Educació Social: Pràctiques a Llatinoamèrica, la Llar d'acollida MANTAY

Mantay
Sense cap dubte el pràcticum és una de les experiències més enriquidores de tota formació professional. Es tracta, almenys en el paper, d'un espai d'aprenentatge en contacte amb la realitat, territori, context, on s'han de posar en conjunció els coneixements teòrics, metodològics i instrumentals que s'han adquirit durant el grau. No obstant això, es tracta d'un contacte, interacció que requereix d'una mirada crítica, reflexiva i creativa en la intervenció. En aquest sentit, una trobada dialògica d'aprenentatge a partir de la reflexió en i des de la pràctica. De vegades, les i els estudiants esperen passivament una experiència que els nodreixi; però, el repte està en autoregular la conducta i actuar de manera activa en el territori. Aquesta mirada activa implica endinsar-se al territori, explorar-lo, dotar-lo de significat personal i actuar-hi amb el màxim respecte. 

18/03/2019

En el cas del Grau en Educació Social de la UAB, una de les experiències més ben valorades és l'actuació i l'aprenentatge en centres de Llatinoamèrica. Es tracta d'una oferta que planteja aprendre en un territori amb una riquesa cultural i social i un seguit de reptes que estan més enllà de les nostres fronteres (geogràfiques, cognitives i emocionals). Entre el conjunt de centres volem fer esment a Mantay (a Cusco, Perú), una casa que et mou tots els sentits i que remolina les emocions i la cognició. Es tracta d'un preciós projecte on mares adolescents, generalment víctimes d'agressió sexual en el si de la seva família, troben un LLAR on re-construir les seves vides, RESILIÈNCIA és la paraula clau. En aquesta re-construcció de vida, les adolescents aprenen a cuidar dels seus fills, a conviure en un nou espai, a preparar-se per a un futur independent. Per a això, les educadores i educadors socials despleguen una sèrie de competències per donar suport a la gestió de les emocions, l'adaptació a una nova realitat, les cures de l'infant, l'aprenentatge d'un ofici (teixits, costures, gestió econòmica, pintura, artesania en general, etc.,) que facin d'aquestes adolescents unes millors persones, mares i treballadores.

El 2019 he tingut l'oportunitat de visitar Mantay, d'aprendre i gaudir amb l'actuació de dues de les nostres estudiants (Clara i Gisela), de viure aquest moviment de cognició i emoció, d'experimentar in situ l'extraordinària tasca de les i els educadors socials en situacions de risc d'exclusió. Un preciós procés d'acompanyament en processos d'aprenentatge, desenvolupament i vida. Sense cap dubte una de les missions de l'EDUCACIÓ SOCIAL. Per descomptat que es tracta d'un procés complex i ple de dificultats on s'aprèn molt de la pròpia existència, i dels processos de vida dels altres. Cal assenyalar que aquesta riquesa d'experiència requereix una actuació interdisciplinar i transcultural. Així, cada vegada és més clar que les fronteres són línies a moure, a trencar, a diluir-se i caminar en processos de vida més globals, de mirada àmplia, de INCLUSIÓ SOCIAL en la seva màxima expressió.


Dr. J. Reinaldo Martínez-Fernández
Coordinador del Grau en Educació Social
Facultat de Ciències de l’Educació