hi ha dos dinamitzadors, tot i que és cert que en algunes tres, i tots fem el mateix: recollir informació per saber com les estudiants viuen les mesures de la Covid. I tenim en compte tant el que diu la Facultat com la manera en què es respecta la normativa. Però simplement recollim el que veiem, no jutgem. És a dir, anotem que hi havia un grup d’estudiants que estava fent això i que  portaven o no portaven mascareta, per exemple, o que ens han parlat d’això o d’això altre. Es busca donar visibilitat a la seva opinió, l’opinió del que seria “l’eslabón más bajo”. I és que al final aquesta educació és per nosaltres i hauríem de tenir-hi alguna cosa a dir.

Per tant, feu de policies o de vigilants? És a dir, com acabeu de recollir totes aquestes vivències: simplement observant, ho pregunteu o entreu a xerrades virtuals?  

Carles: Quan ho vam parlar amb l’Ana Valencia també es va fer servir la paraula policia, però precisament per recordar que no ho som. És a dir, no som qui per dir a la gent com ho ha de fer, simplement preguntem què n’opinen, com ho viuen i com ho senten. En cap moment diem: no estàs portant la mascareta o estàs massa a prop. Però de la mateixa manera que tampoc els felicitem. No fem cap judici de valor, simplement recollim la informació. Ara bé, és cert que molta gent ja t’ho diu: doncs mira, jo ara mateix potser no estic acabant de respectar les mesures perquè estic massa a prop. Però ja és un exercici de reflexió personal, d’admetre i pensar què es fa i què es deixa de fer.

Què us aporta i què heu après sent dinamitzadors de la Facultat d’Educació?

Carles: A mi dinamització m’ha ajudat a complementar els meus estudis. A veure, jo estudio Educació Infantil i ja estic acabant, curso quart fent una espècie de cinquè any. I tota la feina d’aquests 3 anys ha sigut molt important, tant pel que fa als estudis com pel creixement personal, ja que m’ha ajudat a veure que hi ha moltes habilitats que van més enllà del que t’ensenyen a la carrera. Fent de dinamitzador he après a mobilitzar les persones, a veure quin és el seu veritable interès, a crear activitats i a saber per què la gent fa o deixa de fer coses. I com a futur mestre penso que totes aquestes habilitats són essencials, ja que molta gent es pensa que la meva feina es basa a estar amb infants a dins de l’aula i un cop fora, ja és una altra cosa. I no, ja que tant el tracte amb els professors com amb les famílies és molt important. Però tot aquest treball en equip, enteniment i empatia no es potencia, i en canvi a dinamització sí que es fa. I la veritat és que m’agradaria que estigués més estès, ja que dues persones per Facultat és molt poc tenint en compte tot el que pots aprendre i com n’és de necessari.

Idoia: Sí, al final el que podríem recalcar és aquestes característiques d’ocupabilitat, que són totes les habilitats que aprens al llarg de la vida i l’experiència que et fa més o menys bo en l’àmbit laboral, però que no tenen res a veure amb la formació que aquell espai requereix. A mi ser dinamitzadora m’ha aportat tant això com experiència professional.

D’acord, moltíssimes gràcies!