Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Més de 300 professionals de l'educació social debatran sobre els adolescents

11 maig 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La IV Jornada d’Acompanyament amb Adolescents en medi obert, el 13 de maig a Terrassa, reunirà més de 300 persones, professionals dels serveis socials i d’educació en organismes locals de tot l’Estat espanyol, així com una quarentena d’estudiants d’aquest ámbit. 
Adolescentsmediobert
Imatge de la jornada l'any passat, a la UAB.
Rafael Merino, coordinador d'Educació Social a la UAB: "Veiem que cal recuperar, d'alguna forma, la figura històrica de l’educador de carrer".
La IV Jornada d’Acompanyament amb Adolescents en medi obert, que tindrà lloc el 13 de maig al Vapor Universitari de Terrassa, reunirà més de 300 persones, professionals dels serveis socials i d’educació i de joventut en organismes locals (ajuntaments, consells comarcals) i entitats del tercer sector de tot l’Estat espanyol, així com una quarentena d’estudiants d’aquest ámbit. Un dels objectius de la jornada és acostar el món professional als estudians. Un altre dels objectius és aprofundir en l'acció conjunta dels diversos agents socioeducatius del territori.
 
La jornada, que es farà de 9.30 h. a 17.30 h., inclou una conferència, un diàleg obert, una presentació de pòsters on s'explicaran experiències i estudis sobre el procés d’acompanyament dels adolescents en medi obert així com diferents tallers sobre aquesta mateixa temàtica. 

La jornada s’iniciarà amb la presentació que faran la degana de la Facultat de Ciències de l’Educació, Núria Gorgorió, les alcaldessses de Cerdanyola i Badia del Vallès, Carme Carmona i Eva Menor, l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, i el diputat delegat de Benestar Social, Salut Pública i Consum, Igualtat i Ciutadana de la Diputació de Barcelona, Josep Oliva.

Segons Rafael Merino, coordinador del Grau d’Educació Social a la UAB i un dels coordinadors d’aquesta jornada, l’educació social es troba en aquest moment amb un gran repte: “Des de fa tres dècades hi ha hagut una tendència a la institucionalització dels serveis socieoeducatius pel que fa als joves; i el que veiem que cal ara és recuperar d'alguna forma la figura històrica de l’educador de carrer, però en el context actual, és a dir, que siguem els professionals els que acudim allà on són, i no esperar que vinguin ells a nosaltres, quan moltes vegades ja és massa tard”. I afegeix que “cal treballar millor la prevenció i no només actuar a posteriori”.
 
Rafael Merino explica que el que cal és que l’educador social vagi allà on estan els adolescents per fer una feina preventiva abans que sorgeixin els problemes. Els cinc espais on cal fer la prevenció són els instituts i centres educatius, els carrers i places, les instal.lacions esportives, els equipaments com biblioteques o centres cívics i l’espai virtual.

El medi obert és un espai educatiu que es troba en interrelació constant amb els espais quotidians, on les persones interaccionen tant amb els iguals com intergeneracionalment. S’hi creeen vincles des de les pròpies potencialitats, desitjos i motivacions, que contribueixen a la transformación personal i social.

Aquesta jornada busca aprofundir en la importància de l’acció conjunta entre els diversos agents socioeducatius del territori. Plantegen un espai de reflexió, una parada en el camí que permeti veure en perspectiva la intervenció diària. Alhora és un punt de trobada per intercanviar experiències i coneixements  i millorar amb estratègies i eines concretes.
 
La jornada està organitzada per la UAB i els ajuntaments de Cerdanyola del Vallès,  Terrassa i Badia del Vallès, i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i la col·laboració de la Direcció General de la Joventut de la Generalitat de Catalunya.

Dins de