Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica

CRECIM
Imatges del I Congrés Científic d’alumnat de Primària sobre qualitat de l’aire, contaminació i salut
Des del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) s’han impulsat aquest curs dos projectes d’innovació i recerca educativa relacionats amb la contaminació atmosfèrica i la salut: el projecte ParticipAire  i el Projecte ATENC!Ó.

18/06/2019


Des del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) s’han impulsat aquest curs dos projectes d’innovació i recerca educativa relacionats amb la contaminació atmosfèrica i la salut: el projecte ParticipAire  i el Projecte ATENC!Ó. Ambdós projectes han estat co-coordinats conjuntament amb una institució de recerca en salut: l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), i han implicat a gairebé una cinquantena de centres educatius del territori català.
Aquestes iniciatives s’emmarquen dins del nou paradigma ciència ciutadana i busquen tenir contribucions importants tant en la recerca científica com en la recerca didàctica. Més concretament, es busca, d’una banda, trobar noves evidències sobre la relació entre contaminació i capacitat d’atenció dels i les joves, i d’altra banda, alfabetitzar i apoderar infants i joves sobre la temàtica de la qualitat de l’aire a les ciutats a partir de la seva participació, co-creació i desenvolupament d’una recerca científica professional.
En aquest sentit, els projectes han involucrat alumnat, tant de primària com de secundària, en diferents etapes de la recerca: coneixent a científics i científiques professionals, aprenent sobre com és la contaminació de l’aire i els efectes que pot tenir sobre la salut de les persones, participant en el disseny d’instruments de recollida de dades, participant en un congrés científic escolar, entre d’altres. 
Aquests projectes també han involucrat el professorat en la co-creació,  implementació i avaluació del material educatiu. La unió de les experteses en el disseny de materials didàctics de docents, investigadors en ciències experimentals i en didàctica de les ciències ha estat clau per aconseguir una proposta: (1) epistemològicament adient, (2) sobre una temàtica d’actualitat amb rellevància científica professional i amb implicacions socials i (3) en consonància amb els nous paradigmes científics on estar alfabetitzat científicament implica ser capaç de participar activament dels debats socials sobre problemàtiques STEM. (https://sites.google.com/view/participaire i www.projecteatencio.cat).
L’anàlisi de les respostes dels docents a un postqüestionari mostren que l’experiència en els projectes els ha permès apoderar-se en el disseny d’aquest tipus d’experiències d’aula, aprofundir en la seva formació en didàctica de les ciències i reflexionar sobre la seva pràctica docent diària. Alguns aspectes sobre els que els docents reconeixen haver reflexionat arrel d’aquesta experiència són: “el procés seguit i el fet de partir de problemes socialment rellevants”, “les preguntes investigables” o “fer-nos preguntes sobre el que ens envolta i investigar més”.
A més a més, l’aliança entre  investigadors en ciències experimentals i investigadors en didàctica de les ciències ha estat clau per a la co-creació d’eines de recerca científica i educativa orientades al foment d’una recerca: més ètica, transparent, oberta i amb impacte que aglutini a un major i més variat nombre de participants. 
El projecte ATENC!Ó tindrà una segona edició el curs vinent 2019-2020 en la que podrà participar l’alumnat de 3r d’ESO.
Agraïments: El CRECIM vol agrair el suport econòmic rebut pel projecte ParticipAire finançat per FECYT (FCT-17-11955) i el Projecte ATENC!Ó finançat per Recercaixa (2017 ACUP 00274)