Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB estudia com potenciar el coneixement científic en l'ESO

11 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El Departament d’Ensenyament i la UAB han signat un conveni en el marc d’un projecte de recerca i innovació que consisteix en l’elaboració, aplicació i revisió de material didàtic per a l’alumne i els professsors d’ESO, que s’està experimentant actualment en 12 centres escolars catalans.
convenicienciaESO

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (CESIRE) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han signat un conveni de col·laboració recentment per a la realització del projecte de recerca i innovació “Competències de pensament científic a l’ESO. Ciències 12-15”.

Aquest projecte -dirigit per les professores Mercè Izquierdo i Conxita Márquez, del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la Facultat de Ciències de l’Educació- consisteix en l’elaboració, aplicació i revisió de material didàctic per a l’alumne i d’orientacions per al professor amb un enfocament interdisciplinari i competencial que potencia la construcció del coneixement científic en el context escolar.

S’està experimentant en 12 centres, tant públics com concertats, amb l’estreta col·laboració del professorat. Són instituts de poblacions com Argentona, Badalona, Barcelona, Girona, La Garriga, Mataró, Rubí, Santa Coloma de Gramenet, Sant Cugat i Sitges, que proven els nous materials entre els seus alumnes.

El material consisteix en tres unitats didàctiques pels cursos de 1er a 3er d’ESO. A les unitats es tracten de manera interrelacionada les matèries de ciències (biologia i geologia, física i química). Es treballa els conceptes científics d’una manera contextualitzada.

En el projecte es dona un paper rellevant al llenguatge com a eina per l’aprenentatge de les ciències i per la gènesi del coneixement científic. Cada unitat va acompanyada d’una guia didàctica, en què es detallen els models teòrics a treballar, les activitats proposades seguint el cicle d’aprenentatge, els objectius, indicacions, materials necessaris, gestió de l’aula, temporalització i propostes d’avaluació i regulació.

Es fan reunions periòdiques en les quals tot  els professors i alumnes que participen en l’experiència i debaten els aspectes didàctics de la innovació. Aquestes trobades permeten validar la proposta, possibiliten identificar què cal millorar i consoliden la innovació.

El conveni ha permès aprofundir en els plantejaments específics que requereixen els nous objectius de l’ensenyament de les ciències en l’etapa d’educació secundària obligatòria.

Els resultats obtinguts animen a continuar aquesta col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i la Universitat Autònoma de Barcelona, que permet la innovació en els centres i que fa significativa i útil la recerca.
 

Dins de