Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Les universitats analitzen els reptes de futur de la docència al congrés CIDUI

23 juny 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L'onzè Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació tindrà lloc del 29 de juny al 2 de juliol i durà per títol "Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital". Els experts analitzaran els nous estudis de l'era digital, el model híbrid presencial-virtual accelerat per la COVID-19, el desenvolupament professional dels docents i la relació de la universitat amb la societat.

Estudiants

Del 29 de juny al 2 de juliol, tindrà lloc l'onzena edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), en format en línia. Aquest congrés està organitzat per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i les unitats d'innovació i formació de les vuit universitats públiques catalanes (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV i UOC). Compta, a més, amb la col·laboració de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat. La benvinguda institucional tindrà lloc el dia 29, anirà a càrrec de Javier Lafuente, rector de la UAB i president de l'ACUP; Josep A. Planell, rector de la UOC; i Ernest Pons, coordinador del congrés.

L'edició d'enguany porta per títol "Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital" i té com a objectiu crear un espai d'anàlisi i intercanvi d'estudis, experiències i propostes sobre l'impacte dels reptes als quals s'enfronta el món universitari i la manera d'abordar-los. Experts locals i estrangers participaran en les sessions plenàries, tallers, sessions orals, monogràfiques i pòsters. En el marc d'aquesta trobada, a més, seran lliurats els premis AQU Catalunya-CIDUI a les millors comunicacions presentades a l'edició d'enguany. El congrés es desenvoluparà per primer cop en format en línia i la UOC n'és la institució amfitriona.

El món universitari viu una transformació davant els nous reptes formatius, que són fruit de canvis tecnològics, socials, polítics, culturals, mediambientals... Apareixen nous perfils d'estudiants que demanen nous models d'ensenyament i aprenentatge, perfils professionals emergents i nous models organitzatius. Tot el debat que es vivia en l'educació superior s'ha vist accelerat pel desplegament d'un model híbrid presencial-virtual, fruit de l'impacte de la pandèmia generada per la COVID-19, que ha portat a una reorganització individual i col·lectiva.

La universitat com a agent social vol donar-hi resposta i per això és necessària la transformació d'estratègies docents i sistemes universitaris, a partir de la generació de coneixement i de pràctiques innovadores avaluables. El congrés CIDUI vol facilitar la trobada dels experts per fer-ho possible. Enguany, abordaran quatre àmbits diferents: els estudiants en l'era digital, arquitectures i espais d'aprenentatge, relació universitat-societat i desenvolupament professional dels docents.

"Un esdeveniment de referència"

El rector de la UAB i president de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques, Javier Lafuente, va intervenir en la benvinguda institucional que va tenir lloc el 29 de juny. Lafuente va elogiar la "fortalesa encomiable" que ha demostrat la universitat a l'hora de fer front als nous reptes, tot posant èmfasi en el fet que "la transformació digital ha trasbalsat la relació entre l'alumnat i el professorat" i en què les institucions d'educació superior "han fet servir totes les eines possibles per garantir la continuïtat de l'activitat universitària" davant la situació excepcional que ha comportat la pandèmia actual.

Segons el rector, aquest congrés és "un esdeveniment de referència" pel que fa a la reflexió sobre la docència, la recerca i la transferència de coneixement, així com "un exemple d'èxit en la cooperació universitària". En el mateix sentit, Josep A. Planell, rector de la UOC, va afirmar que les universitats han de ser capaces de col·laborar "per, sense deixar ningú enrere, facilitar una resposta a les necessitats de la ciutadania". I Ernest Pons, coordinador del congrés, va agrair la col·laboració de les institucions organitzadores i va evocar la trajectòria d'aquesta trobada des de la seva primera edició per congratular-se pel que que, "vint anys després, la innovació de la docència forma part de les polítiques avançades de les nostres universitats".

"Una nova era?"

La conferència inaugural del congrés porta per títol "Una nova era de l'educació superior? Amenaces i oportunitats que plantegen els models innovadors", anirà a càrrec de Julia Freeland, directora de recerca educativa del Clayton Christensen Institute. La segona sessió plenària serà un diàleg titulat "Té sentit parlar d'una nova pedagogia?" amb Jeff Merriman, cofundador de DXtera Institute, i Anna Pons, analista i cap de projectes a la Direcció d'Educació i Competències de l'OCDE.

La tercera sessió plenària serà una taula d'anàlisi, "La transformació dels models de governança de la universitat: com impacta en la dimensió docent?", amb Nekane Balluerka, catedràtica de metodologia de les ciències del comportament de la Universitat del País Basc i rectora entre 2017 i 2021; Xavier Prats, assessor sènior per a iniciatives estratègiques de la UOC i assessor especial de Teach For All; i Francesc Solé, catedràtic emèrit de la UPC. Moderaran Joan Manuel del Pozo, professor emèrit i síndic de la UdG, i Josep Maria Vilalta, secretari executiu de l'ACUP i director de la Global University Network for Innovation.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Educació de qualitat

Dins de