Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadors desenvolupen una eina virtual per detectar l'estat emocional de l'alumnat a l'aula

17 des. 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Un equip d’investigadors en neurociència, psicologia i educació europeus -entre els quals n’hi ha de la UAB- han desenvolupat una eina virtual que permet al professor detectar l’estat emocional de l’alumnat a l’aula. També han creat un curs en obert en línia perquè els estudiants entenguin què és l’estrés i com gestionar-lo. Tres centres educatius de Barcelona ja estan provant aquestes eines, gratuïtes, i obertes a tothom. Demà dijous, 2 de desembre, la UAB coordina un taller a Barcelona per donar-les a conèixer entre els docents.

Professor i alumnes a l'aula

Segons els experts, des de la pandèmia de la COVID-19, els nivells d’estrès i ansietat han augmentat entre els estudiants universitaris. A Espanya, en un estudi fet per la Universitat de Valladolid es va detectar entre els estudiants situacions extremadament severes d’ansietat, depressió i estrès.

A més, al voltant del 50% dels estudiants enquestats van informar d’un impacte moderat o greu a la seva salut mental. Tot i que els nivells d’estrès i ansietat sembla que s’han agreujat per la pandèmia de la COVID-19, abans d’aquesta ja s’evidenciava que els estudiants universitaris tenien taxes d’ansietat més altes que la població general. En conseqüència, es va veure la necessitat de fer programes educatius formals i intervencions psicològiques per augmentar el suport a la salut mental dels estudiants.

Un equip d’investigadors europeus, entre els quals hi ha la doctora en neurociències de la UAB, Marta Portero, porten tres anys treballant en un projecte sobre com crear estratègies per tal que l’estudiantat i el professorat pugui detectar i gestionar adequadament l’estrès. La investigadora, juntament amb altres experts en neurociència, psicologia, educació i tecnociència d’Espanya, Finlàndia, Dinamarca, Grècia i Portugal, treballen des del 2018, en el projecte “Spotlighters”, finançat per la Unió Europea, per fer front a l’estrés que pateixen els estudiants. Investiguen com un coneixement bàsic de la ciència de l’estrès i pràctiques d’autoregulació poden ajudar tant als professorats com als alumnes.

L’equip d’investigadors han desenvolupat una eina virtual per a l’aula anomenada “Classmood”, que ajuda els estudiants a tenir un bon estat d’ànim per aprendre. Aquesta eina permet generar un mapa de l’estat d’ànim i descubrir activitats recomanades per canviar l’estat d’ànim dels alumnes, en cas necessari. “Generar un clima emocional positiu és esencial per ensenyar i per aprendre”, explica la doctora en Neurociències de la UAB, Marta Portero.

També han creat un curs massiu obert en línea (MOOC) per a estudiants, per ajudar-los a entendre què es l’estrès, perquè l’experimenten, o què poden fer per gestionar-lo. Els investigadors del projecte “Spotlighters” expliquen en aquest curs com l’estrès pot ser beneficiós alhora que perjudicial, i com pot ocasionar canvis en el nostre organisme i com cal gestionar-lo.

A més, s’han anat organitzant diferents tallers i simposis per ajudar als educadors a avançar en els seus coneixements sobre la ciència de l’estrès i les practiques d’autoregulació.

Com formar els docents per combatre l’estrès dels estudiants?

El proper taller l’organitza la UAB el dijous, 2 de desembre, a l’Escola Jesïtes de Casp, de 15.30h a 17.30h, i va adreçat a docents de les diferents etapes educatives, amb la intenció d’apropar el coneixement provinent de la psicologia i la neurociència sobre l’estrès i les eines d’autoregulació per tal de poder promoure aquest coneixement entre els alumnes. El taller vol motivar als docents a ensenyar als seus alumnes eines d’autoregulació, conèixer la ciència de l’estrès i aprendre a utilitzar eines digitals (com l’eina ClassMood i el curs MOOC) per poder aplicar a l’aula.

En aquest projecte hi participen investigadors de la UPF -coordinadora del projecte- i de la UAB, així com el professorat dels centres de secundària Institut Consell de Cent i Escola Virolai i l’escola de primària Collaso i Gil de Barcelona. De la resta d’Europa, hi ha investigadors de la Universitat de Hèlsinki (Finlàndia), de la Universitat de Macedònia Occidental (Grècia), de la Universitat Metropolia de Ciències Aplicades de Hèlskink (Finlàndia) així com una consultora danesa (LOOp.bz) i dues empresese portugueses (Advancis i Boon).

Projecte Spotlighters: http://www.spotlighters.eu/

Eina virtual per a l’aula “Classmood

MOOC (Curs virtual online gratuït per als alumnes)

“Toolkit” (set unitats de recursos sobre com autogestionar l’estrès)..

 

 

Dins de